بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳
دلیل توقف یک‌سال پیشرفت فیزیکی طرح توسعه‌ای شرکت چیست؛

افزایش ۴۱۳ درصدی موجودی نقد "فپنتا"/ پیش‌بینی‌ها در خصوص نرخ ورق فولاد

سود انباشته گزارش شده "فپنتا" در مدت زمان ۹ ماهه مبلغی بالغ بر ۶۰۵.۸۷۷ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر باقی مانده و همچنین میزان موجودی‌ نقد ثبت شده در این دوره بالغ بر ۱۸۶.۵۴۵ میلیون ریال گزارش شده است.
کد خبر : ۲۳۴۴۴۰

افزایش ۴۱۳ درصدی موجودی نقد

به گزارش گروه تحقیق بورس نیوز، شرکت صنعتی سپنتا در گزارش‌های افشاشده خود از میزان پیشرفت دو پروژه توسعه‌ای خود خبر داد.

بر اساس این آمارها، شرکت درخصوص طرح توسعه‌ای "دستگاه لوله سازی ۱۸ اینچ اهواز" هزینه‌های برآوردی ریالی این طرح  را بالغ بر ۱۶۰،۰۰۰ میلیون ریال اعلام کرده و هزینه‌های انجام شده تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ برابر با ۲۸،۸۲۰ میلیون ریال بوده ضمن آنکه هزینه‌های برآوردی تکمیل این طرح از سوی شرکت حدود ۱۳۱،۱۸۰ میلیون ریال اعلام شده است.

بر همین اساس، میزان پیشرفت فیزیکی طرح در تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ برابر با ۴۵درصد عنوان شده اما؛ نکته قابل تاملی که باید از شرکت پرسید، آن است که چرا در پایان تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ میزان پیشرفت فیزیکی پس از این مدت، بدون تغییر مانده است.

با توجه به اینکه تاریخ برآوردی بهره‌برداری از طرح حدود اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۰ عنوان شده ولی طبق برآورد شرکت تا تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ تنها با رشد ۲درصد به ۴۷درصد خواهد رسید؛ حال با آنکه هدف شرکت برای طرح توسعه‌ای "دستگاه لوله سازی ۱۸ اینچ اهواز" افزایش تولید بوده، آیا می‌توان به تاریخ اتمام این پروژه دلخوش بود یا خیر.

از سوی دیگر، طرح توسعه‌ای "دستگاه تست و پلیسه گیر" عنوان شده که هزینه‌های برآوردی ریالی طرح برابر ۳۰،۰۰۰میلیون ریال اعلام شده است؛ هزینه‌های انجام شده تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰ حدود ۲۰،۰۰۰ میلیون ریال بوده تا تاریخ ۱۳۹۹/۰۹/۳۰، ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی برای این پروژه اعلام شده ضمن آنکه تا پایان سال جاری نیز باید میزان پیشرفت فیزیکی این پروژه از مرز ۸۰درصد عبور کند.

طرح توسعه‌ای "دستگاه تست و پلیسه گیر" که با هدف افزایش تولید آغاز شد، باید تا تاریخ ۱۴۰۰/۰۳/۲۰ آماده بهره‌برداری شود و هزینه‌های برآوردی تکمیل طرح نیز ۱۰،۰۰۰ میلیون ریال اعلام شده است.

برآورد شرکت از تغییرات نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه

بر پایه گزارش‌های افشاشده شرکت، پیش‌بینی می‌شود که نرخ فروش در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰ با توجه به کاهش فصلی تقاضا نرخ‌ها در سه ماهه چهارم سال متناسب با روند صعودی قیمت ورق فولادی افزایش نداشته باشد ضمن آنکه برای دوره ۳ ماهه منتهی به پایان سال جاری نیز، پیش‌بینی شده که با توجه به کاهش فصلی تقاضا نرخ‌ها در سه ماهه چهارم سال متناسب با روند صعودی قیمت ورق فولادی افزایش نداشته باشد.

در ادامه با نگاهی به نرخ خرید مواد اولیه در دوره ۳ ماهه منتهی به ۱۳۹۹/۱۲/۳۰، نیز "فپنتا" افزایش نرخ‌های مواد اولیه در نیمه دوم سال با شیب تند همانند نیمه اول سال قطعی دانسته و طبق پیش‌بینی‌ها شاید افزایش نرخ‌های مواد اولیه موجب افزایش قیمت تمام شده در سه ماهه چهارم شود.

توضیحات در خصوص وضعیت شرکت‌های سرمایه‌پذیر

شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت صنعتی سپنتا در حال حاضر فعالیت عادی داشته و چنانچه رخداد خاص یا اثر گذار عمده و خارج از کنترل به شرکت تحمیل نشود، احتمال افزایش فعالیت در حد محدود دور از انتظار نخواهد بود .

گزارش‌های آذرماه و رشد سود خالص

صنعتی سپنتا در گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری، مجموع درآمد‌های عملیاتی خود را طی این دوره برابر با ۷.۹۵۶ میلیارد ریال گزارش کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته با رشد ۸۸ درصدی مواجه بوده، "فپنتا" در این دوره موفق به کسب ۱۶۳.۳۱۰ میلیون ریال سود خالص‌شده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته با رشد قابل‌قبول ۳۰۷ درصد مواجه بوده و همچنین میزان سود خالص در ازای هر سهم نیز در این مدت‌زمان ۹ ماهه، ۳.۰۱۵ ریال به ثبت رسیده که همچون سود خالص رشد ۳۰۷ درصدی را در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به همراه داشته است.

صورت سود و زیان

عملکرد "فپنتا" بر اساس صورت وضعیت مالی

شرکت صنعتی سپنتا در گزارش صورت ‌وضعیت مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه سال جاری، مجموع دارایی‌های شناسایی شده خود را طی این دوره برابر با ۸۳۷.۶۸۶ میلیون ریال گزارش کرده که ۲ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال گذشته گزارش کرده است.

صورت وضعیت مالی

میزان سود انباشته گزارش شده "فپنتا" در مدت زمان ۹ ماهه مبلغی بالغ بر ۶۰۵.۸۷۷ میلیون ریال بوده که در مقایسه با سال گذشته بدون تغییر باقی مانده و همچنین میزان موجودی‌ نقد ثبت شده در این دوره بالغ بر ۱۸۶.۵۴۵ میلیون ریال گزارش شده که رشد ۴۱۳ درصدی را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید:

افزایش چشمگیر نرخ های فروش "فپنتا"

اشتراک گذاری :
ارسال نظر