بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفتار آمبولانسی و خطرناک زیر تابلوی بورس

رفتار آمبولانسی و خطرناک زیر تابلوی بورس
بعضی سهم های گروه پتروشیمی با دلار ۲۳ هزار تومانی، برای سال ۱۴۰۰، نسبت P بر E کمتر از از ۵ خواهند داشت و برای سرمایه گذاری جذاب خواهند بود.
کد خبر : ۲۳۶۱۲۶

خواندن ۱۲دقیقه

هر سهم ارزنده ای، جذاب نیست

به گزارش بورس نیوز، اصلاحات شورای عالی بورس، در بهبود وضعیت بازار سرمایه اثر چندانی نداشت و حالا با توجه به خبرهای مثبتی که از لغو تحریم ها به گوش می رسد، به نظر می رسد فعلا خبری از رشد پایدار بازار سرمایه نخواهد بود.

حمید کوشکی فعال حوزه کارگزاری در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در خصوص ارزیابی وضعیت بازارسرمایه گفت: از همان ابتدا، مخالف طرح دامنه نوسان نامتقارن بوده و اعلام کردیم این طرح، بازارسرمایه را به تعادل نخواهد رساند؛ چراکه این بازار باید بر اساس فاکتورهای بنیادی به تعادل برسد و اگر این فاکتورها، مثبت باشند؛ حتی با دامنه مثبت یک، بازار با یک وقفه زمانی صعود پر قدرتی خواهد داشت و اگر هم فاکتورها، منفی باشند، دامنه نوسان منفی یک نیز مانع نزول بازار نخواهد شد.

وی ادامه داد: اعمال دامنه نوسان نامتقارن، مختص شرایط بحرانی از جمله اتفاقات ناگهانی، وقوع جنگ و ... است که شرایط احساسی، روند بازارسرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برای عدم سرایت هیجان منفی به کلیت بازار و تحمیل ضرر و زیان ناشی از ریزش هیجانی بازار، با ابزارهای کنترلی از ریزش هیجانی بازار جلوگیری کنند اما؛ در حال حاضر مشکل "بورس" این است که ارزش‌گذاری سهام در بازار، به فراموشی سپرده شده است.

کوشکی اضافه کرد: در نظر داشته باشید که جهش‌های اندک در روند سودآوری سهم‌ها، اگرچه موجب ارزندگی سهم می‌شود اما؛ هر ارزنده‌ای، جذاب نیست! برای مثال بازدهی سالانه ۲۰ تا ۳۰ درصدی یک سهم برای سرمایه‌گذارانی که انتظار بازدهی ۵۰درصدی از سرمایه‌گذاری خود دارند، جذاب نخواهد بود.

وی افزود: این در حالی است که اخبار سیاسی این روزها بیشتر بار مثبت دارند و احتمال اتفاقاتی همچون تسهیل فروش نفت ایران و کاهش نرخ ارز در نتیجه این اتفاق، بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار خواهد داد؛ چشم‌انداز احتمال کاهش یا حداقل عدم رشد نرخ ارز در سال ۱۴۰۰، باعث شده بسیاری از سهم‌های بازار به رغم ارزندگی، جذاب نباشند و رفتار اهالی بورس در هفته‌های قبل هم منطقی بود و به سمت تعادل می‌رفت؛ اجرای دامنه نوسان نامتقارن، نوعی دستکاری در بازار بود که این بازار را از تعادل دور می‌کند و هشدار دادیم که با اجرای دامنه‌نوسان منفی، ممکن است بازار در صف‌های فروش سنگین قفل شود، این اتفاق در بازاری که رفتارهای آمبولانسی و توده‌وار دارد و صف فروش یک نماد می‌تواند سایر نمادها را هم متاثر کند، خطرناک خواهد بود.

زمانی برای جذابیت بورس 

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که "بورس چه زمانی جذاب خواهد شد؟" گفت: نمی‌توان محدوده‌ای از شاخص کل را محدوده جذاب بازار معرفی کرد و جذابیت هر نماد با نماد دیگر، متفاوت است؛ با فرض کاهش نرخ ارز، کلیت بازارسرمایه هنوز جذاب نیست؛ ولی نمادهایی هم هستند که در قیمت های فعلی علاوه بر ارزندگی، بسیار جذاب نیز هستند.

کوشکی تصریح کرد: برای مثال بعضی سهم‌های گروه پتروشیمی با دلار ۲۳ هزار تومانی، برای سال ۱۴۰۰، نسبت P/E کمتر از از ۵ خواهند داشت و برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهند بود و سرمایه‌گذارانی که در این مقطع اقدام به خرید کنند، با احتساب سودی که در مجمع تقسیم خواهد شد و رشد قیمت سهم، احتمالا تا فصل مجامع، بازدهی ۵۰ الی ۶۰ درصدی از سرمایه‌گذاری خود کسب خواهند کرد.

