بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع

پیش‌بینی غیر واقعی ممنوع
صنعت پتروشیمی همواره گزینه‌های کم ریسکی برای سرمایه گذاری بوده و در منفی‌های بازار هم این گروه ریزش کمتری داشته است.
کد خبر : ۲۳۵۲۷۳

کندل های شاخص ساز + بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل بورس امروز یک افت ۲۷ هزار واحدی داشته و بعد از ارائه گزارش پیش بینی سود "فملی" این دغدغه وجود دارد که ارائه EPS های غیر واقعی، منفی های این بازار را تشدید کند.

حسین ارجلو کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تأثیر بازگشت گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها بر وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: انتظار می‌رود در اعلام پیش‌بینی سود شرکت‌ها برای ۳ ماهه پایانی سال، تحلیل حساسیت هم اعلام گردد و این‌طور نباشد که ارائه پیش‌بینی EPS شرکت‌ها بازار سرمایه را غافلگیر کند.

وی ادامه داد: سازمان بورس و اوراق بهادار هم باید روی این گزارش‌ها نظارت کافی داشته باشد تا اطلاعات غیرواقعی به سهامداران ندهند.

ارجلو افزود: سود و زیان شرکت‌ها باید بر اساس واقعیت‌ها ارائه شود و ارائه گزارش بر مبنای مؤلفه‌های غیرواقعی به‌عنوان گزارش محتاطانه قابل‌قبول نیست؛ البته این مشکل فقط شامل ارائه پیش‌بینی سود کمتر از واقعیت نیست و تجربه سنوات قبل نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های زیان ده هم در ابتدای دوره، EPS خود را بالاتر ازآنچه توان تحقق آن را داشتند، اعلام می‌کردند و درنتیجه ارائه گزارش‌های غیرواقعی مرتباً شاهد اعلام تعدیل مثبت یا منفی از سوی شرکت‌ها بودیم.

این کارشناس بازارسرمایه اضافه کرد: برای مثال اقدام مدیران "فملی" در پیش‌بینی سود ۳ ماهه پایانی سال بر اساس نرخ ارز و قیمت جهانی مس با اختلاف فاحش نسبت به نرخ‌های واقعی، صحیح نبود. در چنین شرایطی، ارائه EPS بر اساس ۳ سناریو شاید راهکار منطقی‌تری باشد.

وی با اشاره به اختلاف‌نظر تحلیلگران مختلف در پیش‌بینی نرخ ارز، اظهار کرد: مادامی‌که تحریم‌ها لغو نشده، نمی‌توان به کاهش نرخ ارز امیدوار بود. ضمن اینکه نکته مهمی که ازنظر بعضی فعالان بازار سرمایه مغفول مانده این است که در حال حاضر، فقط با محدودیت صادرات و کاهش ورود منابع ارزی به کشور مواجه نیستیم و تحت تأثیر تحریم‌ها و کمبود منابع ارزی، بسیاری از تقاضاها در بازار ارز هم سرکوب‌شده است.

ارجلو ادامه داد: اگر توافق سیاسی و لغو تحریم‌ها را به‌عنوان یک گشایش در نظر بگیریم، هم صادرات و هم واردات تسهیل خواهد شد و درنتیجه معتقدم در چنین شرایطی، نرخ دلار در محدوده ۱۸ الی ۲۰ هزارتومانی قرار خواهد گرفت و انتظار کاهش بیشتر نرخ ارز نمی‌رود. بنابراین شاید بهتر و منطقی‌تر باشد که در ارائه گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها، نرخ دلار ۲۰ هزار تومان لحاظ گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه ما این روزها اوضاع کیفی مساعدی ندارد و مدت‌هاست که برای توجیه این حال ناخوش، بهانه‌های مختلفی عنوان می‌شود. باید پذیرفت که حجم نقدینگی بازار سرمایه کاهش‌یافته و انتظار اینکه بازار سرمایه دوباره رونق چند ماه ابتدای سال را تجربه کند. اما به‌صورت منطقی، هنوز سهم‌های ارزنده‌ای در این بازار وجود دارد و با انتخاب گزینه‌های مناسب، می‌توان بازدهی معقولی هم‌کسب کرد.

معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری

ارجلو در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری گفت: سهم‌های صنعت پتروشیمی همواره گزینه‌های کم ریسکی برای سرمایه‌گذاری بوده و در منفی‌های بازار هم این گروه ریزش کمتری داشت. همچنین اعلام خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها در زیرمجموعه‌های شستا انتظار می‌رود حرکت مثبتی در بازار سرمایه شاهد باشیم و این حرکت مثبت حتماً NAV "شستا" را هم با یک وقفه زمانی تحت تأثیر قرار خواهد داد و درنهایت، شاخص کل هم از تحرک این گروه متأثر خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

فرش قرمز زیر پای رییس

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد

سرمایه‌گذاران بلندمدت، تنها بَرندگان واقعی بازار

نقش بازارگردان در بورس چیست
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

نقش بازارگردان در بورس چیست

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها
با قوانین "بی سَروته" سهامداران را سیه‌روز نکنید؛

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها

ارسال نظر