بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
ارز دیجیتال چیست
در حال حاضر بیش از چهارهزار ارز دیجیتالی در کل جهان وجود دارد که البته در این میان بسیاری مورد تایید سیستم‌های مالی و کارشناسان این حوزه نیستند.
کد خبر : ۲۳۶۱۹۵

ارز دیجیتال +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در حال حاضر بیش از چهارهزار ارز دیجیتالی در کل جهان وجود دارد که البته در این میان بسیاری مورد تایید سیستم‌های مالی و کارشناسان این حوزه نیستند. چرا که هر فرد مسلط به زبان برنامه نویسی رمزارز‌ها می‌تواند با نوشتن الگوریتم آن، ارزدیجیتال تولید کند و همین باعث سوءاستفاده برخی از سودجویان و کلاهبرداران این حوزه خواهد شد.

اما آیا ارزی، چون بیت کوین که هم اکنون هر واحد آن به یک رقم نجومی رسیده تفاوتی با دیگر رمزارز‌ها دارد؟

در این خصوص گفت‌و‌گویی با یکی از کارشناسان ارز‌های دیجیتال داشته ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

محمد حسینی معامله‌گر، تحلیلگر بازار‌های مالی و کارشناس ارز‌های دیجیتال متولد ۱۳۶۹ در تهران است. وی در حوزه هایی، چون بورس و ارز دیجیتال آموزش‌های زیادی را ارائه داده است. وی معتقد است که این آموزش‌ها کمک می‌کنند که شغل دوم با درآمد مناسب ایجاد کنید و در هر نقطه‌ای از دنیا کسب درآمد کنید.

محمدحسینی معامله‌گر + بورس نیوز

محمد حسینی درخصوص وجه تمایز رمزارز‌ها با یکدیگر اظهار کرد: آنچه رمزارز‌های معتبر جهان را از رمزارز‌های تقلبی متفاوت می‌کند، الگوریتم آنهاست که متعلق به فرد خاصی نیست که معروف‌ترین آن‌ها بیت کوین بوده که گوی سبقت را از دیگر ارز‌های دیجیتال ربوده است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها با صرف هزینه‌های هنگفت به فکر تأسیس پایگاه‌های داده مخصوص استخراج بیت‌کوین افتاده‌اند. در ایران هم طبق مصوبه هیات دولت که با هدف رفع مشکلات فعالان رمزارز ابلاغ شد به صاحبان ماینر‌های قاچاق فرصت خوداظهاری داده شد.

بیت‌کوین از کدام کشور شروع به فعالیت کرد؟

این موضوع از سال ۲۰۰۸ و انتشار مقاله‌ای که نوعی پول الکترونیک به نام بیت‌کوین در آن معرفی شده بود شروع شد. فردی به نام ساتوشی ناکاموتو، نویسنده این مقاله با انتشار چنین مطلبی به تیتر نخست رسانه‌ها تبدیل شد و اقتصاددانان را به بحث‌های نظری گسترده‌ای درباره نوعی پول غیرلمسی وا داشت. به همین خاطر خاستگاه نخست بیت‌کوین از کشور چین بود و الان نیز میزبان بیشترین تعداد ماینر‌ها در جهان است. حدود ۶۵درصد از عملیات استخراج در چین انجام می‌پذیرد.

بیت کوین چیست و با چه روشی استخراج می‌شود؟

در حقیقت نوعی ارز دیجیتال بوده که می‌توان با آن خرید و فروش انجام داد و به هر نقطه‌ای از جهان پول جابه‌جا کرد. بدون اینکه محدودیتی در این خصوص داشته باشید و یا از فیلتر یک سیستم مالی بخواهید عبور کنید و یا مبالغی را برای انتقال این پول پرداخت کنید. حتی می‌توان آن را به عنوان نوعی سرمایه گذاری در نظر داشت و برای خرید کالا و خدمات استفاده کرد. اما دو ویژگی مهم بیت‌کوین یعنی غیرمتمرکز بودن و در امان ماندن از چاپ واحد‌های پولی بیشتر بوده که دستاورد مهمی در برابر پول‌های امروزی بوده و شکل جدیدی از نظام اقتصادی در آینده را خواهد ساخت.

در مورد استخراج آن نیز باید بگویم؛ استخراج یا ماینینگ، فرایند انجام محاسبات ریاضی شبکه‌های ارز‌های دیجیتال بوده که طی آن تراکنش‌های شبکه تأیید و واحد‌های جدید ارز دیجیتال تولید می‌شوند. استخراج یا ماینینگ تنها با استفاده از دستگاه‌های مخصوصی به نام ای‌سیک انجام می‌شود.

آیا این ارز توسط نهاد یا شرکتی اداره و کنترل می‌شود؟

افراد زیادی در شبکه بیت کوین فعالیت دارند که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به استخراج‌کنندگان و توسعه دهندگان اشاره داشت. هر یک از این افراد نقشی در این شبکه به عهده می‌گیرند. بیت‌کوین در واقع تحت کنترل هیچ نهاد یا گروه خاصی نیست. همکاری افراد مختلف حاضر در شبکه بیت‌کوین، موجب تداوم رشد و حیات آن است. مثل دانشنامه ای، چون ویکی پدیا که با همکاری افراد مختلف اداره می‌شود.