وی افزود: رفتار بعضی حقوقی‌ها هم با این نگرش منطقی است (حقوقی‌هایی که بر مبنای تحلیل اقدام به خرید و فروش می‌کنند و قصد نوسان‌گیری و دست‌کاری سهم‌ها را ندارند). عرضه‌های این گروه از حقوقی‌ها به سبب عدم جذابیت سهم‌هاست، ولی با این عرضه‌ها، قیمت سهم‌ها تعدیل شده و نسبت P/E سهم‌ها کاهش یافته و بازار کم کم برای سرمایه‌گذاری جذاب خواهد شد.

تصور اشتباه سهامداران

کوشکی ضمن انتقاد از برخی رفتارهای غیر منطقی سهامداران، اظهار کرد: یکی از اشتباه‌های سهامداران آن بوده که هر افت قیمتی را به حقوقی‌ها گره می‌زنند و انتقاد می‌کنند؛ حال آنکه با نگاه تحلیلی برخی نمادها برای سرمایه‌گذاری گران هستند! برای مثال، فعالان بورسی بدون توجه به NAV صندوق "پالایش"، اقدام به خرید می‌کنند و اگر سهامداری یونیت‌های این صندوق را بالاتر از NAV خریداری می‌کند، با عرضه این نماد در روزهای بعد و کاهش قیمت "پالایش" نباید پیکان انتقادات خود را متوجه حقوقی‌ها کند! حداقل کاری که سهامداران کم‌تجربه می‌توانند انجام دهند این است که قبل از خرید و فروش، به NAV این صندوق ها روی تابلوی معاملات دقت کنند و بالاتر از NAV نخرند.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: در بورس برای رفع مسوولیت، به سادگی از واژه دست‌کاری استفاده می‌کنند؛ ولی واقعیت این است که برخی فشار فروش‌ها بر مبنای تحلیل است و نمی‌توان هر فروشی را دست‌کاری در نماد نامید. سازمان بورس و اوراق بهادار هم به‌عنوان یک نهاد مستقل، نباید صرفا با توجه به ضرر و زیانی که بعضی سهامداران به سبب ضعف دانش مالی متحمل شده‌اند، تصمیمات غیرمنطقی و عجیب اتخاذ کند و به مشکلات این بازار بیفزاید.

وی گفت: بورس، پناهگاه سرمایه‌گذاران بوده و باید با تصمیمات صحیح و قاطعانه، آینده این بازار را تضمین کند؛ نه آنکه با تصمیم‌گیری‌های غیراصولی این سیگنال را بدهیم که بازارسرمایه، نوعی قمارخانه است! سهامداران هم وقتی در سهمی دچار ضرر و زیان شده اند، بهتر است قبل از هر اقدامی به دلیل خرید آن سهم فکر کنند. اگر تحلیل سهامداران از شرکت‌ها و میزان ارزندگی سهم‌ها مشخص می‌شد، امکان تشخیص صف‌های خرید و فروش واقعی مشخص می‌شد و تخلفات معاملاتی هم راحت‌تر کشف می‌شد. تجربه نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، سهامداران توجیه منطقی برای سرمایه گذاری خود ندارند.

بساط بازار پایه را برچینید 

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات سهامداران در نمادهای بازار پایه و انتقاد از عدم شفافیت این بازار، گفت: اما اینکه سهامداران گاهی بدون تحلیل اقدام به خرید سهام می کنند، به معنای تبرئه کردن مدیران و متولیان این بازار نیست. معتقدم به جای محدود کردن بازار از طریق تغییر دامنه نوسان و اتخاذ تصمیمات مقطعی و غیر منطقی، بهتر است برای افزایش شفافیت بازار تلاش شود و صلاحیت حرفه ای مدیران شرکت ها توسط سازمان بورس مورد بررسی قرار بگیرد. هنوز تخلفات برخی مدیران شرکت ها و گمراه کردن سهامداران با ارائه گزارش های پیش بینی سود غیر واقعی و... در سنوات قبل از خاطر فعالان بازار سرمایه نرفته است. تجربه فعالیت در بازار سرمایه، لزوما صلاحیت اشخاص را برای مدیریت یک شرکت تایید نکرده و مانع سواستفاده های احتمالی نخواهد شد.

