بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

غفلت سهامداران از نکته‌ای مهم در تحلیل‌ها

به فرض بازگشت دوباره به برجام، سیستم بانکی هم باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و کاهش نرخ سود بانکی، خواسته ای جدی و مطالبه ای منطقی از طرف فعالان بخش واقعی اقتصاد خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۴۷۴۱

غفلت سهامداران از یک نکته مهم در تحلیل ها

به گزارش بورس نیوز، یکی از دغدغه‌های این روزهای بازار سرمایه احتمال کاهش نرخ ارز و به دنبال آن، عدم تکرار سودهای سال جاری در سال آینده است.

عبدالله رحیم لوی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: در اقتصاد بحثی با عنوان چسبندگی قیمت‌ها مطرح است و با در نظر گرفتن این اصل اقتصادی، تطبیق سریع قیمت کالاها و خدمات با نرخ ارز و کاهش قیمت در بازارهای کالایی در پی کاهش نرخ ارز، دور از انتظار است و اگر قرار باشد قیمت کالاها با کاهش نرخ ارز، کاهش یابد، این کاهش قیمت با یک وقفه زمانی رخ خواهد داد و البته که این واکنش دلایلی هم دارد.

وی افزود: شرکت‌ها و صنایعی که عمدتاً فروش داخلی دارند و در این چند ماه مجوز افزایش نرخ محصول خود را دریافت کرده‌اند، چندان هم تحت تأثیر نرخ ارز قرار ندارند و افزایش قیمت محصولاتشان، فقط ناشی از افزایش نرخ ارز نبوده که حالا با کاهش نرخ ارز، انتظار کاهش نرخ کالاها در بازار داخلی را داشته باشیم. بااین‌حال معتقدم با افزایش نرخ‌های این چند ماه، حاشیه سود شرکت‌ها به حدی رسیده که حتی در صورت کاهش نرخ محصولات، سودآوری شرکت‌ها افت محسوسی نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به نادیده گرفتن آثار مثبت کاهش احتمالی نرخ ارز در تحلیل‌ها، تصریح کرد: نکته اینجاست که این روزها تمام تمرکز سرمایه‌گذاران به خبر کاهش نرخ ارز معطوف شده و فراموش کرده‌اند که کاهش نرخ ارز، بدون بازگشت دوباره به برجام و لغو تحریم‌ها دست‌یافتنی نیست. فراموش نکنید که افزایش درآمد شرکت‌ها فقط درگرو افزایش قیمت محصولات نیست و افزایش حجم تولید و فروش شرکت‌ها هم می‌تواند منجر به رشد درآمد و به دنبال آن، رشد سودآوری شرکت‌ها باشد. بهبود وضعیت اقتصادی و افزایش قدرت خرید خانوارها، ثمره مثبت کاهش احتمالی نرخ ارز خواهد بود و این نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. علاوه بر این، مطمئنم ریسک کاهش سودآوری متوجه شرکت‌های صادرات محور و وابسته به قیمت‌های جهانی هم نخواهد بود. چراکه این شرکت‌ها امسال هم در بهترین حالت بر اساس نرخ‌های سامانه نیما صادرات داشته‌اند. ضمن اینکه بازهم باید متذکر شوم که کاهش نرخ ارز به‌شرط گشایش در فضای سیاسی رخ خواهد داد و در صورت تحقق چنین پیش‌شرطی، تأثیر مثبت تسهیل روند تأمین مواد اولیه و دسترسی راحت‌تر به بازارهای صادراتی و امکان انتقال ارز با هزینه کمتر و... تبعات ناشی از کاهش نرخ ارز را پوشش خواهد داد و شرکت‌ها و صنایع صادرات محور، با کاهش احتمالی نرخ ارز، چیزی از دست نخواهند داد‌.

رحیم لو اضافه کرد: در چند هفته گذشته مرتباً بازار سرمایه را به ابهاماتی مثل احتمال بازگشت به برجام و کاهش نرخ ارز گره‌زده‌ایم؛ حال‌آنکه اقتصاد ما این روزها به لحاظ تکنیکی ظرفیت دلار زیر ۲۰ هزارتومانی ندارد و نباید انتظار داشت با گشایش سیاسی و لغو تحریم‌ها، دلار ریزش قیمت قابل‌توجهی خواهد داشت و به محدوده مثلاً ۱۵ هزارتومانی خواهد رسید. تبعات کاهش شدید نرخ ارز گریبان گیر کل اقتصاد ما خواهد شد و این، نکته مهمی است که نباید از آن غافل شد. بازگشت دوباره به برجام حتماً تفاوت‌هایی با امضای برجام در سنوات قبل داشت و باید این بار نرخ ارز بعد از برجام جدید را هم به‌عنوان یک متغیر جدید در تحلیل‌ها لحاظ کرد‌.

