بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
"از هر سهمی بیشتر زیان ساخت، بیشتر بخر"

"چکارن"، زیان‌آوری برای سهامداران مهم نیست

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که در دو سال گذشته به تیتر یک بازار سرمایه مبدل شده، به یکی از اصلی‌ترین پایه‌های افزایش حباب‌گونه قیمت سهام این روز‌های سهام ریز و درشت بازار سرمایه است.
کد خبر : ۲۳۳۷۸۴

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در شرایطی که بیش از ۲۰ روز از بسته بودن نماد "چکارن" به دلیل عدم رفع ابهامات در اطلاعات منتشر شده می‌گذرد، صورت‌های مالی ۶‌ماهه حسابرسی شده این شرکت حاکی از تحقق زیانی قابل توجه است.

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌هایی که در دو سال گذشته به تیتر یک بازار سرمایه مبدل شده، به یکی از اصلی‌ترین پایه‌های افزایش حباب‌گونه قیمت سهام این روز‌های سهام ریز و درشت بازار سرمایه است.

افزایش سرمایه‌ها، به شرکت‌ها کمک می‌کند!

با این حال سوال اینجاست که آیا این افزایش سرمایه‌ها توانسته به روند سودآوری شرکت‌ها کمکی کند و یا خیر؟ سوالی که به راحتی می‌توان پاسخش را در صورت‌های مالی شرکت کارتن ایران مشاهده کرد.

اینکه چگونه و با چه استدلالی سهامداران این شرکت حتی قیمت‌هایی بیش از ۱۳.۰۰۰ تومانی را بابت خرید هر سهم پرداخته اند، سوالی است که پاسخ آن را می‌بایست مرتبط با ورود طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران کم‌دانش در بازار سرمایه دانست.

خبری از سودهای سال ۹۸ نیست

علی‌رغم آنکه شاهد افزایش چشمگیر نرخ‌های فروش محصولات این شرکت در ۶‌ماهه نخست سال در مقایسه با سال مالی گذشته بودیم، کاهش محسوس تناژ فروش این شرکت از جمله دلایل کاهش درآمدهاست.

ظاهرا بر خلاف صورت‌های مالی سال ۱۳۹۸ این شرکت نیز خبری از شناسایی سود‌هایی غیرعملیاتی از محل خریدوفروش سهام نیست تا مدیران این شرکت نه تنها در تولید موفق نباشند بلکه در «بازی‌با‌سهام» نیز عملکرد مناسبی را به نمایش نگذارند.

جالب آنکه این شرکت از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بوده و می‌توان گفت که «رشد بدون توجیه سهم» و البته رشد‌های غیرمنطق قیمت سهام، دیگر منحصر به بازار‌های فرابورس و پایه نیست و متاسفانه دیر یا زود شاهد سوخت شدن سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران سهام شرکت‌های بی‌کیفیت خواهیم بود.

بیشتر بخوانید:

"چکارن" ۵۰۰۰ تن کاغذ خرید

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "چکارن"، آمادگی درج پاسخ "شرکت کارتن ایران" را دارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر