بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نوسانات مثبت همراه با حمایت‌های جدی و منابع سنگین مالی
وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با تقاضایی خفیف پیش بینی می‌کنیم و در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است این شرایط تا ساعات انتهایی بازار شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های مختلف باشیم.
کد خبر : ۲۳۵۰۶۷

پیش گشایش


آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، علیرغم آنکه در بازار روز چهارشنبه شاهد افت بیش از ۷.۳۳۵ واحدی شاخص کل بودیم و برخی متولیان بازار سرمایه قصد داشتند تا با رنج‌هایی مثبت در بسیاری از نماد‌های شاخص ساز و تاثیرگذار مانع افت بیشتر شاخص و یا قیمت این نماد‌ها شوند، به نظر می‌رسد کاهش چشمگیر تورم انتظاری در ماه اخیر عاملی بسیار مهم برای تصمیم گیری سرمایه گذاران در این روز‌هاست.

شاید با نگاهی اجمالی به نرخ‌های معامله شده فلزات اساسی و محصولات پتروشیمی در بورس کالا (گزارش عملکرد این شرکت‌ها در بورس کالا را به صورت هفتگی از طریق وب سایت بورس نیوز دنبال کنید)، می‌توان کاهش نرخ تورم انتظاری را به شکل جدی تری دنبال کرد. اتفاقی که بی شک فروش این شرکت‌ها را در ماه جاری و ماه‌های آتی تحت الشعاع قرار خواهد داد.

در اینکه برخی از سهام شرکت‌ها که البته تعداد آن‌ها هم بسیار کم بوده به قیمت‌های مناسبی برای سرمایه گذاری رسیده اند شکی نیست، اما متاسفانه همچنان در بسیاری از نماد‌ها و به ویژه نماد‌های کوچک شاهد وجود حباب‌های قیمتی هستیم.

اخبار اقتصاد بین الملل:
مهمترین اخبار سیاسی و بین المللی روز‌های گذشته را می‌توان به اظهارات متقابل وزرای خارجه ایران و آمریکا بر سر نحوه بازگشت به برجام نسبت داد. بر این اساس، وزیر خارجه جدید آمریکا مدعی شد: زمانی که ایران به تعهدات ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، ما هم به برجام برمی‌گردیم.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه جدید آمریکا در نشست خبری خود اظهار کرد: بایدن بسیار شفاف است. اگر ایران به تعهدات خود ذیل توافقنامه هسته‌ای عمل کند، آمریکا نیز برمی‌گردد.

او ادامه داد: اگر ایران به برجام برگردد و پایبند باشد، ما یک تیم تخصصی برای گفتگو درباره بازگشت به این توافق تشکیل می‌دهیم. آن زمان همراه با متحدان خود از برجام به عنوان سکویی برای حل موضوعات دیگر استفاده خواهیم کرد. اما تا آن زمان فاصله زیادی وجود دارد.

اما متقابلا ظریف در خصوص این اظهارات عنوان داشت: برجام توافقی بود که دولت آمریکا و ایران و پنج کشور دیگر به آن پیوستند و بعد از مذاکرات طولانی همه موضوعات را در آن بررسی کرده و این توافق به تایید شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسید.

وزیر خارجه بیان کرد: آنچه در توافق نیست، مورد توافق قرار گرفته که در توافق نباشد و امروز نمی‌تواند آن موضوعات به توافق اضافه شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که این توافق در یک چارچوب بی اعتمادی متقابل نوشته شد، اظهار داشت: ولذا سازوکار‌هایی پیش‌بینی شد که اگر یک طرف، توافق را اجرا نکرد، طرف مقابل هم بتواند تعهداتش را در توافق اجرا نکند.

وی تأکید کرد: آمریکا کشوری بوده که از برجام خارج شده و تعهداتش را نقض کرده و الان هم وظیفه آمریکاست که به برجام برگردد و تعهداتش را اجرا کند. به محض اینکه آمریکا تعهداتش را اجرا کند و ما هم نفع اجرای این تعهدات را ببینیم، ما هم تعهدات خود را به صورت کامل اجرا می‌کنیم و این در بالاترین سطح جمهوری اسلامی توسط رهبری اعلام شده است.

