بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
کارشناسان بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کردند:

سیاسی‌کاری در بورس با اسم رمز ...

سیاسی‌کاری در بورس با اسم رمز ...
مشکلات "بورس" در چند ماه اخیر و ضرر و زیانی که به سهامداران تحمیل شده، شائبه دست‌کاری در روند بازار سرمایه و فساد در این بازار را تقویت کرده و روزی نیست که عده‌ای از سهامداران بابت مشکلات این بازار گله نکنند.
کد خبر : ۲۳۶۲۶۹

خواندن ۷دقیقه

سیاسی‌کاری در بورس با اسم رمز ...

به گزارش بورس نیوز، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر از تصویب طرح تحقیق و تفحص مجلس از بورس داده و اعلام کرده "جهت روشن شدن وقایع رخ داده در بورس، بررسی رانت‌ها و مفاسد رخ داده و حمایت از حقوق سهامداران، طرح‎ تحقیق و تفحص از بورس با امضای ۵۰ نماینده تدوین و در کمیسیون اقتصادی تصویب و بزودی در صحن علنی مطرح می‌شود."

مشکلات "بورس" در چند ماه اخیر و ضرر و زیانی که به سهامداران تحمیل شده، شائبه دست‌کاری در روند بازار سرمایه و فساد در این بازار را تقویت کرده و روزی نیست که عده‌ای از سهامداران بابت مشکلات این بازار گله نکنند.

دغدغه‌های ارتش چند میلیونی سهامداران، مدتی است که پای مجلسی‌ها را به این بازار کشانده و برخی نمایندگان مجلس علنا از فساد در این بازار سخن می‌گویند.

طرح تحقیق و تفحص از بورس در شرایطی کلید خورده که به نظر می‌رسد سازمان بورس و اوراق بهادار، توان کافی برای ساماندهی این بازار نداشته و با وجود تصمیماتی مثل آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، عرضه و تقاضای این بازار حواشی فراوان به دنبال داشته و برخی فعالان "بورس" مداخله سیاسیون در بازارسرمایه را به نفع این بازار نمی‌دانند و نگران تبعات بعدی آن هستند.

به منظور بررسی بیشتر مزایا و معایب مداخله مجلس در این بازار و تحقیق و تفحص از بورس، خبرنگار بورس‌نیوز نظر چند تن از کارشناسان بازار سرمایه را جویا شده است.

حمید اسدی حقوقدان بازار سرمایه و مدرس دانشگاه

طبق اصل هفتادوشش قانون اساسی، مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد.
در آیین‌نامه ۲۱۲ داخلی مجلس هم آمده: "کمیسیون موظف است در مدت ۲۰ روز، اعضای هیات تحقیق و تفحص را که حداقل ۱۱ و حداکثر ۱۵ نفر خواهند بود، انتخاب کند. هیات تحقیق و تفحص می‌تواند از کارشناسان مورد وثوق با تائید هیات رئیسه مجلس استفاده کند.
درصورتی‌که در گزارش کمیسیون (پس از انجام تحقیق و تفحص) تخلف احراز و درخواست تعقیب شود، متخلف توسط هیات رئیسه مجلس حسب مورد به قوه قضائیه یا مرجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفی می‌شود تا خارج از نوبت تقاضای کمیسیون را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه آن را به کمیسیون اعلام کند.
تبصره: در صورت ارجاع گزارش به قوه قضائیه، کمیسیون موظف است خلاصه گزارش را که در آن موضوع تخلف، نوع جرم، دلایل توجه اتهام به متهم و مستندات قانونی مشخص‌شده است، تهیه نماید. این گزارش دریکی از شعب دادگاه رسیدگی به امور کیفری خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و حداکثر ظرف ۳ ماه رأی مقتضی صادر می‌شود.

مجید عبدالحمیدی کارشناس بازار سرمایه:

طرح تحقیق و تفحص از بورس را اتفاقی مثبت برای عموم سرمایه‌گذاران میدانم  به شرطی که تمام موارد به‌طور کامل بررسی شود.

