بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
بورس و آهن؛ ارتباط این دو چیست؟
اگر بخواهیم تعریفی از بورس کالا داشته باشیم، باید بگوییم که در بورس کالا بازاری است که به طور منظم، کالا‌های معین، با روش‌هایی از قبل تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کد خبر : ۲۳۵۵۸۴

بورس کالا+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، شاید تا به حال شما هم چیزی در مورد بورس کالا شنیده باشید و یا اینکه تجربه سرمایه‌گذاری در بورس کالا را داشته باشید. بورس کالا، تعریفی مشابه بورس دارد. اگر بخواهیم تعریفی از بورس کالا داشته باشیم، باید بگوییم که در بورس کالا بازاری است که به طور منظم، کالا‌های معین، با روش‌هایی از قبل تعیین شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد و مقاطع فولادی یکی از زیر مجموعه‌هایی بوده که در بازار بورس کالا مورد معامله قرار می‌گیرد، اما ارتباط بین بورس و آهن به چه صورت است؟

قبل از هر چیز، بهتر است کمی در مورد بورس کالا بدانیم

همانطور که گفته شد، در بورس کالا، کالا‌های مختلفی با روش‌هایی از پیش تعیین شده مورد معامله قرار می‌گیرند. در این بازار، تعدادی عرضه‌کننده و خریدار وجود دارد. ایجاد بازاری منسجم و سازمان‌یافته، ساماندهی بازار کالا‌های خاص، کاهش نوسانات محل بازار، فراهم‌سازی تسهیلات مالی برای خرید و فروش از مهمترین اهداف بورس کالا است.

به عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یک کالا خریداری کنید، قطعا برای خرید آن بالا با قیمت‌های مختلفی از فروشنده‌های مختلف مواجهه می‌شوید، حتی ممکن است با کیفیت و اصالت محصول آشنایی نداشته باشید، در چنین مواقعی معمولا به یک فروشنده اعتماد می‌کنید و بالاخره کالای مورد نظر را می‌خرید، اما درست اینجاست که نیاز به سیستم نظام‎مند به‎نام بورس کالا حس می ‎شود.

به طور کلی، گروه‌های صنعتی، کشاورزی، پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی، معدنی، فرآورده‌های نفتی و اموال غیرمنقول از مهمترین گروه‌هایی هستند که در بورس کالا معامله می‌شوند. اما همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، در گروه صنعتی بورس کالا، کالا‌های مختلفی مانند مس، آلومینیوم، روی، طلا، نیکل، کنستانره، کک، سیمان، سنگ آهن، سرب، آهن اسفنجی و چدن مورد معامله قرار می‌گیرند.
در زیر مجموعه فولاد، کالا‌های زیر معامله می‌شوند:
• بلوم و بیلت فولادی
• تیرآهن متوسط
• تیرآهن سنگین
• تیرآهن نیمه سنگین
• میلگرد متوسط
• میلگرد سنگین
• ورق گرم
• ورق سرد
• ورق گالوانیزه
• سبد تیرآهن مخلوط
• سبد تیرآهن و میلگرد
• میلگرد سبک
• ورق قلع اندود
• قراضه فولادی
• میلگرد فوق سنگین
• سبد مخلوط
• نبشی
• ناودانی
• شمش فولادی
• ورق رنگی
• ورق گرم خودرو و ورق سرذ خودرو
• ورق گرم HB
• ورق گرم HC
• ورق گالوانیزه لوازم خانگی


چه کالا‌هایی در بورس کالا معامله می‌شوند؟

کالاهای عرضه شده در بورس کالا+بورس نیوز

معرفی محصولات فولادی:
متن زیر برگرفته از سایت: https://esfahanahan.com/
۱. میلگرد: میلگرد یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در بازار آهن آلات کشور بوده و عموما به منظور افزایش استحکام کششی بتن مورد استفاده قرار میگیرد. در وب‌سایت اصفهان آهن انواع میلگرد آجدار، میلگرد ساده، میلگرد کلاف آجدار و کلاف ساده تولیدشده توسط کارخانه‌های مطرح کشور بدون واسطه به فروش می‌رسد.

۲. تیرآهن: تیرآهن مقطعی است فولادی و همانطور که از نام آن هم مشخص است، به عنوان تیر در سازه‌های گوناگون کاربرد دارد. معمولا تیرآهن به روش نورد گرم تولید می‌شود، اما ممکن است برای برخی مقاصد خاص از روش جوشکاری یا خمکاری نیز استفاده شود. در بازار ایران سه نوع تیر آهن IPE, HEB, HEA تولید می‌شود که تفاوت آن‌ها در عرض و شیب باله هاست.

۳. شمش: شمش فولادی جزو مقاطع فولادی به حساب نمی‌آید، ولی یکی از پرمصرف‌ترین محصولات در بازار آهن‌آلات به شمار می‌رود، زیرا اکثر کارخانه‌های تولید مقاطع فولادی مانند نبشی، ناودانی، میلگرد و …به منظور تولید محصولات خود به آن نیاز دارند. شمش‌های فولادی با مقطع مربع بزرگتر از ۱۰‌سانتیمتر تولید می‌شوند و بسته به نوع مصرف ترکیب شیمیایی و آنالیز آن‌ها متفاوت است.

۴. ورق: امروزه در ایران انواع ورق فولادی در کارخانه‌های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد اکسین وفولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید می‌شود و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولیدنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه بدل کرده است.

عموماً ورق‌های فولادی با روشی به نام نورد تولید می‌شوند. نورد یکی از روش‌های شکل‌دهی فلزات بوده که در آن شمش فولادی از بین غلتک‌هایی عریض عبور می‌کند و به‌مرور فاصله این غلتک‌ها باهم کم‌تر و کمتر می‌شود تا درنهایت ورق خروجی به ضخامت موردنیاز برای تولید برسد.

از عرضه‌کنندگان بورس کالای ایران در حوزه فولاد، می‌توان به شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، ذوب آهن، مجتمع فولاد خراسان، فولاد البرز ایرانیان، فولاد جاوید بناب، صنایع آهن، فولاد سرمد ابرکوه و فولاد آذربایجان اشاره کرد.

البته غیر از این موارد گفته شد، عرضه‌کنندگان دیگری، در سایت بورس کالای ایران هستند. این عرضه‌کنندگان، محصولات خود را یک روز قبل از عرضه لز طریق کارگذاری در اختیار کارشناسان بورس کالا قرار می‌دهند و پس از بررسی کارشناسی و قیمت‌گذاری کالای مورد نظر در بورس کالا عرضه می‌شود.

عرضه انواع آهن آلات در بورس کالا

در بورس کالا، مقاطع فولادی مختلفی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی، ناودانی و شمش عرضه می‌شوند. البته بهتر است بدانید که عرضه فولاد در بورس کالا، در روز‌های دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه صورت می‌گیرد که روز‌های شنبه ورق، روز‌های سه‌شنبه شمش و روز‌های چهارشنبه هر هفته مقاطع فولادی مثل میلگرد، تیرآهن و ناودانی عرضه می‌شوند.

بد نیست بدانید که برای خرید و فروش در بورس کالا هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند پس از دریافت کد معاملاتی از بورس کالای ایران معاملات خود را انجام دهند.

مهمترین مزیت خرید و فروش در بورس کالا این است که قابلیت پیگیری و نظارت این بورس در چهارچوب قانونی انجام می‌شود و خیال خریداران از این بابت راحت است.

شما برای عرضه محصولات فولادی، در بورس کالا یا خرید آن نیاز به ثبت‌نام و دریافت کد معاملاتی دارید که شامل مراحل زیر است:

• ثبت نام در بورس و دریافت کد معاملاتی
• نحوه عرضه بورس کالا
• دریافت کد معاملاتی
• مشاهده عرضه‌ها
• عرضه بورس کالا
• ارسال فرم سفارش خرید به کارگذاری
• هماهنگی‌های لازم جهت معامله

ارتباط بین بورس و آهن آلات

ارتباط بورس و آهن آلات+بورس نیوز

همانطور که گفته شد، معامله زیرمجموعه‌های مختلفی از فولاد و مقاطع فولادی یکی از خدمات بورس کالا است. رقابت برای خرید کالا در بورس، به میزان عرضه و تقاضا بستگی دارد. اگر حجم عرضه بیشتر یا برابر با میزان تقاضا باشد، رقابتی بین متقاضیان نیست و معامله با قیمت اعلامی از سمت کارگزار فروشنده انجام می‌پذیرد.

این در صورتی است که اگر عرضه از تقاضا کمتر باشد، قطعا رقابت برای خرید مقاطع فولادی وجود خواهد داشت. بورس کالا به نوعی شبیه به مزایده بوده و مانند مزایده، افرادی که بالاترین قیمت را در فرم ارسالی اعلام کرده باشند، در این رقابت برنده خواهند شد.

سخن پایانی

بازار بورس کالا در اصل مکانی است که ابزار و بازار‌های جدیدی را در اختیاری سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد. همانطور که گفته شد، آهن‌آلات یکی از زیرمجموعه‌های بورس کالا بوده و افراد زیادی هستند که در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. بورس کالا در اصل یک بازار قدرتمند بوده که شفافیت کافی را برای هر دو سر معامله به ارمغان می‌آورد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ahan
Germany
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
ما در وب سایتمون قیمت روز انواع متریال های آهنی قرار می دهیم و شما می توانید با ورود به آدرس زیر از انواع قیمت فولاد به صورت روزانه مطلع شویدوسفارش دهیدما در آهن رسان همواره در تلاش هستیم.که بهترین و با کیفیت ترین مقاطع فولادی را در کوتاه ترین زمان به مشتریان خود ارائه دهیم . لینک زیر را در گوگل جست وجو کنید و از اخرین و به روز ترین قیمت آهن آلات مطلع شوید.https://ahannewmarket.ir/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%86%d8%a8%d8%b4%db%8c/لینک زیر را لمس کنید و از قیمت روز انواع مقاطع فولادی به صورت روزانه باخبر شویذ/.
ahan
Germany
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
ما در وب سایتمون قیمت روز انواع متریال های آهنی قرار می دهیم و شما می توانید با ورود به آدرس زیر از انواع قیمت فولاد به صورت روزانه مطلع شویدوسفارش دهیدما در آهن رسان همواره در تلاش هستیم.که بهترین و با کیفیت ترین مقاطع فولادی را در کوتاه ترین زمان به مشتریان خود ارائه دهیم . لینک زیر را در گوگل جست وجو کنید و از اخرین و به روز ترین قیمت آهن آلات مطلع شوید.https://ahannewmarket.ir/%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%86%d8%a8%d8%b4%db%8c/لینک زیر را لمس کنید و از قیمت روز انواع مقاطع فولادی به صورت روزانه باخبر شویذ/.
ahan
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۰
به نظر شما دوستان عزیز چرا قیمت انواع متریال های آهنی انقدر با نوسانات داخلی و خارجی همراه است ؟ من با دانش کامل در این حوزه با وب سایت فعالی که دارم با نام ahanresan حوزه قیمت آهن الات،انواع دانستنی هاو مقالات،بورس و تحلیل بازار به شما کمک می کنم که به پاسخ سوال هاتون برسید خوشحال میشم با همراه باشید و نظرات و سوال هاتون رو بپرسید. دوستانون روهم به گفت و گو دعوت کنید.
ما در وب سایتمون انواع مقالات علمی و آموزشی و تحلیلی با زبانی ساده و روان برای شما به اشتراک می گذاریم
قیمت انواع مقاطع فولادی اعمم از :
قیمت آهن
قیمت تیرآهن
قیمت لوله
قیمت لوله های فولادی و آهنی
قیمت ناودانی
قیمت هاش
قیمت تیراهن لانه زنبوری
قیمت هاش
قیمت ورق
قیمت میلگرد
را به صورت روزانه آپدیت میکنیم و به دنبال این هستیم که به قطب بزرگ خرید فروش و استعلام مقاطع فولادی تبدیل شویم و مشتریان خودرا با رضایت کامل خوشنود کنیم.
نشانی اینترنتی ما به شرح ذیل استhttps://www.ahanworks.ir/%d8%ac%d8%af%d9%88%d9%84-%d9%88%d8%b2%d9%86%db%8c-%d9%82%db%8c%d9%85%d8%aa-%d9%85%db%8c%d9%84%da%af%d8%b1%d8%af/و هم چنین می توانید ما را سوشال مدیا هم دنبال کیند ما به صورت 24 ساعت پاسخگوی شما عزیزان هستیم.
آهن رسان
Netherlands
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
با سلام ممنون از ادمین های پرتلاش سایت من دانشجوی رشته مهندسی فولاد و متالوژی هستم لطفا در زمینه خرید و فروش محصولات آهنی مقالات آموزشی هم منتشر کنید با تشکر.
آهن رسان
Netherlands
چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸
با سلام ممنون از ادمین های پرتلاش سایت من دانشجوی رشته مهندسی فولاد و متالوژی هستم لطفا در زمینه خرید و فروش محصولات آهنی مقالات آموزشی هم منتشر کنید با تشکر.