بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۹
بورس‌نیوز افزایش نرخ حامل‌های انرژی و کاهش مالیات بر درآمد شرکت‌ها را بررسی کرد؛

بیشترین اثرات منفی بر پتروشیمی جم و شیراز / "شبصیر" با رشد سودآوری همراه خواهد بود

بیشترین اثرات منفی بر پتروشیمی جم و شیراز /
بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق در جلسه‌های بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تولیدی از ۲۵‌درصد به ۲۰‌درصد کاهش خواهد یافت و به عبارتی شاهد کاهش ۲۰‌درصدی مالیات بر درآمد شرکت‌های تولید در سال آینده خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۵۰۸۹

پتروشیمی

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس نیوز، بر اساس مصوبات کمیسیون تلفیق در جلسه‌های بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تولیدی از ۲۵‌درصد به ۲۰‌درصد کاهش خواهد یافت و به عبارتی شاهد کاهش ۲۰‌درصدی مالیات بر درآمد شرکت‌های تولید در سال آینده خواهیم بود.

همچنین براساس مصوبه دیگر این کمیسیون نرخ حامل‌های انرژی صنایع در بخش‌های مختلف به ضریبی از نرخ خوراک گاز واحد‌های پتروشیمی افزایش خواهد یافت که در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فلزات و کانه‌های فلزی این ضریب معادل ۵۰‌درصد نرخ خوراک گاز خواهد بود. همچنین در مصوبه‌ای مشابه، نرخ برق واحد‌های صنعتی در سال آینده افزایش خواهد یافت.

در این گزارش به بررسی اثرات مالی این دو مصوبه بر پتروشیمی جم شرکت‌های گروه پتروشیمی و پالایشگاهی خواهیم پرداخت. در خصوص این گزارش ذکر نکات زیر ضروری است:

۱- در این گزارش در دو سناریو فرض شده که نرخ حامل‌های انرژی در سال آینده به‌طور متوسط به ترتیب ۱۰۰ و ۱۵۰ درصد افزایش یابد. نرخ مالیات بر درآمد نیز در هر دو سناریو ۲۰ درصد کمتر از سال ۱۳۹۹ لحاظ می‌شود.

۲- محاسبه اثرات تغییر سود خالص شرکت‌ها بر اساس دو فرض بالا بر اساس صورت‌های مالی منتهی به پایان شهریورماه امسال منظور شده است.

۳- تغییرات سایر عوامل در سودآوری شرکت‌ها جمله تغییر سود تسعیر ارز، تغییر نرخ فروش محصولات شرکت‌ها، تغییر سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر و مواردی ازاین‌دست در این گزارش لحاظ نشده و صرفاً تغییرات در دو بخش هزینه حامل‌های انرژی و تغییر نرخ مالیات مبنای محاسبات قرارگرفته است.


در جدول زیر اثرات تغییرات دو عامل زیر در دو سناریو ارائه‌شده است. سناریوی اول برحسب لحاظ کردن رشد متوسط ۱۰۰ درصدی هزینه حامل‌های انرژی محاسبه‌شده و در سناریوی دوم، متوسط افزایش نرخ حامل‌های انرژی ۱۵۰‌درصد نسبت به سال جاری لحاظ شده است.

در هر دو سناریو نیز، نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌ها با ۲۰‌درصد کاهش نسبت به صورت‌های مالی منتهی به پایان شهریورماه سال جاری لحاظ شده است.

همان‌گونه که در جدول زیر مشاهده می‌شود شرکت‌های گروه پالایشگاهی و همچنین شرکت پتروشیمی قائد بصیر با توجه به سهم اندک هزینه‌های انرژی از بهای تمام‌شده آن‌ها و همچنین مالیات بالای پرداختی شرکت‌های گروه پالایشگاهی نه‌تن‌ها اثرات منفی‌ای از این مصوبه نخواهند داشت، بلکه با فرض ثبات سایر شرایط با رشد اندک سودآوری در دو سناریوی ذکرشده نیز مواجه خواهند بود.

از سوی دیگر شرکت‌های پتروشیمی خوراک گاز و مایع تقریباً تمامی آن‌ها با کاهش سودآوری مواجه خواهند بود که دو شرکت پتروشیمی جم و شیراز بیشترین کاهش سودآوری را با فرض ثبات سایر شرایط خواهند داشت.

گزارش هزینه انرژی پتروشیمی در بورس نیوز

بیشتر بخوانید:

بررسی اثرات ملی دو مصوبه کمیسیون تلفیق بر سودآوری شرکت‌های گروه فلزات اساسی و کانه‌های فلزی

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تداوم رشد نرخ فروش پلی اتیلن سنگین
عرضه ۵.۷۹۴ تن پلی اتیلن سنگین در بورس کالا؛

تداوم رشد نرخ فروش پلی اتیلن سنگین "جم"

رشد ۶درصدی نرخ فروش پلی‌پروپیلن
رشد مجدد نرخ فروش پلی‌اتیلن سنگین برای این پتروشیمی ثبت شد؛

رشد ۶درصدی نرخ فروش پلی‌پروپیلن "جم"

نرخ اتیلن و پروپیلن این پتروشیمی افزایش یافت؛

ثبت رکورد جدید فروش ماهیانه "جم"/ درآمدهای عملیاتی ۶۹درصد بیشتر شد

شرکت پتروشیمی جم برگزار می‌کند؛

مجمع "جم" با محور افزایش نقدینگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
با توجه به اخبار عمدتا" منفی بورس نیوز ، بنظرم گردانندگان این سایت نقد هستند !!!!!!