بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۹
واحد‌های نظارتی کرکره‌ها را پایین کشیده‌اند؛

"تکنو" و تست حافظه ضعیف کوتاه‌مدت سهامدار

پس از بیش از ۱۰۰ روز صف فروش در نماد "تکنو" در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۲، تعداد ۱۲ میلیون سهم در قیمت ۱۴.۵۸۰ ریالی به طور بلوکی به یکی از صندوق سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.
کد خبر : ۲۳۳۸۴۴


به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در شرایطی که تا ماه گذشته نماد تکنو با بیش از ۱۰۰ روز صف فروش یکی از طلایه‌داران زیان سنگین ورود به سهام شرکت‌های سفته‌بازی بود، ظاهرا سهامداران و سرمایه‌گذاران این روز‌های این نماد، حافظه کوتاه‌مدتی ندارند و مجددا آماده حضور در صف فروش این نماد می‌شوند.

اینکه چرا شخصی در واحد‌های نظارتی بر نحوه معاملاتی در نماد‌های کوچک نظارتی ندارند و اینکه چرا هر شخصی با هر سطح سوادی وارد بازار سرمایه می‌شود تا سرمایه‌هایشان دست‌مایه سفته‌بازی‌های افراد معلوم‌الحال می‌شود، سوالی است که کسی پاسخگوی آن نیست.

پس از بیش از ۱۰۰ روز صف فروش در نماد "تکنو" در تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۰۲، تعداد ۱۲ میلیون سهم در قیمت ۱۴.۵۸۰ ریالی به طور بلوکی به یکی از صندوق سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

این صندوق در روز‌های بعد بیش از ۳میلیون سهم دیگر از این سهم خریداری کرده تا روند منفی سهم متوقف شود. اما در روز‌های گذشته و پس از تشکیل صف خرید توسط سهامداران کم‌اطلاع حتی در خواندن صورت‌های مالی این شرکت شاهد خالی کردن سهام خریداری شده در قیمت‌های بیش از ۳۰ درصدی این صندوق هستیم.

 

سودسازی از منابع مردم برای ویترین‌سازی

همانگونه که در نمودار مشاهده می‌شود این صندوق به لطف در دسترس داشتن منابع مالی مردم توانسته در کمتر از یک ماه سودی ۳۰ درصدی را به لطف ورود سرمایه‌گذاران کم‌اطلاع به دست بیاورد.

اما این که آیا نوابغ واحد‌های نظارتی سازمان، فعالیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها را رصد می‌کنند یا خیر؟ سوالی است که خیال همه سفته‌بازان از پاسخ خیر آن مطمئن هستند.

زیان خالصی که سهامداران را گرفتار می‌کند

همانگونه که انتظار می‌رفت، پس از تحقق سودی تنها ۲ ریالی به ازای هر سهم در پایان سال مالی ۱۳۹۸، سهامداران شرکت تکنوتار بار دیگر شاهد عملکرد ناامیدکننده و ضعیفی از این شرکت در ۶‌ماهه نخست سال مالی جاری بودند.

افزایش تعدادی و مبلغی خالص فروش داخلی محصولات با اهمیت شرکت نظیر دیسپنسر و جایگاه‌های سیار در ۶‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال گذشته نیز نتوانست مانع از شناسایی زیان خالص این شرکت در این مدت شود.

همانگونه که در جدول فوق نیز ملاحظه می‌شود، فروش نامطلوب شرکت در کنار حاشیه سود ناخالص ناامیدکننده، منجر به شناسایی زیان ناخالص ۱۰ میلیارد ریالی در ۶‌ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شده است.

بی‌شک یکی از دیگر نکات قابل توجه این شرکت وارداتی بودن بیش از ۴۰ درصد مواد اولیه مصرفی بوده که در سال‌های گذشته عمدتا از کشور‌های چین و ترکیه خریداری شده و ظاهرا این موضوع با توجه به محدودیت‌های ارزی و شروع تحریم‌ها علیه ایران، از جمله عوامل موثر در عملکرد ۶ ماهه این شرکت است.

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "تکنو"، آمادگی درج پاسخ "شرکت مهندسی تکنوتار" را دارد.

بیشتر بخوانید:

"تکنو" و تحقق ۴۸ میلیون تومان سود از شرکتی با ارزش ۴۹۳ میلیارد تومانی!

بورس‌نیوز رسانه تخصصی بازارسرمایه در راستای شفافیت هرچه بیشتر و روشن‌شدن مسیر سرمایه‌گذاری سهامداران "تکنو"، آمادگی درج پاسخ "شرکت مهندسی تکنوکار" را دارد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
خیلی ها سیکل ندارند وارد بازار بورس شدند بعد خودرویی ها را مسخره میکنند
ناشناس
سه‌شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
من دارم
فرهاد
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
دکترا هم داشته باشید از بس این مفسدین اقتصادی بر نمی ایید . ا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۲
این کارشناس عزیز چطور در جدول 6 ماهه سال 1398 با جمع سه عدد 68+0+0=78 پایه های علم ریاضی را فرو ریخت؟!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۲
واقعا سایت شما خیلی بهتر از تجارت نیوز و امثال انهاست که فقط کارشان شده مصاحبه با چند کارشناس بیسواد . محاسبه این اطلاعات و خروجی اینچنینی زحمت زیادی دارد من چون خیلی علاقمندم و برنامه نویس و داده کاوی میدانم عاشق اینجور محاسبات هستم و میدانم چقدر این جور مچ گیری و محاسبات چقدر زحمت دارد در بخش های دیگرم خیلی مطالب اماری با محتوا دیدم واقعا جای تشکر دارید