چه اهدافی می‌توان از به وجود آمدن بیت کوین دانست؟

مهمترین هدف بیت‌کوین انتقال پول و به همین جهت آن را می‌توان یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن دانست. این ارز در واقع کنترل واقعی پول را به دست خود افراد می‌دهد و با کلمه عبور ویژه‌ای که کلید خصوصی نام دارد، تنها مالکان این کلید‌ها قادر به خرج کردن یا انتقال آن هستند. در واقع انتقال بیت‌کوین و خرج کردن آن هیچ‌گونه نیازی به کسب اجازه از بانک‌ها یا هر نهاد دیگری ندارد.

این ارز چه ویژگی‌هایی دارد؟

شاخصه بیت‌کوین غیرمتمرکز بودن آن است. همان‌طور که گفته شد بیت‌کوین توسط هیچ فرد حقیقی، گروه، سازمان، بانک و یا هیچ دولتی کنترل نمی‌شود. ویژگی غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین به این معنی است که قدرت در شبکه بین افراد توزیع شده است. کارشناسان زیادی معتقد هستند این قدرت می‌تواند همان قدرت خلق و توزیع پول باشد که از دست بانک‌ها خارج شده و به مردم برگشته است.

چرا بیت کوین محدود است؟

توجه داشته باشید که دولت¬های هر کشوری می‌توانند به صورت نامحدود پول چاپ کنند و با این کار ارزش پول ملی خود را پایین بیاورند. در شبکه بیت کوین با اینکه همه افراد می‌توانند در خلق واحد‌های پولی جدید مشارکت کنند، اما تعداد کل سکه‌هایی که می‌تواند ساخته شود محدود به ۲۱‌میلیون واحد است. محدود بودن این تعداد یکی از همان قوانینی بوده که در کد‌های شبکه نوشته شده است.

بیت کوین‌های جدید طی فرایندی که استخراج یا ماین‌کردن نام دارد، تولید شده و در شبکه آزاد می‌شوند. این فرایند را شاید در عکس‌هایی از معدن کاران خسته‌ای دیده باشید که با بیل و کلنگ به جان سنگ‌های معدن افتاده‌اند و از دل آن‌ها سکه‌های با نشان B یا همان بیت‌کوین خارج می‌کنند، اما این فرایند با آنچه در این عکس‌ها نشان داده می‌شود کاملا متفاوت است. استخراج بیت‌کوین‌ها در دوره‌های زمانی مشخصی کاهش می‌یابد و به همین خاطر استخراج واحد‌های جدید به مرور سخت‌تر می‌شود. یکی از دلایل عمده‌ای که موجب ارزشمند شدن آن در طول زمان و یا به عبارت دیگر بالا رفتن قیمت آن شده، ویژگی محدود بودن آن است.

تراکنش‌های بیت کوین به چه صورت انجام می‌شود؟

به طور معمول در سیستم‌ها مالی و بانکی، مشتریان نیاز به ثبت نام یا افتتاح حساب با مشخصات شناسایی خود دارند، اما در بیت‌کوین این قضیه فرق دارد و ساخت حساب یا آدرس کیف پول جدید، تنها در چندثانیه انجام می‌پذیرد. در این شبکه از شما اطلاعات هویتی، کد ملی و مشخصاتی از این قبیل درخواست نمی‌شود، اما این موضوع نباید شما را به اشتباه بیندازد که بیت‌کوین یک سیستم ناشناس است و فعالیت شما پنهانی خواهد بود. تراکنش‌های بیت‌کوین شفاف هستند و هر تراکنشی که در شبکه انجام شده باشد، توسط همه قابل مشاهده است. یعنی هرکس که بخواهد می‌تواند یک تراکنش را پیگیری کند. البته این موضوع به این معنی نیست که اطلاعات هویتی افشاء شود.

آیا بیت‌کوین می‌تواند ابزاری برای پولشویی باشد؟

صرافی‌های ارز دیجیتال که در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین فعالیت دارند، برای جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه و مسائلی مانند پولشویی اقدام به احراز هویت از کاربران خود می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه جرم با سکه‌های خریداری یا فروخته شده، بتوان آن را از طریق مراجع قانونی پیگیری کرد. به همین دلیل بیت‌کوین نمی‌تواند ابزار فعالیت‌های مجرمانه یا پولشویی باشد. چون تراکنش‌ها قابل پیگیری هستند.

محمد حسینی، معامله‌گر و تحلیل گر بازار‌های مالی

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی برای بورس‌نیوز تشریح کرد:

چطور می‌توان بیت کوین خرید

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها
یک تحلیلگر اقتصادی در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

سیگنال رئیس کل بانک مرکزی به بازار کریپتوکارنسی ها

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۵
بیت کورن قابل اعتماده ؟