بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
چه شد بازار در نیمه نخست سال رشد شارپی و بی‌سابقه‌ای به خود گرفت اما اکنون چندین ماه با کاهش شدید شاخص روبه رو شده است.
کد خبر : ۲۳۴۲۷۱

بورس

به گزارش بورس نیوز،

بازار سرمایه روز‌های خوبی را پشت سر نمی‌گذارد، بازاری که قرار بود به محل امنی برای سرمایه‌گذاری‌ها تبدیل شود و به‌عنوان یک بازار جذاب، مشوق مردم برای عدم حضور در بازار‌های طلا، سکه و ملک شود خود اکنون به پاشنه آشیل تبدیل‌شده به‌گونه‌ای که افراد با مشاهده حال و روز این روز‌های بورس در حال رسیدن به این یقین هستند که بازار‌های موازی بهتر از بازار سرمایه هستند.

اما چه شد که بازاری که در نیمه نخست سال رشد شارپی و بی‌سابقه‌ای به خود گرفته بود اکنون چندین ماه با کاهش شدید شاخص روبه‌رو شده است.

کارشناسان دلایل مختلفی ازجمله صدور دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، دو پاره شدن زمان بازار، نداشتن بازارگردان و عدم برخورد با متخلفان را از دلایل ریزش بازار عنوان می‌کنند که هرکدام به‌نوبه خود تأثیر بسزایی در ریزش داشته‌اند.

تخلفات زیادی از سوی برخی حقوقی‌ها در روند معاملات طی ماه‌های اخیر صورت گرفت که به دلیل عدم رسیدگی سازمان بورس در برخورد و انتشار اسامی متخلفان، موجب ورود مجلس و ارسال اسناد تخلف از سوی نایب‌رئیس مجلس به قوه قضائیه شد و علی‌رغم وعده و تأکید مسئولان بورس برای انتشار اسامی کماکان این موضوع مسکوت مانده است و مشخص نیست چرا سازمان بورس در انتشار اسامی تعلل می‌کند که این خود موجب ادامه روند تخلفات در بازار شده به‌نوعی که در برخی از روز‌ها معاملات چند نماد به دلیل تخلف ابطال‌شده است.

یکی دیگر از علل ریزش بازار را می‌توان به نداشتن بازارگردان اشاره کرد که بسیاری از شرکت یا از مصوبه بورس تمکین نکردند و یا به‌نوعی فقط برای رفع تکلیف مبادرت به این کار کردند که انتقادات زیادی را در پی داشت تا جایی که مسئولان بازار سرمایه به فکر تغییرات در شیوه بازارگردان افتادند.

سنگینی بار منفی ترازوی بازارگردان‌ها

هومن عمیدی پیش‌تر در گفت‌وگو با بورس نیوز با انتقاد از نحوه بازارگردانی‌ها گفته بود: بار منفی قرار دادن بازارگردان بیشتر از بار مثبت آن بوده است.

وی گفته بود؛ اقداماتی که به‌عنوان بازارگردانی در حال انجام است به‌هیچ‌عنوان بازارگردانی نیست بلکه رفع مسئولیت است.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ خرید‌های بازارگردان سهم‌ها را پایین‌تر می‌برد، هنگامی هم که سهم صف خرید شده به بازارگردان فشار وارد می‌شود سهامی که خریداری کرده را به‌اندازه تعهداتش عرضه کند و افرادی هم که از رانت بهره‌مند هستند از سرخطی استفاده می‌کنند.

از طرفی دخالت‌های نابجایی که از سوی برخی از مسئولان همانند قیمت‌گذاری دستوری صورت می‌گیرد موجب شده سهامداران همانند گذشته اعتماد به بازار نداشته باشند، اقداماتی که طی روزهای اخیر از سوی وزیر صمت درباره قیمت‌گذاری فولاد صورت گرفت به گفته کارشناسان موجب عمیق‌تر شدن ریزش بازار شد و باقی اعتماد سهامداران نسبت به بازار را نیز بر باد داد و تاوان عدم اعتماد و اطمینان سهامداران طی روزهای اخیر در بازار مشهود است و  موجب شده تا بازار روز‌های بدی را پشت سر بگذارد و مشخص نیست اطمینان سهامداران چه زمانی به بازار باز خواهد گشت و تا زمانی که اطمینان سلب شده برنگردد نمی‌توان به بازگشت بازار زیاد امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رانت در حوزه فولاد، نتیجه قیمت‌گذاری غیرمنطقی است
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

رانت در حوزه فولاد، نتیجه قیمت‌گذاری غیرمنطقی است

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سقوط غیرمنطقی در بورس تهران

در حاشیه وعده دلار ۱۵ هزار تومانی؛

از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم !

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احسان
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۲
فقط دارند قیمت ها رو میارند پایین که خودشون خرید بگیرند...



قیمت نفت حدود 20-30% بالا رفته ولی چطور پالایشی ها و پتروشیمی ها انقدر منفی میخورند..!!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۱
وقتی دولت دست از حمایت از بورس بردارد ریزش ها قطع خواهد شد، چرا که دولتی که سهم پالایش را باقیمت 10000تومان به مردم فروخته و امروز به قیمت حدود 6000 تومان رسیده علنن اعلام ورشکستگی کرده اما در بورس کشور جمهوری اسلامی کاری با سهم ورشکسته ندارند و مجبورند با شاخص سازی کلیه سهم ها را به قهقرا ببرند، دولت اگر می خواست اعلام ورشکستگی نکند باید شاخص را در همان ارزش مرداد ماه نگه می داشت و برای پرداخت یارانه ها و غیره در حد توان پرداخت می کرد و دست به ریزش قیمت سهم ها و افزایش قیمتهای اجناس، ارز و طلا یعنی تورم نمی زد، و بعد از تصویب بودجه در مجلس نیز شرکتها را همانند سالهای پیش با سود بانکها ملاک قیمت می گذاشت. خود کرده را تدبیر نیست، و من االه التوفیق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
تو ایران نیازی ب سواد و علم نداری فقط باید پدر سوخته باشی مث مسولان دزد و کثیف و آشغال باشی نونت تو روغن اگ دنبال حلال باشی مث مردم بدبخت میشی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
این مافیای بورس هست .وزیر صمت با احادی خود طوری بورس را پایین میکشند که بگنند رای رای ما ست .از اتاق بازرگانی وحتی تو بوری واصناف مختلف اینقدر آدم داره که نگو ونپرس واگه قیمت اجناس تو این مدت اومد پایین بگه من گفتم قیمت ها وکرانی از بورس بوده وبورس که ریزشی شده قیمت ها هم ریزش کرده.اقتصاد ایران همون رییس ومرئوسی ست وهمئن شیوه سنتی ست وتا این مدیران ومسئولین بار علمی نداشته باشند باید از زیر دستان وکارشناسان رانت خوار خود اعلام نظر کنند.خودمان کردیم که لعنت بر خودمان شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟
سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟

سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟
سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟
سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟

سوت پایان ریزش چه وقت به صدا در می‌آید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
همه اینها که گفتید یک دلیل بیشتر نداره و آن هم بیکفایتی قالیباف اصل و صحرایی و بقیه تیم مدیریتی بازار سرمایه است. کسانی که قرار بود اولویت اولشان صیانت از حقوق سهامدار خرد باشد. بود آیا ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷
همه رو گذاشتن سر کار جهت اگاهی غیر حرفه ایی ها ی بورس . منفی کردن بازار و که پالایشی ها رو با قیمت کف بجای طلب به سه تا بانکها واگذار کنن هرچی قیمتها پایین تر تعدا سهام بیشتری به بانکها بجای طلب شون تعلق میگره این که میگن بابا بورس و تحلیل سواد میخواد اینه یکی پیدا نشدن ادرس درست و تحلیل برای ریزش بورس بده هیچ کارشناسی به این نکته اشاره نکرد همه هم خودشون و کارشناس و باسواد میدونن سهام دار ان قدیمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
وقتی احمقها مجری برنامه ریزی کشور باشند بهتر از این هم توقعی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲
به گفته روحانی خون بازار تمام شده ۰۰۰چه کسی خون بازار راخورد ایا همان مدیرانی نبودند که در جنگ طایفه ای جان میلیونها ایرانی را گرفتند دراین مملکت مدیر جدیدی ندیدیم فقط صندلی های انها عوض میشود دزدی هم علنی شده نمونه که هیچ کارشناسی نمیتواند بهانه انقلابی بیاورد پالایش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
لعنت بر کسانی که مال مردم رو به تاراج بردن
اینا کمر به مکیدن خون ایرانی بستن
خودمون هم بی عرضه هستیم که هر بلایی سرمون میاد بخار از سیب زمینی بلند شد ولی از مردم ایران نه
بریم دم تالار بورس و تا میتونیم اعتراض کنیم
معنی نداره مالتو بخورن و هیچی نگی
لعنت به رانت خوا ان بورس که پول کا گری من خوردن
لعنت به همشون نامردا
خدا وکیلی سانسورش نکن
ناشناس
Germany
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
همه این مسولینی که در راس دولت و بورس هستند فقط از جیب مردم بدبخت میخوان بخورن و مردم عادی هرروز اوضاع اقتصادیشون بدتر بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۸
دزد ها بی شرف سرطان بگیرید رییس بورس منتظر باش