آنچه امروز باید باعث نگرانی ما شود، عدم اعتماد سهامداران به بازارسرمایه است. امروزه شاهد فعالیت اشخاص زیادی در این بازار هستیم که سرمایه‌های خود را که ماحصل تلاش چندین ساله‌شان بوده، با تبلیغات و تشویق‌های دولت به بورس سپرده‌اند و در حال حاضر بیش از نیمی از آن را از دست دادند. در شرایط کنونی باید به‌جای تفرقه، دنبال راه‌حلی برای بهبود حال سهامداران حقیقی باشیم.

تمامی فعالان این بازار و مسئولین این حوزه وظیفه‌دارند سریعاً عوامل مستقیم و غیرمستقیمی را که به ایجاد چنین شرایطی در بازار سرمایه دامن زده، شناسایی کنند و برای درمان و حل آن اقدامی مناسب انجام دهند. اگر در این راستا ضعف و مشکلی هم وجود دارد، باید شفاف‌سازی صورت بگیرد و با پیگیری‌های بیشتر، مانع از ضرر و زیان بیشتر سهامداران شد. باید بازار سرمایه را به محلی  برای جذب سرمایه در جهت توسعه و پیشرفت کشور تبدیل کرد.

سیاسی کردن این بازار به ضرر تمام سهام‌داران خواهد بود و افراد تصمیم‌گیرنده دراین‌باره باید از دل خود این بازار باشند تا تمام مشکلات رو درگذشته و حال باپوست و گوشت و استخوان خود تجربه کرده باشند، این افراد هستند که می‌توانند راهکارهای مناسب جهت بهبود وضیعت ارائه کنند. متأسفانه در حال حاضر پیش‌بینی روند شاخص تا پایان سال بدون این رویکردها بسیار خوشایند نخواهد بود.

پیمان مولوی دبیرکل انجمن اقتصاددانان ایران:

قطعا شفافیت اتفاق مثبتی است؛ اما شفافیت باید در تمام بخش ها فراگیر شود. مکانیزم تحقیق و تفحص، یک مکانیزم آتی است. ولی این مکانیزم باید به گونه ای شفاف شود که شک و شبهه و شائبه ای ایجاد نکند و نیازی هم به تحقیق و تفحص نباشد. البته که در بازارهایی مثل بورس انگلیس یا بورس آمریکا هم شاهد بررسی هایی در بازار سرمایه شان هستیم.

نمی توان انتظار داشت در یک اقتصاد کاملا دستوری، بورس ما شبیه بورس آمریکا باشد. بازار سرمایه ما نسبت به بسیاری از بازارها شفاف تر است؛ ولی با توجه به گسترش شبکه های اجتماعی، عدم تقارن اطلاعاتی موجب ناخرسندی عده ای شده و این عدم تقارن اطلاعاتی فقط با شفافیت در کلیت اقتصاد ایران رفع می شود. اما تحقیق و تفحص از بورس در چارچوب قانون، در راستای افزایش شفافیت این بازار اتفاق بدی نیست و اشکالی ندارد که آنچه در این بازار رخ داده مورد بررسی قرار بگیرد و نتیجه، به اطلاع مردم برسد. ولی سوال این است که در اقتصادی با درجه شفافیت پایین، این بررسی ها چقدر تاثیرگذار خواهد بود.

بهتر است اقتصاد کشور به سمت شفافیت حرکت کند و بعد انتظار داشته باشیم بازار سرمایه بتواند طبق رسالت خود، مکانیزم عرضه و تقاضا و تامین مالی و... را به درستی انجام دهد. نمی توان از ابزارهای عدم شفافیت در اقتصاد از جمله دلار ۴۲۰۰ تومانی استفاده کرد و انتظار شفافیت داشت.

اگر این شفافیت ایجاد شود، دیگر روند بازارهای مالی حتی بازار رمز ارزها ترسناک نخواهد بود. شفافیت نیازمند اصلاح قوانین و بهره مندی از تجربه کشورهای موفق مثل سنگاپور، امارات متحده عربی، هنگ کنگ، ژاپن، آلمان، لهستان و... خواهد بود؛ مشروط بر آنکه اعتقادی به یادگیری داشته باشیم!

رامین خدابنده مدیرعامل سبدگردان نوین نگر آسیا

تحقیق و تفحص از بورس، اقدام مثبتی است و باید انجام شود؛ اما در بوق و کرنا کردن این تحقیق و تفحص و سیاسی کردن کار، صحیح نیست.

قطعا در صورت افزایش ریسک بازار سرمایه، در کوتاه مدت برای بازار سرمایه جذاب نخواهد بود. ولی چه بسا که بعد از تحقیق و تفحص از بورس مشخص شود تخلفی صورت نگرفته و این گونه طرح موضوع کردن به اعتماد عمومی آسیب بزند. سیاسی کردن بورس از سمت هر جناحی که باشد، به نفع این بازار نیست.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه

این طرح، طرحی سیاسی بوده و تاکنون از سمت مجلس شورای اسلامی هیچ قدم مثبتی به نفع بازار سرمایه ندیدهایم. به نظر می‌رسد بورس به زمین‌بازی سیاسیون و دعواهای جناحی بدل شده است.

ذات مسئله و بررسی اتفاقات بورس و افزایش شفافیت و مبارزه با رانت و فساد و... نیازی به بزرگنمایی تحقیق و تفحص از بورس و های و هوی ندارد.

رفع ابهامات این بازار به‌راحتی قابل انجام است، ولی طرح مجلس بیشتر شبیه گروگان‌گیری بورس برای گرفتن امتیاز از دولت، شوآف سیاسی و عوام‌فریبی با اسم رمز واگذاری دو باشگاه ورزشی استقلال و پرسپولیس است!

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی:

بورس نیاز به تحقیق وتفحص نداشته بلکه نیاز به اعتمادسازی ، آزادسازی و عدم دخالت دارد و تحقیق و تفحص کمکی به بهبود شرایط بازار نمی‌کند، امید است شرایط بدتر از وضعیت فعلی نشود.

دانیال آستانه مدیر سرمایه هلدینگ رازی:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، طبق ذات وظیفه خود، آینه انعکاس نظرات و خواسته های آحاد مردم ایران هستند و از سویی مساله بازار سرمایه در زمان کنونی به یک دغدغه اجتماعی با سطح اهمیت بالا بدل شده است. از طرف دیگر صحه گذاری توسط یک رکن قانونگذار کلان بر فضای اقتصادی بازار سرمایه با منافع عمومی ملت ایران نیز حائز ارزش است. لکن این اقدام اگر بدون لحاظ نمودن مساله تاثیرپذیری بالای بازار سرمایه از اکوسیستم سیاسی اقتصادی کشور صورت بگیرد، نتایج مثمرثمری به همراه نخواهد داشت.

رخدادهای متعدد خارج از محیط بازار سرمایه همچون عدم هماهنگی ارکان صندوق ETF دارا دوم، افزایش نرخ بهره بین بانکی، سیاست های مبهم و پر نوسان نرخ ارز و از همه مهمتر و اثرگذارتر نرخ گذاری های دستوری بر صنایع مختلف نیز آثار مخربی را بر بازار سرمایه کشور وارد آورده است. در حقیقت ریشه بخشی از خسران وارد شده بر سرمایه و اعتماد عمومی، از تصمیم گیری های خارج از ساختار اجرایی بازار سرمایه بوده است. امید بر آن است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، گرایِ این معضلات را نیز ردیابی کرده و تلاش این اقدام را بر کاهش ریسک سرمایه گذاری در بازار سرمایه معطوف کنند و نهایتا ماحصل این بررسی، راهکاری امن و باثبات برای خروج از بحران کنونی در نظر قرار گیرد.

نوید خاندوزی کارشناس بازار سرمایه:

بازار سرمایه در شرایط فعلی بیش از هر چیز، نیازمند آرامش است.

قطعاً باید برخی موارد ازجمله فروش‌هایی که توسط بعضی کدهای معاملاتی صورت گرفته، شفاف شود؛ ولی باید آرامش روانی بازار سرمایه را حفظ کرد.