کوشکی با اشاره به اینکه باید با مدیران متخلف، با قاطعیت برخورد کرد، گفت: باید پرونده‌های تخلفاتی مدیران شرکت‌ها طوری بسته شود که کمترین آسیب متوجه سهامدار خرد شود؛ ولو اینکه سهامدار بدون توجه به ریسک‌های سهم اقدام به خرید کرده باشد. توقف و تعلیق نمادها و نهایتا انتقال نمادهای غیرشفاف به بازار پایه، راهکار مناسبی برای برخورد با مدیران خاطی نیست.

این فعال بازارسرمایه افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار باید سازوکاری را طراحی کند که مدیران متخلف در کوتاه ترین زمان ممکن، به اشد مجازاتی که در قانون تعریف شده، برسند. نکته مهم دیگر آنکه نباید در بحث شفافیت، بین بازارهای مختلف تفاوت قائل شد، راه‌اندازی بازاری تحت عنوان بازار پایه، بدون شفافیت لازم و فقط با این توجیه که به سهامدار اعلام شده این سهم در بازار پایه قرار دارد، قابل قبول نیست. ورود شرکت‌ها به بازارسرمایه، مزیتی برای شرکت‌هاست و سازمان بورس باید تمام شرکت‌ها را ملزم به ارائه گزارش‌های شفاف کند و بحث بازار پایه برای همیشه برچیده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فساد بسیار بزرگ معاملاتی در بازار پایه فرابورس در حال وقوع بوده و سازمان بورس و اوراق بهادار نباید با تعریف یک بازار جداگانه، رفع مسئولیت کند؛ وقتی صورت‌های مالی یک شرکت افشا نشده، اجازه سوءاستفاده در فضای تیره و مبهم را داده‌ایم یا باید بازار پایه برای همیشه منحل گردد یا شرکت‌های این بازار ملزم به انتشار صورت‌های مالی باشند و اگر شرکتی صورت مالی منتشر نکند، سازمان بورس به‌عنوان نهاد نظارتی در ضرر و زیان سهامداران مقصر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

سهامداران دست به معاملات انتقامی نزنند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
الزام حمایت از
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

الزام حمایت از "بورس" با ارائه EPS شرکت‌ها

استراتژی نادرست سهامداران کم‌تجربه
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با بورس نیوز تاکید کرد:

استراتژی نادرست سهامداران کم‌تجربه

نوسان‌گیران بلای جان بازار
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نوسان‌گیران بلای جان بازار

