بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
علیرغم شناسایی سود خالص ۱.۹۳۹ ریالی به ازای هر سهم در ۹‌ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۹، به نظر نمی‌رسد این سود، مبنای معقولی برای تصمیم‌گیری سهامداران و سرمایه‌گذاران باشد.
کد خبر : ۲۳۴۲۸۵


به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، علیرغم شناسایی سود خالص ۱.۹۳۹ ریالی به ازای هر سهم در ۹‌ماهه نخست سال مالی ۱۳۹۹، به نظر نمی‌رسد این سود، مبنای معقولی برای تصمیم‌گیری سهامداران و سرمایه‌گذاران باشد چرا که بخش عمده‌ای از سود شناسایی شده این شرکت ناشی از فروش سهام بوده که عمدتا صرف خرید سهام دیگر شرکت‌ها و عدم تقسیم در مجمع عمومی سالانه می‌شود.

همانگونه که در صورت‌های مالی ۹ماهه این شرکت قابل مشاهده است، بیش از ۱۴.۴۶۰ میلیارد ریال از کل درآمد‌های ۲۰.۳۷۳ میلیارد ریالی ناشی از سود فروش سهام شرکت‌های زیرمجموعه بوده که در جدول ذیل می‌توان مهمترین سهام فروخته شده توسط این شرکت را دید.

اما بر اساس اساسنامه بسیاری از شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش عمده‌ای از عواید حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها را به خرید و سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها اختصاص می‌دهند که این موضوع به معنای عدم تقسیم در مجمع و عدم احتساب این سود در محاسبات نسبت P/E است.

در جدول ذیل بخشی از بزرگترین شرکت‌های خریداری شده توسط شرکت سرمایه‌گذاری مهان را در ۶‌ماهه نخست سال مشاهده می‌کنید.

همانگونه که در جدول مشاهده می‌شود، در حدود ۱۱.۲۸۵ میلیارد ریال بیش از سهام واگذار شده این شرکت اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی نه چندان بنیادی کرده که این موضوع خود بیانگر اولا عدم تقسیم سود شناسایی شده و ثانیا احتمال بالای کاهش سود دریافتی این شرکت در سال‌های آتی دارد.

بیشتر بخوانید:

سود‌های فروشی که تقسیم نخواهند شد/ آیا سهامداران "ومهان" دل‌خوش به سود باشند!

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
؟؟؟؟!!!
Nav سهم رو بررسی کنین
محسن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۱
توی درآمد فقط سود فروش رو حساب کردید پس اصل سرمایه کجا رفت ،بخش اصلی خرید سهام جدید از اصل سرمایه صورت میگیرد
لطفا توی گزارشاتون دقت کافی مبذول فرمایید تا بعضا سهامداران دچار اشتباه در تصمیم گیری نشوند