به‌شدت موافق هستم که در فرصت مناسب، تحقیق و تفحص از بورس توسط مجلس شورای اسلامی باید انجام شود اما؛ به نظر می‌رسد تحقیق و تفحص از بورس در این مقطع زمانی، کمک چندانی به بهبود وضعیت بازار سرمایه نخواهد کرد.

اگر مجلس قصد حمایت و افزایش شفافیت بازار سرمایه را دارد، می‌تواند راهکارهای دیگری را برگزیند.

ولید هلالات کارشناس بازار سرمایه

تحقیق و تفحص مجلس از بورس، به‌خودی‌خود اشکالی ندارد و تحقیق و تفحص ابزاری است که در اختیار مجلس بوده و در مواقع لزوم امکان استفاده از آن را دارد.

از سوی دیگر نباید فراموش کرد که طرح علنی این موضوع در مقطعی که بازار سرمایه ما بسیار حساس و ملتهب شده، می‌تواند بیش از مزایا، تبعات برای بازار سرمایه به همراه داشته باشد.

مجلس متوجه شده که ریزش‌های بازارسرمایه غیرمنطقی بوده و بسیاری از نمایندگان مجلس نیز که پیگیر تحقیق و تفحص از بورس هستند، فعال اقتصادی نیستند و بیشتر به سبب حساسیت‌های روانی ضرر و زیانی که به مردم تحمیل‌شده، دنبال این قضیه هستند.

نمی‌توان گفت طرح تحقیق‌و‌تفحص مجلس از بورس، ژست سیاسی است و به‌هرحال آثار منفی ریزش بازارسرمایه، دغدغه‌هایی ایجاد کرده اما؛ باید توجه داشت که سازمان بورس در کمتر از یک سال گذشته، ۳ بار تغییر ریاست داشته و شاید بهتر باشد موقعیت فعلی بازار سرمایه هم در تصمیم‌گیری‌ها و اظهارنظرها لحاظ گردد.

بیشتر بخوانید:

ندای "تحقیق و تفحص" بورس از خیرخواهی یا ...

 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ساعت پنج و نیم عصر؛

جفت پا وسط زمین بورس

نگاه سیاسی آفتی که دامن‌گیر "بازار سرمایه" شد؛

ندای "تحقیق و تفحص" بورس از خیرخواهی یا ...

مدیرعامل سبدگردان سرمایه ایرانیان در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

دود اختلاف مجلس و دولت در چشم سهامداران!

