بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
دلالان در آستانه حذف از بازار؛

یک ویراژ تا ورود خودرو به بورس کالا

یک ویراژ تا ورود خودرو به بورس کالا
با تصویب عرضه خودرو در بورس کالا مطرح در کمیسیون صنایع مجلس، بازار خودرو یک گام دیگر به ساماندهی نزدیک شد.
کد خبر : ۲۳۵۹۱۶

خودروسازان و  ورود به بورس کالا + بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، آشفتگی بازار خودرو طی سال‌های اخیر مسئله مهمی بود که ذهن بیشتر افراد جامعه را درگیر خود کرده بود به حدی که این آشفتگی موجب رشد چندبرابر قیمت خودرو‌ها در بازار شد و بواسطه این افزایش قیمت، خریداران دیگر توانایی خرید خودرو‌های داخلی را نیز به سختی دارند.

بر این اساس مجلس تصمیم گرفت برای سرو سامان دادن به این آشفته بازار عرضه خودرو در بورس کالا صورت بگیرد تا در این بین رانت‌هایی که بوجود آمده از بین برود.

این طرح که ماه‌ها در دستور کار مجلس قرار داشت، سرانجام پس از مدت‌ها کش و قوس و اما و اگر‌هایی که درباره آن مطرح بود در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید.

البته عرضه خودرو در بورس کالا در مجلس دهم مصوب شد، اما با مخالفت شورای نگهبان به سرانجام نرسید.

استقبال از رقابت خودرویی‌ها در بورس کالا

حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز با استقبال از عرضه خودرو در بورس کالا اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس کالا قبلاً یک‌بار تجربه‌شده و البته پیچیدگی‌های زیادی هم دارد.

وی گفت: ملاحظات ریزی برای عرضه خودرو وجود دارد، چراکه خودرو کالایی عمومی بوده و مردم روی قیمت آن حساس هستند. واقعیت این است که قانون‌گذار به این نتیجه رسیده که باید رانت خودرو حذف شود. در این پلتفرم که به‌نوعی حراج خودرو محسوب می‌شود، هر متقاضی که قیمت بالاتری برای خرید پیشنهاد کند، منتفع خواهد شد و البته باید دید قرار است سود حاصل از فروش محصول باقیمت بالاتر نصیب خودروسازان خواهد شد یا هدف از ارائه این طرح، حذف رانت خرید خودرو است و حساسیتی روی اینکه این عرضه در بورس کالا انجام شود یا نه، نداریم.

سلطانی نژاد با بیان اینکه اگر خودرو با قیمت واقعی مورد معامله قرار بگیرد، قیمت‌ها کاهش‌یافته و بازار خودرو متعادل خواهد شد، بیان کرد: بازار خودرو بازیگران متعددی ازجمله قطعه‌سازان و نمایندگی‌ها و... دارد و در طرح مجلس تمام بازیگران لحاظ شده و نقشی برایشان تعریف‌شده بود.

کیلومتر خودروسازان در بورس‌کالا واقعی می‌شود

پیش‌تر نیز جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی شرکت بورس کالا در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: یکی از فواید عرضه خودرو در بورس، کشف قیمت مبتنی بر نظام عرضه و تقاضا در یک بستر شفاف است، در حال حاضر مکانیزم کشف قیمت خودرو شفاف نیست، میزان عرضه و تقاضا و عرضه کننده و متقاضیان مشخص نیست، اما اگر این فرایند در بورس صورت بگیرد همه افراد باید کد داشته باشند و شناسایی می‌شوند و به راحتی همه موضوعات شفاف سازی می‌شود و می‌تواند مرجع قیمتی شود و قیمت‌ها معاملاتی خواهد بود، در حالی که در حال حاضر مشخص نیست قیمت‌ها معاملاتی است یا خیر.

اکنون با تصویب گام اول عرضه خودرو در کمیسیون صنایع باید منتظر ماند مجلس چه زمانی اقدام به تصویب نهایی این طرح خواهد کرد تا به نوعی بازار آشفته خودرو که محلی برای جولان دلالان شده کمی سامان بگیرد.

بیشتر بخوانید:

"گزارش التهاب" راهکار بورس‌کالا برای خنثی‌سازی کمبودها

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا
بخش نخست گفت‌وگوی بورس‌نیوز با مدیرعامل بورس کالای ایران؛

از ورود کیسه‌های سیمان تا ری کشیدن برنج در بورس‌کالا

انعقاد بیش از ۱۶۱هزار قرارداد آتی در بورس کالا
در بازار مشتقه بورس کالا اتفاق افتاد؛

انعقاد بیش از ۱۶۱هزار قرارداد آتی در بورس کالا

رانت در حوزه فولاد، نتیجه قیمت‌گذاری غیرمنطقی است
عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

رانت در حوزه فولاد، نتیجه قیمت‌گذاری غیرمنطقی است

ارسال نظر