بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۳
کارشناس بازار سرمایه:

بازار بازار ریسک و بازده است

بازار بازار ریسک و بازده است
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرنیان گفت: طبیعی است شرایطی به وجود می‌آوردیم تا التهاب کنونی بازار سرمایه و هیجانات منفی که ناشی از عدم اطلاع سرمایه‌گذاران بود را بتوانیم کنترل کنیم.
کد خبر : ۲۳۶۲۵۶

خواندن ۵ دقیقه

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، محمدعلی احمدزاده اصل درخصوص اوراق اختیار فروش تبعی اظهار کرد: درابتدا باید اشاره کنم اوراق تبعی نوعی ابزار‌های مشتقه بر پایه دارایی پایه بوده این اوراق برای تصمیم و بیمه سهام، برای دارایی پایه‌ای که یک ناشر برای استفاده فعالان بازار سرمایه و سرمایه گذاران آن را منتشر و عرضه می‌کند.

وی افزود: این اوراق از سال ۸۷ شکل گرفته و می‌توانست قبل از این هم باشد. طبیعی است شرایطی به وجود می‌آوردیم تا التهاب کنونی بازار سرمایه و هیجانات منفی که ناشی از عدم اطلاع سرمایه‌گذاران بود را بتوانیم کنترل کنیم.  

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرنیان همچنین ادامه داد: به عنوان مثال شرکت ملی مس ایران پتانسیل‌هایی مثل مجوز و پروانه بهره برداری از معادن مس کل کشور را در اختیار دارد. تبعیت از قیمت‌های جهانی و حاشیه سود بالای ۶۰ درصد را دارد. طبیعتا افزایش بهره برداری، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ کالا، تبعیت از نرخ‌های جهانی و اینکه امکان صادرات کاملا وجود دارد.

احمدزاده اصل در این باره که برای سهام خوب و ارزنده از اوراق تبعی فروش استفاده نمی‌شود، بیان کرد: شاید ما این را به عنوان یک نقیصه نام ببریم. این را حتما باید مدنظر داشته باشیم که اگر اوراق تبعی منتشر شود بر پایه چنین دارایی‌هایی باید باشد که همه شرایط صعود را در آینده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای سهامداران اسباب نگرانی فراهم شده و سهام دارد سقوط می‌کند. اینکه در کلیت بازار سرمایه دارد افت می‌کند. این افت در بازار سرمایه است. یک سیل آمده و میخواهد این سهم را هم با خود ببرد. این سیل بنیان شکن است. این فراتر از هیجان است. التهاب، ترس و ناامیدی و ... است.  

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: فردی تعیین کرده که به بازار سرمایه بیاید و نقش آفرینی کند. کسانی که توانایی این را دارند به عنوان دارایی پایه امثال این سهام خوب است. شرکت‌های بزرگ زیادی داریم که به عنوان سهم دارای ظرفیت برای انتشار اوراق اختیار فروش تبعی باشند. باید در بازار سرمایه فعلی برای چنین شرکت‌هایی این اوراق را منتشر کنیم تا نگرانی و ترس از بازار گرفته شده و این التهاب فروکش می‌کند.

وی درباره دلیل عدم استفاده ناشران از اوراق تبعی خاطرنشان کرد: این بیشتر احتیاط است. حتی ترس هم نیست یا منابع ندارند و یا می‌گویند سری که درد نمی‌کند را چرا دستمال ببندیم.  کسی که منابع دارد می‌تواند ورود کند.  علیرغم نیت خوبی که ناشران داشتند و میخواستند اطمینان خوبی به بازار بدهند اثر مطلوب را بر بازار نگذاشت و عددی که انتشار اوراق تبعی قرار داده بود عدد مطلوب نبود. بازار بازار ریسک و بازده است. وقتی دارایی که در اختیار دارند ریسک‌هایش کم است طبیعتا بازده آن هم کم خواهد بود.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان درباره سود ناشر از انتشار اوراق تبعی افزود: هرچقدر این اوراق به قیمت بیشتری به فروش برود درآمد شما محسوب می‌شود. یعنی اگر ارزندگی سهم پایدار باشد و با انتشار این اوراق با قیمت بالاتر بخرند درآمد نیز به حساب می‌آید.

وی عنوان کرد: اگر قیمت سهام سقوط کند مبلغ فاصله مثلا بین ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ را ناشر باید به سرمایه‌گذار بدهد.  اما اگر فعالان بازار در شرکت‌ها جانب احتیاط را در نظر می‌گیرند و یا اوراق کمتری را منتشر می‌کنند به این دلیل است که شاید از عهده زیان آن بر نیایند.  

احمدزاده اصل درباره ضمانت اجرایی این اوراق بیان کرد: این ضمانت با ناشر است. ناشر تضامین کافی را در اختیار نهاد ناظر قرار داده که این‌ها توثیق شوند. همان روز که سررسید است باید این تعهدات انجام شود. هیچ نوع استنکافی در کار نیست و نهادناظر می‌تواند برای جبران خسارت سرمایه گذاران از محل وثایق ناشران یا نهاد‌های مالی استفاده کند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: به نظرم باید مسئولان نسبت به انتشار اوراق تبعی نباید احتیاط بیش از حد انجام دهند. اکثرسهام موجود در بازار مثل نفت، پتروشیمی و... دارای ارزندگی بالایی هستند و نباید از این غافل شد. براساس تحلیل و معیار ارزندگی سهم باید اقدامات لازم را دررابطه با انتشار اوراق تبعی انجام داد. در این شرایط بازار سرمایه که الان در آن هستیم حتی به عنوان مسئولیت اجتماعی تقاضا می‌کنم که این کار را انجام دهیم. از نهاد متولی بازار هم انتظار داریم درباره صدور مجوز‌ها امکان‌سنجی کنند، توانایی مالی و حرفه‌ای را لحاظ کنند و خیلی زود این کار را انجام دهند. نه این که ماه‌ها طول بکشد تا مجوز صادر شود.  

بیشتر بخوانید:

آقایان کم‌دانش خواهشا "بورس" را نابود نکنید

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی‌درمان بورس
کارشناسان بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کردند:

نسخه پیچ‌های ناشی و درد بی‌درمان بورس

رفتار آمبولانسی و خطرناک زیر تابلوی بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

رفتار آمبولانسی و خطرناک زیر تابلوی بورس

ارسال نظر