نماینده مجلس در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تحقیق و تفحص از بورس کلید خورد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Netherlands
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
سلطان سکه ، سلطان خودرو، و الان سلطان بورس
ما گوشامون دراز نیست عزیزان ،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
به نظر میرسه بازار بورس به فاز لجبازی بین مجلس و مدیریت فعلی جدید وارد شده!! متاسفانه دولت سهم کسری بودجه خودشو از بورس تامین کرد و به امان خدا ول کرد! چشم انداز خوبی برای روزهای پیش رو متصور نیستم!!! خداحافظ بازار بورس.... ما رفتیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۶
پولهای سنگین هنوز دربورس و حاشیه بورس حضوردارن هنوز ظرفیت رشد و سودسازی بورس بیشترازهمه بازارهای موازیه دربازارهای منفی به دید میانمدت میشه بهترین سهمهارو خرید و نگهداری کرد پولهای حاشیه بورس الان همینکارو گام به گام میکنن !!!
ناشناس
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
چی داری میگی. وقتی مس وفولادونفت ماباسیستم جهانی مغایرت داره وازطرف بابت نقدشوندگی سازمان به خاطرنبود پول فلجه دلتوبه چی خوش کردی. الان هم که میخوان ازسیستم جهانی شدن شانه خالی کنندتابازهم بتونندهرجور دوست دارن مردم راتحت فشارقراربدن. ایناهمش مردم فریبیا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
به نظر من اگر قیمت سهم ها را یک مرتبه می کردن 1000 ریال چقدر خوب می شد خیال همه راحت می شد ببینیم اونی که دستور منفی صادر میکنه این بار چه صدوری صادر کنه
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
وضعیت تابلوی معاملات بازار خوب نیست و فشار فروش توسط سهامداران حقیقی بیشتر شده و طی روزهای آینده بیشتر هم خواهد شد. جناب دهقانی رئیس محترم بورس تهران:
" بهترین زمان برای تصمیم درست و منطقی جهت جلوگیری از ریزش مداوم و روزانه شاخص بکارگیری محدوده دامنه نوسان 0 و 10+ می باشد."
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
یک توصیه به دوستان تازه وارد : بانگهداری سهم حتا اگه بدترین سهمارو خریده باشین ضرر نمیکنین هیچ به سود هم میرسین ! نکنه سهماتونو اینروزا باضرر بفروشین و اسیر تبلیغات گروههای مافیایی بیتکوین و..... بشین و برای جبران ضرر دربالاترین قیمتا سرمایه و داراییتون رو به اینا بدین و خدانکرده همه چیزو ازدست بدین !! اینارو تجربه کردم حدود 12 سال پیش سهم بدرد نخور رو باضرر سنگین بقیمت اسمی به سهامدار عمده تازه بامنت فروختم همون سهم امسال ده هزارتومن معامله شد ! پس گول این روزای منفی چه بسا ساختگی رو نخورید !
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۹
داداش الان موقعی نیست ۱۲سال صبر کنیم چون اوضاع خیلی خرابتر از این حرفهاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
مجلس خودش دنیای فساده،
رضا
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۳
تکبیرررررررررر، مگه کدوم نهاد یا سازمان توی مملکت عزیز و اسلامی ایران ب دور از فساد تشریف داره، دلمون رو خوش کردیم که شکمشون سیر میشه و دزدی نمیکنن☹️☹️☹️
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۵
کوری عصاکش کور دگر شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
وقتی مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، چندسال روی صندلی بنشینند، قطعا فساد زیاد میشود. برای کاهش فساد، نباید بیشتر از ۴،۵ سال اجازه داد یک نفر یک پست را تصدی کند
بدبخت
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۱
داداش اینا مخلص و خادم مردمن این حرفو نگو...
فقط اشتباهی شده اونم از نوع سهوش عمدا که بورسو منفی نمیکنند یا حتما مملکت تو جنگ و همه آتشفشانها فعال شده و زلزله و سیل اومده کارخونه ها ویران شدن و بورس به این شکل در اومده.......
رضا
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
مسئله اینجاست که توی ایران مدیر سالم وجود نداره، وقتی ی مدیری فسادش اثبات میشه با کمال احترام از جاش بلندش میکنن و ی پست حساس تر بهش تقدیم میکنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۷
خوبه که مجلس بررسی کنه، حداقل فسادشون مشخص میشه
ایرانی
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۰
مگر تا حالا با مفسدین قبلی کاری کردن که با این یکی کنن.
تازه بز حاضر. دزد حاضر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
دولت و مجلس دست شون توی یه کاسه اس، الان میگن من نبودم دستم بود، تقصیر شاپور محمدی بود
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
از وقتی مجلس جدید شروع بکار کرد یکماه طول نکشید که ریزش بورس شروع شد و هنوز هم ادامه دارد . ريیس بورس عوض بشه معاونین جابجا بشن ، هیيت مدیره تغییر کنه ، دامنه نوسان کوتاه یا بلند بشه ، استخفراله خدا بیاد پايین ، امکان نداره بورس روی خوش به سهامداران ورودی تیر و مرداد به بعد نشون بده ..... اکثر عرضه های اولیه امسال به گل نشسته ، حالا چطور باز با این قیمت بالا دارن عرضه اولیه میدن !!!! خدایا خودت رحم کن !!!!!
ناشناس
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
حدود سال۲۰۱۸همین اتفاق با امدن مجلس مخالف دولت در ونزوئلا بورس ۹۰درصد ریخت
جمشید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
از وقتی مجلس جدید شروع بکار کرد یکماه طول نکشید که ریزش بورس شروع شد و هنوز هم ادامه دارد . ريیس بورس عوض بشه معاونین جابجا بشن ، هیيت مدیره تغییر کنه ، دامنه نوسان کوتاه یا بلند بشه ، استخفراله خدا بیاد پايین ، امکان نداره بورس روی خوش به سهامداران ورودی تیر و مرداد به بعد نشون بده ..... اکثر عرضه های اولیه امسال به گل نشسته ، حالا چطور باز با این قیمت بالا دارن عرضه اولیه میدن !!!! خدایا خودت رحم کن !!!!!
معصومه
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
واقعا برای این وضع بازار سرمایه چه می شود گفت
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
همتی باید همت کند وگرنه اقتصاد در خطر است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۲
چیزی که تو این مملکت دیگه اعتبار نداره بورس کشور
رضا
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹
مگه چی توی مملکت اعتبار داره که این داشته باشه.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
باسلام هرروز سرمایه مردم را تاراج میکنند تند مدیرعوض میکنند .خداکند حناق شود در گلوی خود وخانواده شان.انشاالله.
سهامدار خرد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
بانک دی از قیمت 8300 تومن که اقایون خودشون سهامشونو فروختن رسید به 3000 تومن و یکماه بسته بود و امروز روی 2200 بازش کردن..کاش رضا خان زنده بود اینارو چوب تو .............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۷
آقایانی که میگویند نیاز بتحقیق ندارد قطعا خودشان درگیر فساد هستن چگونه است نماینده مردم نباید تحقیق کند اگر شیشه خورده در کار نیست بسیار پسندیده وکارگشا میباشد
معمولی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
سهامداران حقشان است وگرنه یک گروه تشکیل بدن وچند نفر از این مسئولان بورسی وشرکتها را .........بزنند ببین چطوری ورق برمیگرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۸
مگه سگ وصاحبی هم تو این کشور هست همشون از دم دزدند هیچ فرقی نداره سگ زرد برادر شغاله
طاووس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
بابا یک مسلمونی تو این مملکت پیدا نمیشه جلوی این دزدای سر گردنه رو بگیره؟ تا حالا فکر کردین90 درصد سرمایه ی مردم اب شده رفته تو جیب کی؟ اونایی که گنده بودن گنده تر شدن طوری که دولت هم نمیتونه جلوشون رو بگیره. ای خدا چرا مارو تو این مملکت افریدی. کاش تو یمن افریقا سومالی افریده بودی از ایران بهتر بود.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۹
اینا به خودشون منظورم فرزندان شهید هم رحم نکردند برید سهم‌های بنیاد شهید نگاه کنید بانک دی ثشاهد ثعمرا بیش از ۸۰درصد ریزش داشتند تو این ۳۰سال هر چی از بنیاد مزایا گرفته بودیم در عرض۴ماه آزمون گرفتند لعنت به بانیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶
چی بگم تا به خودم آرامش بدم. تواین مملکت اسلامی جوانیمون رفت پولومون که با بیکاری وبدبختی جمع کرده بودم تو بورس رفت. نه ازدواج و ن و ن..... موندم خدا صبرش چقدره که اینهمه ظلم میبینه و... چی میشد 3000کیلومتر اینور و اونور مملکت به دنیا میامدم. اونجام خدا بود.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۱
بورس خوبه بشرط این که یک بزرگتر داشته باشد نه صدتا. وبعضی از این کارشناسان هم با این کارشناسی های آبکی و دور از واقعیت به بازار پالس منفی ندهند که معلوم نیست سرشان به کدام آخور بند است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۱
تابلو قرمز خونین بورس رافقط با خون می توان زدود
ناشناس
Germany
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۴
همه تون دزدید ازمجلس گرفته تا دولت و ...................................................................................................................................... چی ازجون مردم بدبخت میخواهید عرضه اداره کردن کشور ندارید توانای جلوگیری دزدی ورانتخوار ندارید گورتان گم کنید دیگر
دزدی بس است مردم به فلاکت انداختید فسادودزدی
بیداد میکنه بنام اسلام پدرمردم دراوردید دزدی
وفساددرگشور رونق دادید خاک توسرتان بی عرضه ها
مرتضی
United States of America
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۰
این بورس بی‌نظیره،مثل چیزهای دیگرمان
نقی‌معمولی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۳
ایندفعه‌اگه‌عرضه‌اولیه‌بخرید‌من‌دست‌میندازم‌دهن‌منوجر‌میدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۷
خیلی از اینایی که نظرمیدن خودشون ذینفع هستند
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۷
اوایل فروردین کل زندگیم رو دادم 3تا بیتکوین خریدم با فریب عمومی مردم توسط حکومتی ها منم وسوسه شدم و وارد بورس ایران شدم حالا بیت 7برابر شده پول منم یک سومش مونده دیگه چه فرقی می‌کنه برای من که کی مقصره مگه چیزی هم به ما میدن، بد کلاهی سرمون رفت درس عبرتی بشه برای آیندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۴
یک بار دیگر در بورس سرقت خواهد شد و آن خرداد ماه قبل از انتخابات 1400است پفک نمکی هم اگه بخری الان سود می کنی ولی در بورس همش خیانت و سرقت چقدر از پول مردم خوردن ولی هیچ کس نه محاکمه شد و نه مجازات شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷
خدایا این همه فساد در کشور اسلامی این همه سرکیسه کردن مردم زجر دادن مردم ،آدم فقط میگه برم یهودی بشم از دست این مسلمونای پیشونی داغ شده خلاص بشم .نمی‌دونم تو کدوم مملکت با مردمش این همه جنایت میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۸
دستکاری ودستوری دربورس انقدر روشن است که دعوت مردم توسط مدیران ورهبر بانقشه ازپیش تعین شده مثل روز روشن است چطور میشود نفت ۲۰دلار شتران ۵۳۰۰صف خرید داشت وامروز نفت ۶۰دلار وشتران زیر۹۰۰تومان صف فروش دارد وخیلی از سهم های دیگر۰۰۰این کار که پول مردم رابسوزانند وباقی مانده پول مردم را گروگان بگیرندکار شخص یا گروهی نبوده کار کل مدیران مملکت است از جمله مجلس وقوه قضائیه مردم را خر فرض کردنند تمام بدبختیهای مردم از مجلس است۰۰۰۰۰
مال باخته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
بازهم عرضه اولیه شرکتی گران قیمت و پرحاشیه ،اینبار با نام #اپال
جواد
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۴
جز لعنت نمی شاید گفت
جز لعنت نمی باید گفت
ارسلان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۱۰
کارشناسان فقط ریزشو بورسو نندازین گردن حقیقی ها
اینهمه پول وارد بورس شد اگه انسان بودند استفاده میکردن و حقیقی ها سود میبردن و شرکت ها نیز رونق میگرفتند. تنها کاری که کردن فقط پول حقیقی ها را غارت کردن. خدا ازتون نگذره
اراک
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶
پتروشیمی آ یادمان با حقوقی دولتی پول مردم را خوردند رفت آ یا دادرسی هست
اراک
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶
پتروشیمی آ یادمان با حقوقی دولتی پول مردم را خوردند رفت آ یا دادرسی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۸
شپترو پول مردم را دزدید و یه آ ب روش
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
دروغ و فساد و تبانی و دزدی بورس ایران رو به خاک و خون کشید.
چرا فکر میکنید مردم نمیدانند باشون چه کرده اید!
با دغل بازی و فریب مردم ساده دل واسه هفت پشتتون از سپرده های مردم در اوج بازار سرمایه خارج کردین و مردم را در صفهای طولانی فروش مضحکه کردین و به ریش همه خندیدین.
