بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
زیربنای سرمایه‌گذاری‌های زیر بنای این گروه بورسی پرریسک شد؛

عدم تناسب جدی قیمت‌ها با عملکرد شرکت‌های گروه انبوه‌سازی

اکثر شرکت‌های این گروه با نسبت قیمت به درآمد بسیار بالا مواجه هستند و هیچ‌گونه تناسب قیمتی‌ای بین ارزش بازار این شرکت‌ها و عملکرد مالی آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم.
کد خبر : ۲۳۴۷۶۳

انبوه سازی مسکن

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی عملکرد شرکت‌های برتر گروه انبوه سازی و مستغلات پرداخته‌ایم.

در این گزارش به بررسی عملکرد ۵ شرکت مهم در این گروه پرداخته‌ایم. اکثر شرکت‌های این گروه در سه‌ماهه نخست سال مالی خود (سال مالی منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۰) زیان و یا سود‌های بسیار اندک محقق کرده‌اند. به‌این‌ترتیب مشاهده می‌شود که اکثر شرکت‌های این گروه با نسبت قیمت به درآمد بسیار بالا مواجه هستند و هیچ‌گونه تناسب قیمتی‌ای بین ارزش بازار این شرکت‌ها و عملکرد مالی آن‌ها را مشاهده نمی‌کنیم.

۱- شرکت نوسازی و ساختمان تهران

شرکت نوسازی و ساختمان تهران در دوره سه‌ماهه نخست سال مالی هیچ‌گونه درآمد عملیاتی‌ای محقق نکرده است.

شرکت نوسازی و ساختمان تهران

این موضوع در سال مالی گذشته (سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۹) نیز روی‌داده بود و کل درآمد و سود این شرکت از محل سود خریدوفروش سهام محقق شده بود و با توجه به وضعیت بازار سرمایه کسب مجدد این درآمد‌ها در سال مالی جاری دور از انتظار خواهد بود.

ارزش فعلی سهام این شرکت در بازار سرمایه به ۳۸ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال رسیده که هیچ تناسبی با عملکرد شرکت ندارد. کل سود سه‌ماهه نخست شرکت معادل ۵ ریال به ازای هر سهم بوده است.

 شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب در دوره سه‌ماهه اول سال مالی خود عملکرد بسیار ضعیفی داشته و صرفاً موفق به کسب سود ۱۵میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریالی شده است.

سرمایه گذاری مسکن شمال غرب

همچنین، کل سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۹ معادل ۱۴ ریال به ازای هر سهم بوده و سود عملیاتی شرکت نیز در فصل پاییز نسبت به فصل تابستان کاهش سنگین ۹۸ درصدی را محقق کرده است.

ارزش بازار سهام شرکت در حال حاضر بیش از ۱۰.۰۰۰ میلیارد ریال بوده که هیچ‌گونه تناسبی با عملکرد مالی شرکت و سودآوری آن ندارد و جزو سرمایه‌گذاری‌های بسیار پرریسک در بازار سرمایه محسوب می‌شود.

شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه

شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه در دوره سه ماهه نخست سال مالی خود زیان یک‌ریالی به ازای هر سهم را محقق کرده و کل درآمد‌های محقق شده شرکت در دوره سه‌ماهه اول سال مالی منتهی به ۳۱شهریور ۱۴۰۰ معادل ۳۹میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است.

 

شهرسازی و خانه سازی باغمیشه

سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به پایان شهریور ۱۳۹۹ معادل ۲۸۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال و معادل ۲۱۵ ریال به ازای هر سهم بوده و ارزش بازار سهام شرکت در حال حاضر معادل ۲۶ هزار میلیارد ریال بوده که به‌طورقطع تناسبی با عملکرد شرکت در سال مالی قبل و سه‌ماهه نخست سال جاری ندارد.

همان‌گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود شاهد کاهش سنگین ۹۷ درصدی سود عملیاتی شرکت در فصل پاییز نسبت به تابستان هستیم.

 سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در سه‌ماهه اول موفق به کسب درآمد عملیاتی ۲۰۱ میلیارد ریالی شده که عملکرد سه‌ماهه نخست این شرکت نیز منجر به کسب سود خالص ۲۳.۴ میلیارد ریالی شده است.

سرمایه گذاری مسکن شمال شرق

همان‌گونه که در جدول نیز مشاهده می‌شود شاهد نوسانات شدید سودآوری شرکت هستیم. ارزش بازار فعلی سهام شرکت ۷.۱۱۷ میلیارد ریال است.

 آ س پ

 شرکت آ س پ در سه‌ماهه نخست سال مالی جاری عملکرد بسیار ضعیفی داشته و هیچ‌گونه درآمد عملیاتی محقق نکرده است.

شرکت آ س پ

به‌این‌ترتیب زیان خالص محقق شده شرکت در سه‌ماهه اول سال مالی جاری به ۱۹ ریال به ازای هر سهم رسیده و سود هر سهم سال مالی گذشته (سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۹) معادل ۱۳۹ ریال به ازای هر سهم بوده است.

این میزان سودآوری و این عملکرد‌ها هیچ تناسبی باقیمت ۱۵.۷۰۰ ریالی سهام شرکت ندارد و سرمایه‌گذاری در این شرکت همانند اکثر شرکت‌های گروه ساختمان جزو سرمایه‌گذاری‌های بسیار پر ریسک ارزیابی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

سوددهی "آ س پ" از اردیبهشت سال آینده

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در مجمع فوق العاده شرکت سرمایه گذاری کشاوری آرین توسکا؛

"وآتوس" هیات مدیره جدید انتخاب کرد

لزوم اتخاذ تصمیم جدی سهامداران این شرکت واجب شد؛

"ثشرق" و اعلام سودی کمتر از بنگاه املاک

به دنبال فراخوان عمومی شرکت سرمایه گذاری مسکن تهران؛

پیمانکار مناقصه "ثتران" انتخاب شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۱
حباب اندر حباب. بعد که خرید این سهما انجام شد و حبابشون ترکید تخم مرغ به دست میرن جلو سازمان و شرکت بورس