رحیم لو در توصیه به سهامداران گفت: با هر نگاهی که بازار سرمایه تحلیل شود، قیمت‌های این روزهای سهام جذاب است و بسیاری از سهم‌ها، از کف قیمتی هم پایین‌تر هستند. نسبت P/E اکثر سهم‌های بنیادی حتی با فرض دلار ۲۰ هزارتومانی، کمتر از ۸ است و نشان می‌دهد بازار سرمایه ما برای ورود سرمایه‌گذاران جدید جذاب است. ضمن اینکه نباید فراموش کرد در صورت گشایش سیاسی و ریزش نرخ ارز، بازارهای موازی ارز و سکه و... هم هیچ جذابیتی برای سرمایه‌گذاری نخواهند داشت. در آن صورت، سیستم بانکی هم باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و کاهش نرخ سود بانکی، خواسته‌ای جدی و مطالبه‌ای منطقی از طرف فعالان بخش واقعی اقتصاد خواهد بود و این اتفاق هم به افزایش جاذبه و کشش بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد. با این تفاسیر، صنایعی که بازار مصرف داخلی داشته و در هر وضعیتی، تقاضای مناسبی دارند، ازجمله غذایی‌ها و صنایع پایین‌دستی صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری مناسب هستند. برخی سهم‌های فولادی هم نسبت‌های P/E جذابی دارند و بانکی‌ها هم در صورت گشایش سیاسی و اقتصادی، پتانسیل یک تحول جدی را خواهند داشت.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

یک گام موثر در راستای افزایش ضریب نفوذ بیمه

کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قبل انتخابات ۱۴۰۰، شاخص ۲میلیونی می‌شود

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دولت منابع مالی را به بازار برگرداند

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رئیس سازمان مشکل بازار سرمایه نیست

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
سود بانکی باید کاهش پیدا کند ولی دست های پشت پرده نمی گذارد اقتصاد درست شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳
بانکی‌ها هم در صورت گشایش سیاسی و اقتصادی، پتانسیل یک تحول جدی را خواهند داشت.

یعنی فردا دارایکم بخرم؟ گشایش داره؟ صعود میکنم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
سلام این احمق نادان برای کی حرف مفت میزند بروبابا فکر کانادارا از فکرت بیرون کن کارکری کنی وپول حلال خوردن بلد نیستی این دانشکاها عجب موجوداتی داخلش پرورش میدهند ..بردکان خزانهداری امریکا اینها فکر میکنند همه دنیا غاز دارند وایران مرغ کجای اقتصاد درکل دنیا درست وحسابی هست ابله نادان اصلا این اقتصاد پدرومادرش کی هستند کیاین اقتصادرا راه انداخته کهراجبش همینجوری روی مبل نشستی حرف مفت میزنی
ناشناس
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۶
تنها جایی که اقتصادش افتضاحه فقط ایران ...........
ارش
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
چرا اقا که حیف هستش بگم همتی سود بانکی رو افزایش داد عمدا این کار رو کردن مردم رو با وعده و تبلیغات به بورس کشاندن قسمت زیادی از کسری بودجه رو جبران کردن بورس رو دستوری ریززشی کردن سهامی که با بالاترین قیمت به مردم بیچاره انداختن رو با ۷۰ تا ۸۰درصد ضرر خریدن هم سهام رو به چنگ اوردن و هم پول هنگفتی بعد سود بانکی رو افزایش دادن این وسط فقط وفقط سهامدارن خرد ضرر فاحشی کردن رانتی ها میلیاردی در کنار دولت سود بردن حالا فقط بلدهستن بگن بورس اینجوری سود داره ضرر هم داره ان شاالله اگر خدایی هست و جای حق نشسته از گلوی خانواده هایتان پس خواهید دهد وابروی شما ریخته خواهد شد اگر به فکر ابرو و ناموس هستین که فکر نکنم شما بدانید ناموس و شرف چی هستش
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۳
شما هم درست میگی وبا واقعیات تطابق داره، ولی وقتی بالاترین مقام دولتی غیر دولتی ی روز با بوق کرونا مردم دعوت به بورس وبعد چند وقت با تصورات غیرواقع شایعه پراکنی جوسازی و خروج ترس ایجاد میکنه ،با اینا چه واژه مصداقی میشه بکار برد که چپاول دار ندار ملت باکی ندارندبعدهم باخونسردی کامل میگه ذات بازار سرمایه ریکس دارد بله نه بامقابله با توان توکه ۸۰درصد بازار دسته .....این درتمام بازارهای دنیا جرم وتبانی کلاه برداری است .....