بعدش با هزار جور ملق بازی و تعاریف من درآوردی و دسیسه عمل زشت و کریح خودتون رو لاپوشانی کرده و تازه مردم را مقصر جلوه دادین.. تنها گناه این ملت اول اعتماد بود و دوم گرفتن کمی سود در این شرایط بحرانی که بزنن به زخمی.
افسوس که زخم مردم را به مرگ و تباهی زندگیشون بدل ساختین.
خدا ازتون نگذره که ملت مظلوم را اینچنین خار و خفیف کردین.
ای لعنت خدا بر همه کسانیکه در این سرقت بزرگ دست داشتند.
حالا هم راهی نیست بجز اینکه پولی که چپاول کردین برگردونید .
ضمنا آه این مردم گریبان کثیفتان را خواهد گرفت.
انشالله
ناشناس
Switzerland
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۴
ما دیگر عرضه اولیه نمی‌خریدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۶
کشوری که دولتش ومجلسش به یه ساز می‌رقصند توقع چیه داریم الان نوبت تحقیق وتفحص شده بابا نخواستیم شفافیت، نخواستیم سود، پول خودمون بدین، نمیدونیم با چه زبونی حالیشون میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۲:۰۵
ان شااله باعث وبانیشون کرونا انگلیسی بگیرند ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۲۹
زحمت بیست ساله بنده توسط عده ای دزد به تاراج رفت و بیچاره شدم خدا وندپدر و مادرشان را تا ابد لعنت کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
شاخص کل را هم دستکاریمکنند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸
مهمترین چیز سلب اعتماد مردم وخروج حقیقی از بورس هست که برگردوندنش سخته و زمان میبره خدا ازتون نگذره ننگ و نفرین بر عوامل طراح این ماجرا
۱
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
فقط دروغ تحویل مردم بدین ، خدا لعنتتون کنه و پادشاهیتون ایشالا خیلی زود به پایان برسه
Hhh
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
دولتی که باید حامی مردم باشه ...دردی به درداشون اضافه کرد ..
بدبخت شده در بورس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۹
این دیگه نیازی به تفحص نداره.همه میدونن کی و کیا مقصرن در این چپاول.فقط زودتر قوه قضاییه باید ورود و با عامل و عاملانی.که مردم را به بورس دعوت و کسریهاشون را با برداشتهای بی حساب و کتاب.مردم را تا خرخره بدبختو بیچاره کردن دستگیر و مجازاتها را رسانه ای کنن و پولهارو برگردونن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
یکی از عوامل ریزش بورس همین اقایان مجلسی هستش،این قواها همشون باهمن،.....خودتون هستین
رسول امین زاده
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹
تا پول تو بازار نیاد همین آش و همین کاسه و حالا حالاها از اون روستایی های بیچاره که به امید ثروت تمام داراییشون رو ریختن تو بورس و همش سوخت شد و هنوز می شه خبری نخواهد بود اعتماد یا طمع، آینده روی محور این دو می چرخه شاید بزودی طمع دوباره کار خودش را بکنه یه سری پولدارتر و یه سری بدبخت جدید اضافه شن.به هر حال چرخ مملکت با پول بورس نخواهد چرخید مراقب باشید یا طمع کنید آخه پولدار شدن بی دردسر هزینه داره هزینش ممکنه کل دسترنج زندگی یا حتی باعث مرگ اعتقاداتتون بشه و یه روز خودکشی کنید اون روز شیطان به ریش خورده و نخورده می خنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
سلام، درود بر بورس نیوز، اگر مسئولانِ کشور، فقط یک جو، یا یک ذره، برای خونِ شهدا،‌ ارزش قائل بودن، نباید مردم مسلمان و نجیبِ ایران رو، با هزار حقه و فریب، به بورس میکشاندن و سرمایه این مردم رو غارت میکردن، اون هم در اوجِ رشدِ شاخص کلِ بورس، مردمی که زندگیشون زیرِ بارِ گرانیها و تحریمهای آمریکا، داره نابود میشه و به مرگِ تدریجی دچار شدن، کدام کشور اسلامی، با مردم مسلمانِ کشورش، همچین رفتاری میکنه، بعد از دشمنی آمریکا با مردم ایران حرف میزنن، کاری که دولتِ ایران، با مردم در بورس کرد، از دشمنی آمریکا با مردم ایران، بدتر و ناجوانمردانه تر بود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۶
الا بامرالله تطمنن القلوب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۵
لجنزاری بنام بورس که خوکهای کثیف دولتی وکفتارهای مجلسی آنرابه گندکشیدن،مرگ بر...... ،لعنت به ...... ،