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دامنه نامتقارن در بلندمدت کارایی ندارد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
امین
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
عدهای با شفاف سازی بورس مخالفند وقتی صحبت از تحقیق وتفحص از بورس یا شرکتهای مهم بورس به میان می اید بازار را به هم می ریزند تا طرف مقابل کوتاه بیاید نمونه بارز این پیام این است وپارس زیر مجموعه خودرو مثبت ولی خودرو صف فروش از عجایب روزگار اگر هم صحبت از لغو تحریمهاست باید الان در صف خرید بانکها وخودرو سر می شکوندند ولی با ادرس غلط مقصربورس را تازه واردها قلمداد می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱
صندوق توسعه چه شد و کجاست برای بورس؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۱
به نظر میاد فعلا با توجه به قیمت نفت بالای ۶۰ دلار سهم های پتروشیمی که در مجامع سال آینده اقدام به تقسیم سود حداکثری می کنند قطعا برای سرمایه گذاری بسیار جذاب خواهد بود.مثلا پتروشیمی زاگرس در ۱۵ماه آینده دو مجمع پیش رو دارد.و احتمالا حدود ۷۰۰۰ تومن در این دو مجمع سود تقسیم می کند که با توجه به قیمت سهم عدد بسیار بالایی هست.ضمن اینکه اگر قیمت نفت در ارقام فعلی باقی بماند محتمل هست که قیمت این سهم حتی بعد از تقسیم سود در ۱۵ ماه آینده بالای ۳۰ هزار تومن باشد.پتروشیمی شازند اراک هم شرایط بسیار ایده عالی برای سرمایه گذاری بلند مدت دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
متاسفانه در هر سطحی از بازار تخلفات آشکاری است که سهامداران را با نگرانی و ترس مواجه می‌کرد پس از دو روز تعطیلی امروز شنبه 2 اسفند بنده ساعت 7 صبح با دیدن نمای بازار می‌دانستم بازار منفی خواهد بود چون وقتی نمادها را نگاه میکردی اغلب نمادها صف فروش را نشان می‌دانند که حتی در پایان بازار 4 شنبه هم اینگونه بسته نشده بودند مثلا یکی از سهم های دارویی که 4 شنبه مثبت بسته شد روز شنبه ساعت 7 صبح که هنوز بازار شروع بکار نکرده بود نمای 3 میلیون صف فروش را نشان می‌داد و یا برخی فلزی ها پتروشیمی ها و... هم چند میلیون صف فروش را نشان می‌دادند که معلوم نبود چرا و چگونه است که بازار ساعت 8و45 سفارشگیری می‌کند و روز کاری قبل هم که اینجوری بسته نشده پس چرا نمای بازار منفی و فروش را به سهامدار القا می‌کند اصلا چرا نمای بازار صبحها قبل از باز شدن اینگونه نمایش داده می‌شود و چرا نمای بازار قبل از شروع بدون حجم خرید و فروش و با نمایش قیمت پایانی سهم نمایش داده نمی‌شود که تنها عامل این تخلف دستکاری و القائات منفی و یا مثبت به سهامدار است و اثرات بسیار ناگواری برای بورس خواهد داشت و بنوعی سیگنال فروشی برای خبرگان بازار است که جای تاسف دارد
رئوف
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۶
این کارشناسان اونموقع که دولت صندوق پالایشی رو 10هزاز تومن با وعده 30درصد تخفیف، به ملت میفروخت کجا بودند و اعتراض نکردند که قیمتش بالاس!
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵
کارشناسان در پیتی همین آقایان هستند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۸
گناه اون فرد عامی که با کارت ملی از طریق بانک چند سهم پالایش خریده چیست که NAV نمی داند و آقایون قول ۳۰ درصد تضمینی دادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
خودتون رو مسخره کردید با این تحلیل ها و خبرها و جلسه ها ، دیگه یه بچه توی قنداق هم فهمیده ک بورس ایران رانتی و دستوریه پس لطف کنید حرف .و .و .نگید
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
ای بی خردها مردم از دست رفتند چیکار میکنید به ..........افتادن به خودتون بیاید
ناشناس
Germany
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۹
ای بی خردها مردم از دست رفتند چیکار میکنید به ....افتادن به خودتون بیاید
ناشناس
Sweden
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۲
تقسیم سود؟ اکثر شرکتها سودی تقسیم نمی کنن ، انباشته میکنن تا چند ماه و چند سال بعد افزایش سرمایه بدن تازه افزایش سرمایه هم خودش پروسه 6ماهه است و عملا به خاطر تورم ارزش اون سود یک دهم می شود بر فرض 100تومان سودی که حق سهامدار است را در وقتش نمیدن و زمانی تبدیل به سهم میشه که دیگر اون ارزش 100 تومان یک یا دو سال قبل را ندارد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۸
از دولتی که خود غیر شفاف است چگونه شفافیت در امور بورس را طلب می کنیدعلت 90 درصدی ریزش بورس دولت است از دولتی که دستش درجیب مرد است بیشتر از این انتظاری نیست خواهشاً برای این مرده در حال انتظار (بورس) یک ماهی سکوت اختیار کنید تا بازار خودش را هش را پیدا کند وبا این کار شناسی های الکی خراب ترش نکنید من الله توفیق
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
این آقای کار بشناس انگاره تازه زبان بازکرده یا پنبه ای را که اوایل سال حسن آقا به اوو اونهای که شنیدن شکوفای ورشد بورس رانداشتن را از گوش درآورده وراه کار میده ،آخه شتر سواری دولا ،دولا دیگه برا اون روستایی مال استریت هم محرز شده که با چه کلاه برداران دزدان گانگستری طرف هستند ،دیگه از تحلیل های آب دوغ خیاری دست بردارید.
ناشناس
United States of America
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
این آقای کار بشناس انگاره تازه زبان بازکرده یا پنبه ای را که اوایل سال حسن آقا به اوو اونهای که شنیدن شکوفای ورشد بورس رانداشتن را از گوش درآورده وراه کار میده ،آخه شتر سواری دولا ،دولا دیگه برا اون روستایی مال استریت هم محرز شده که با چه کلاه برداران دزدان گانگستری طرف هستند ،دیگه از تحلیل های آب دوغ خیاری دست بردارید.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۶
آقای کارشناس حرف نزنی نمیگن ...خوب معلومه که افت بازار زیر سر حقوقیاست. حقوقیا مدیران دولتی هستن و به دستور همون دولت سرمایه و پس انداز مردمو تو بورس دزدین.
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
ای کارشناس بیسواد برو سایت بورس ببین در روز 22 مرداد تمام هلدینگ سرمایه گذاری استانی در یک ساعت و دقیقه خاص سفارش قروش چند ده میلیونی گذاشتند اینها مردم عادی هستند ازگل