بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۷
به نظر می رسد با توجه به جو مثبت ایجاد شده در بازار روز سه شنبه و چهارشنبه شاهد جوی مثبت در ساعات ابتدایی در سهم‌های بزرگ باشیم.
کد خبر : ۲۳۴۶۸۴

بازار در انتظار رشد سهام بزرگ

به گزارش بورس نیوز، پس از افت چشمگیر قیمت سهام در بازار سرمایه در ماه‌های گذشته، شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های بزرگ و شاخص ساز در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه بودیم هر چند که به گواه بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه نمی‌توان معاملات مثبت دو روز اخیر را نشانه تغییر روندی جدی دانست با این وجود گزارش مثبت ۹ ماهه از برخی شرکت‌های بزرگ موجبات توجه بیشتر فعالین بازار سرمایه را به وجود آورد.

رشد بیش از ۳۳.۲۶۰ واحدی شاخص کل در روز چهارشنبه را می‌توان عمدتا مربوط به معاملات مثبت فولاد، فارس، فملی، شستا و کگل دانست که با توجه به روند روز گذشته بازار چندان دور از ذهن نبود.

با ابن وجود به نظر نمی‌رسد با توجه به گزارشات ضعیف شرکت‌هایی نظیر ایران خودرو، سایپا و بخش عمده‌ای از شرکت‌هایی کوچک و حبابی در روز‌های آتی همچنان شاهد معاملات مثبت در بسیاری از نماد‌ها باشیم.


تحولات بین المللی:

شاید مهمترین اخبار این روز‌ها مربوط به شرایط سیاسی آمریکا و نحوه مراودات سیاسی این کشور با ایران باشد. در این ارتباط خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در پیامی در توییتر به برنامه وزیران خارجه کشور‌های اروپایی درباره چگونگی تعامل با کشور‌های عربی همزمان با تلاش‌ها برای احیای برجام اشاره کرد.

این خبرنگار در این پیام توییتری نوشت: یک دیپلمات ارشد گفته که برخی از مذاکرات روز دوشنبه درباره برجام در میان وزیران خارجه اروپایی درباره چگونگی تعامل با کشور‌های حاشیه خلیج فارس در حالی که طرف‌ها به سوی احیای توافق (با ایران) می‌روند، است.

این خبرنگار یادآوری کرد که مدیران سیاسی سه کشور اروپایی هفته گذشته به کشور‌های منطقه سفر کرده بودند. این مدیران سیاسی هفته پیش به عربستان سعودی، امارات و عمان برای رایزنی درباره ایران و برجام سفر کرده‌اند.

بر اساس گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال، این اقدامی اولیه برای کمک به آمریکا جهت کاستن از نگرانی‌های کشور‌های حاشیه خلیج [فارس]درباره از سرگیری دیپلماسی با ایران و بازگشت احتمالی به برجام است.

همچنین، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیامی در توییتر به انتخاب‌های پیش روی دولت جدید آمریکا اشاره کرد.

وی در این پیام توییتر نوشت: دولت جدید آمریکا با انتخابی اساسی روبرو است: این دولت می‌تواند سیاست‌های شکست‌خورده قبلی‌ها را در پیش بگیرد و به مسیر تحقیر همکاری و حقوق بین‌المللی ادامه دهد یا می‌تواند فرض‌های شکست‌خورده را رد کرده و صلح و آرامش را دنبال کند.

تحولات اقتصادی:

همچون هفته‌های گذشته مهمترین اخبار اقتصادی کشور را می‌توان به اظهارات همتی نسبت داد. عبدالناصر همتی در یادداشت جدیدی در فضای مجازی نوشت: سه شنبه شب گذشته، به دعوت شبکه افق، در برنامه عیار، ابعادی از تلاش‌های مجموعه حاکمیت و بویژه بانک مرکزی در خنثی سازی تحریم‌های آمریکا و اقدامات بانک مرکزی در جلوگیری از فروپاشی اقتصادی را تشریح کردم.

بحث اصلی این بود که در صورت نبود سیاست گذاری‌های مقاومتی و اقدامات بانک مرکزی، برای کنترل تراکنش‌های ریالی و پایه پولی و صیانت از ذخایر ارزی و تأمین مالی واردات کالا‌های اساسی و دارو، افزایش پایه پولی و نقدینگی و ارزان فروشی ارز می‌توانست کشور را در موقعیتی قرار بدهد که مطابق پیش بینى بسیارى از تحلیل گران با تورم افسارگسیخته و غیر معقول بالایی روبرو شود.

بدلیل سیاست‌ها و برنامه‌های انجام شده و در حال انجام و ابزار‌های طراحی شده و در حال استفاده، بویژه در حوزه سیاست گذاری پولی و تأمین مالی کسری بودجه، شرایط امروز کشورمان به هیچ وجه به وضعیت قبلی باز نمی‌گردد و مجموع شرایط نیز همین را نشان مى دهد.

بانک مرکزی و درکل مجموعه نظام بدرستی از بحران تحریم‌ها بعنوان فرصتی برای بسیاری از سیاست‌ها استفاده کرد و این اصلاحات را ادامه خواهد داد. تجربیات گرانسنگ خنثی سازی تحریم و اصلاح روندها، چه دربانک مرکزی و وزارت نفت، وچه در بین مجموعه فعالین اقتصادی بخش خصوصی، بستر و شرایط متفاوتی را برای تجارت خارجی و نیز رشد تولید ملی، حتی با تداوم آن تحریم‌ها فراهم ساخته است.

وزیر نفت ضمن تایید صحبت‌های اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره صادرات نفت گفت: صادرات نفت ایران در مدت اخیر به‌شدت افزایش پیدا کرده است.

بیژن زنگنه در حاشیه بازدید از غرفه‌های شرکت‌کننده در بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: من نگران احیای بازار‌های از دست رفته نفت ایران نیستم و خریداران نفت هم خود را به یک یا دو فروشنده محدود نمی‌کنند.

به گفته وی در صورت رفع تحریم قدرتمندتر از گذشته به بازار برمی‌گردیم، کوتاه‌تر از زمانی که فکر می‌کنید.
زنگنه افزود: اگر صنعت نفت زنده نبود، شرکت‌ها در این نمایشگاه نمی‌توانستند کاری انجام دهند؛ وقتی شرکت‌های گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی سرمایه‌گذاری می‌کنند، یعنی زنده هستند و برای کالا‌ها و خدمات تقاضا می‌دهند؛ بنابراین این شرکت‌ها زنده هستند و البته تقاضا بیشتری برای کار دارند که ما هم قبول داریم.

پیش بینی بازار امروز:

به نظر می‌رسد با توجه به جو مثبت ایجاد شده در بازار روز سه شنبه و چهارشنبه شاهد جوی مثبت در ساعات ابتدایی در سهم های بزرگ باشیم با این وجود با توجه به حبابی بودن اکثر سهام شرکت‌های کوچک همچنان شاهد عرضه‌های سنگین در این نماد‌ها باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر