بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

تقابل انتظارات و ابهام بزرگ سرمایه‌گذاران/ مهم‌ترین دغدغه بازار برای سرمایه‌گذاری

برای یک سرمایه‌گذاری یک‌ساله، شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز و صادرات محور صنایع فولادی و معدنی و پتروشیمی انتخاب‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.
کد خبر : ۲۳۴۲۰۲

مهم ترین دغدغه بازار برای سرمایه گذاری

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران کماکان رمق ندارد و به‌محض آنکه سهامداران دل‌خوش به حرکت مجدد بازار می‌شوند، بهانه‌ای برای ریزش بازار نازل می‌گردد و این روزها هم گویا تصمیمات صمت برای قیمت‌گذاری‌های دستوری در بورس کالا، بهانه‌ای برای فروش به بازار داده است.

محسن محمدی مدیرعامل کارگزاری رضوی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد روند کلی بازار سرمایه هنوز تحت تأثیر پیش‌بینی نرخ آتی ارز ناشی از انتخابات آمریکا و بودجه کشور قرار دارد و این دو ابهام بر سر بازارسرمایه، سایه افکنده است. بعضی از فعالان بازار سرمایه انتظار ریزش شدید نرخ ارز را دارند، بعضی دیگر انتظار کاهش نسبی نرخ ارز را می‌کشند و برخی دیگر هم، افتی برای نرخ ارز متصور نیستند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تلاش دولت برای تأمین درآمد بودجه نیز نگرانی‌هایی را برای اهالی بازار به وجود آورده که این احتمال وجود دارد دولت برای تأمین درآمدهای خود دست به ایجاد و تغییر قوانینی بزند که موجب ضرر شرکت‌های بورسی شود ازجمله این موارد تصمیم اخیر صمت در صنعت فولاد بود. تقابل این دیدگاه‌ها، خریدوفروش‌های بازار را شکل داده و البته تصمیمات "صمت" هم بهانه‌ای برای تشدید ابهامات بازار سرمایه ما بود.

رضوی اضافه کرد: هرچند معتقدم مهم‌ترین دلیل ابهام بازار سرمایه، روابط سیاسی و نتایج بازگشت آمریکا به تعهدات برجام خواهد بود و باید دید آیا گشایشی حاصل می‌شود و تجارت خارجی ما تسهیل خواهد شد یا نه. ضمن اینکه تحلیل وضعیت اقتصاد جهانی و قیمت کامودیتی ها هم در تقابل انتظارات بی‌تأثیر نبوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: شخصاً معتقدم نرخ ارز ریزش موقتی خواهد داشت؛ ولی با توجه به واقعیات اقتصادی کشور، افت شدید و ماندگاری برای نرخ ارز متصور نیستم.

محمدی در ادامه با اشاره به گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها و تأثیر آن‌ها بر روند بازار سرمایه در ماه‌های پایانی سال گفت: وضعیت تولید و فروش اکثر شرکت‌ها شرایط مناسبی را نشان می‌دهد؛ ولی تحلیل بازار بر مبنای P بر E فوروارد بوده و باید دید آیا سود شرکت‌ها تکرار خواهد شد یا نه. نکته اینجاست که شرکت‌های صادرات محور در صورت ریزش نرخ ارز با افت درآمد مواجه خواهند شد؛ اما افزایش حجم تولید و فروش ناشی از تسهیل تجارت خارجی می‌تواند تا حدی افت درآمد ناشی از ریزش نرخ ارز را جبران کند. ولی با نگاه بدبینانه، در صورت ریزش نرخ ارز ممکن است سودآوری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۰ کمتر از امسال باشد؛ هرچند که در صورت گشایش سیاسی و تسهیل تجارت خارجی، چشم‌انداز آینده شرکت‌ها روشن‌تر خواهد بود. بالاخص که با ریزش‌های چند ماه اخیر، می‌توان گزینه‌های مناسبی با نگاه بلندمدت در بازار سرمایه انتخاب کرد.

مدیرعامل کارگزاری رضوی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: برای یک سرمایه‌گذاری یک‌ساله، شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز و صادرات محور صنایع فولادی و معدنی و پتروشیمی انتخاب‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. ولی شاید با نگاه کوتاه‌مدت، در ماه‌های پایانی سال شرکت‌های کوچک‌تر و به‌اصطلاح شاخص هم‌وزنی، بازدهی بیشتری برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورند.

به سهامداران توصیه می‌شود بر مبنای تحلیل و بدون توجه به شایعات اقدام به معامله کنند و اگر سرمایه‌گذاران اطلاعات و دانش مالی و تحلیلی کافی ندارند، بهتر است حتماً از صاحب‌نظران و کارشناسان این بازار مشورت بگیرند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاران باید فقط پول‌های غیرضروری خود را وارد این بازار کنند و با نگاه بلندمدت اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند؛ در غیر این صورت ممکن است نوسانات مقطعی و کوتاه‌مدت بازار، ایشان را از سرمایه‌گذاری در بورس دل‌زده کند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سود ۱.۲۶۴ ریالی هر سهم فولاد فراب کویر در دوره ۹ ماهه؛

نیاز به شفافیت هزینه‌های سنگین مالی "کویر"!

در معاملات روز گذشته رقم می‌خورد؛

فروش ۸محصول روی تابلوی صنعتی بورس کالا

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

دم خروس و قسم حضرت عباس مسئولان

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نگرانی بی‌مورد بازار بابت P/E های فوروارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
ننگ بر این دولت مردم فریب که جیب مردم را میزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۶
قابل توجه صدا سیما
پالایش اکه تخم مرغ ۱۰۰تومن گرون بشه صداوسیما براش یه مستند درست میکنه و کلی خبرنگار میریزن تو بازار.جالبه که بیش از ۴میلیون کدبورسی دومیلیون رفتن تو ضرر هیچ رسانه ای کوچکترین اشاره ایی بهش نمیکنه.نه صداوسیما و نه مطبوعات و....اون حسینی بای با اون فک سکته ایش کجاست؟ یا اون رضوانی و....طرف یه کاسب درسته تو پرت ترین گوشه ایران، که وظیفه ش هم هست، صرفا جهت اطلاع با کلی خرج و تشکیلات میرن براش مشتند میسازن یا یه کارگاه پرتی تو روستا تعطیل شده و ۶نفر از کار برکنار شدن نیمساعت وقت تلویزیون رو میگیرن یا اون آمنه سادات تا خشتک آمری کا و انگ لیس رو درنیاره ول کن نیستن.شماها اگه متعهد به کار رسانه ای و حامی مردم هستین خب اینم رسانه ای کنید.نکنه شما هم........