وزیر خارجه تصریح کرد: امید‌هایی که اعضای جدید دولت آمریکا دارند و ادعا می‌کنند ایران باید به توافق برگردد، نه منطقی بوده و نه هیچگاه عملی خواهد شد.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه را می‌توان اولین اظهارات دهقان دهنوی، ریئس تازه سازمان بورس کشور دانست.

وی با بیان اینکه، بازار سرمایه آیینه اقتصاد است، گفت: برای تحقق جهش تولید باید زمینه آن در بازار سرمایه مهیا شود و سایه عوامل غیر اقتصادی از بازار سرمایه کم شود. محمدعلی دهقان دهنوی، در جلسه معارفه رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار که روز‌های انتهایی هفته گذشته در وزارت اقتصاد برگزار شد، گفت: در ابتدا از حسن اعتماد وزیر اقتصاد و اعضای شورای عالی بورس و همچنین جناب آقای قالیباف اصل سپاس گذاری می کنم. اقدامات خیلی خوبی در حوزه افزایش نقش بازار سرمایه در اقتصاد انجام شده است.

وی گفت: بازار سرمایه تنها محدود به بازار معاملات سهام نیست. این بازار با حضور ۶۰۰ شرکت جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد دارد. آیا غیر از این است که این شرکت‌ها نقش اساسی در جهش تولید دارند؟ کدام صحنه‌ای از اقتصاد ظرفیت پذیرش حضور بیش از ۵۰ میلبون ایرانی را دارد؟ این‌ها نشان میدهد که بازار سرمایه آینه اقتصاد است.

دهقان با بیان اینکه، بازار سرمایه آیینه اقتصاد بوده و برای تحقق جهش تولید باید زمینه آن در بازار سرمایه مهیا شود، گفت: در ماه‌های گذشته نوساناتی در بازار رخ داد. بخشی از آن ناشی از تحولات روشن اقتصادی بود. انتظار داریم این عوامل در روز‌های آتی خود را در بازار سرمایه نشان دهد.


بازار امروز:
همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد برخی بازارگردانان و متولیان این روز‌های بازار سرمایه تلاش کردند تا با استفاده منابع رایگان به دست آورده از محل‌هایی همچون کارمزد کارگزاری‌ها و ...، با رنج‌های مثبت در برخی نماد‌های تاثیرگذار بازار نظیر "خودرو" و "خساپا"، به نوعی شرایط بازار روز جاری بهتر از روز‌های گذشته صحنه سازی کنند.

با این حال آنچه در بازار این روز‌های بازار سرمایه بیش از پیش خودنمایی می‌کند تمایل بالای فروشندگان به عرضه سهام خود در نماد‌های بزرگ و میل بسیار پایین خریداران و سرمایه گذاران به خرید سهام بوده که این شرایط قطعا حمایت‌های کورکورانه متولیان بازار سرمایه را از بین خواهد برد.

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، شرایط فروش شرکت‌ها در بورس کالا در هفته گذشته شاهد کاهش محسوس نرخ‌ها بوده که این موضوع تا حدودی خریداران را محتاط‌تر می‌کند.

با این وجود با توجه به معاملات در روز چهارشنبه، وضعیت بازار را در ساعات ابتدایی همراه با تقاضایی خفیف پیش بینی می‌کنیم و در صورتی که شاهد حمایت‌های جدی و صرف منابع سنگین مالی از سوی نهاد‌ها و بانک‌ها باشیم ممکن است این شرایط تا ساعات انتهایی بازار شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های مختلف باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سیلی
زیان ۳۸هزار میلیاردریالی خودروساز نارنجی و یاتاقان در سربالایی؛

سیلی "خساپا" بر صورت سهامداران

رشد بازار ارتباطی به موضوعات بنیادی ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رشد بازار ارتباطی به موضوعات بنیادی ندارد

ارسال نظر