بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
توانایی اینکه بدانید چه زمان اقتصاد یک کشور رشد یا تضعیف خواهد شد. اقتصاد رو به رشد یعنی ارز قوی پس این ارز راخرید بزنیم، اقتصاد ضعیف یا کند یعنی ریزش ارز همان کشور پس ارز ضعیف را بفروشیم.
کد خبر : ۲۳۴۹۵۱

مفهوم اولیه تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در فارکس + بورس نیوز

به گزارش بورس‌نیوز، تا اینجا آموختیم که؛ معاملات فارکس یعنی پیش بینی اینکه کدام ارز در مقابل ارز دیگر صعود یا سقوط خواهد کرد.

اگر وارد یک آموزشگاه بشوید یا کتاب آموزشی در دست بگیرید معمولن با قواعد و قوانین سخت و گنگ مواجه می‌شوید مبنی بر تکنیکال، فاندامنتال، روانشناسی، ستاره شناسی و ... و در انتها در چرخه معیوبی از آموزش قرار می‌گیرید که سودی از معامله گری به شما نمی‌رسد.

در یک جمله راز سود کردن را به شما خواهم گفت: توانایی اینکه بدانید چه زمان اقتصاد یک کشور رشد یا تضعیف خواهد شد. اقتصاد رو به رشد یعنی ارز قوی پس این ارز راخرید بزنیم، اقتصاد ضعیف یا کند یعنی ریزش ارز همان کشور پس ارز ضعیف را بفروشیم.

خلاصه مطالب فوق بصورت آکادمیک می‌شود: هر واحد پول متعلق به یک کشور (یا منطقه) است؛ بنابراین تحلیل فارکس بر وضعیت کلی اقتصاد کشور مانند بهره وری، اشتغال، تولید، تجارت بین المللی و نرخ بهره متمرکز است. عرضه و تقاضا برای یک ارز به دلیل عوامل مختلف اقتصادی تغییر می‌کند، که نرخ ارز را بالا و پایین می‌کند.

در این یادداشت قصد ندارم درباره اقتصاد، فاندامنتال، تکنیکال توضیح بدهم بلکه نحوه معامله گری در چهار جفت ارز را به زبان ساده بررسی می‌کنیم:

EUR/USD

در این مثال، یورو ارز پایه و بنابراین "مبنای" خرید / فروش است. 

اگر به این نتیجه رسیدید که اقتصاد آمریکا همچنان ضعیف خواهد شد، پس دلار نزولی خواهد بود، شما سفارش خرید EUR / USD را اجرا خواهید کرد.

با این کار، یورو خریداری BUY کرده اید که انتظار می‌رود در مقابل دلار آمریکا افزایش یابد؛ و بالعکس اگر فکر می‌کنید اقتصاد ایالات متحده قوی است و یورو در برابر دلار آمریکا تضعیف می‌شود، شما یک دستور SELL فروش EUR / USD را اجرا می‌کنید. با این کار، یورو فروخته اید با این انتظار که یورو در برابر دلار آمریکا کاهش یابد.

USD/JPY

در این مثال، دلار آمریکا ارز پایه و بنابراین "مبنای" خرید / فروش است.

اگر فکر می‌کنید که دولت ژاپن قصد دارد ین را تضعیف کند تا به صنعت صادرات خود کمک کند، شما سفارش خرید USD / JPY را اجرا خواهید کرد. با این کار شما دلار امریکا را خریداری کرده اید به این امید که در مقابل ین ژاپن افزایش یابد.

اما اگر اعتقاد دارید که سرمایه گذاران ژاپنی در حال بیرون آوردن پول از بازار‌های مالی ایالات متحده و تبدیل دلار‌های خود به ین هستند و این به دلار آمریکا آسیب می‌رساند، شما دستور SELL USD / JPY را اجرا می‌کنید. با این کار شما دلار امریکا را فروخته اید که انتظار می‌رود در برابر ین ژاپن کاهش یابد.

GBP/USD

در این مثال، پوند ارز پایه و بنابراین "مبنای" خرید / فروش است.

اگر فکر می‌کنید اقتصاد انگلیس از نظر رشد اقتصادی بهتر از ایالات متحده پیش خواهد رفت، شما سفارش خرید GBP / USD را اجرا خواهید کرد. با این کار پوند خریداری کرده اید به این امید که در مقابل دلار آمریکا افزایش یابد.

اگر پیش بینی کردید که اقتصاد انگلیس در حال کند شدن و اقتصاد آمریکا همچنان قوی است، شما یک دستور فروش GBP / USD را اجرا می‌کنید. با این کار پوند فروخته اید به این امید که ارزش آن در برابر دلار آمریکا کاهش یابد.

USD/CHF

در این مثال، دلار آمریکا ارز پایه و بنابراین "مبنای" خرید / فروش است.

احتمالا فکر می‌کنید فرانک سوئیس بیش از حد ارزش گذاری شده است، شما سفارش خرید USD / CHF را اجرا می‌کنید. با این کار شما دلار آمریکا را خریداری کرده اید به این امید که ارزش آن در مقابل فرانک سوئیس افزایش یابد.

اگر فکر می‌کنید که ضعف بازار مسکن ایالات متحده به رشد اقتصادی امریکا آسیب می‌رساند و سبب تضعیف دلار می‌شود، شما یک سفارش SELL USD / CHF فروش را اجرا می‌کنید. با این کار دلار آمریکا را فروخته اید به این امید که ارزش آن در برابر فرانک سوئیس کاهش یابد.

این شیوه و به احتمال بالا پوزیشن (معاملات) سودده خواهند شد در غیر اینصورت شانس موفیت شما کمتر می‌شود.


در یادداشت بعدی "ذره‌بینی بر سفارش‌های معامله در فارکس" در بازار فارکس داریم.

کاری از علی حیدری _ کارشناس اقتصادی

برای مطالعه قسمت ششم، اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۱
با سلام
من چند ساله وارد بازار بورس شدم .
چطور میتونم وارد بازار فارکس بشوم
لطفا راهنمایی کنید
با تشکر