بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

قفل "ماشین پول" جنب تابلوی بورس

ضعف نقدینگی موجب شده بازار روزانه شاهد صف های طویل فروش باشد و متولیان نیز علی رغم علم به این موضوع حرکتی در جهت حمایت از بازار نمی کنند.
کد خبر : ۲۳۶۳۴۴

قفل

به گزارش بورس نیوز، بازار سرمایه روز‌های خوبی را نمی‌گذراند و طراوات و شادابی که در ابتدای سال شاهد بود نه در بازار قابل مشاهده است و نه در دیدگان سهامداران.

سهامدارانی که با تشویق از سوی مسئولان پا به این عرصه گذاشتند هر روز شاهد سوخت شدن سرمایه‌های خود در این بازار هستند کاری جز نظاره کردن از دشتشان بر نمی‌آید.

دولت نیز در این وادی که از سوی سهامداران به عنوان متهم اول حال ناخوش این روز‌های بورس قلمداد می‌شود تحرک خاصی برای بهبود شرایط ندارد و وعده‌های مقامات دولتی در حد حرف باقی مانده است.

از طرفی رئیس سازمان بورس که شاهد اُفت بازار بود با تغییر در قوانین سعی کرد کمی به وضعیت بازار سرو سامان بدهد، اما تنها شرایط بهبود نیافت بلکه به همان روند نزولی خود ادامه داد.

متولیان بورس که با تغییر دامنه نوسان و اجرای دامنه نامتقارن سعی در مدیریت بازار و کم کردن ریزش‌ها بودند عملا بازار را به ورطه رکود کشاندند به نوعی که بازار هر روز با صف‌های طویل فروش روبه رو است.

هر چند با تغییر دامنه نوسان در ظاهر ریزش شاخص محدود شد، اما عملا نقد شوندگی بازار از بین رفت و در حالی که بازار یکپارچه قرمز است شاخص با ریزش کمی همراه است که به گفته فعالان بازار، دستکاری بازار محسوب می‌شود.

بسیاری از کارشناسان دلیل وجود صف‌های طولانی فروش در بازار را به کمبود نقدینگی مرتبط می‌دانند و معتقدند باید با تزریق نقدینگی از بازار حمایت کرد در حالی که مسئولان این اصل را نادیده گرفته اند.

ضعف در طرف خرید

علیرضا کدیور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: مشکلی که از چند ماه گذشته بورس با آن مواجه شده آن بوده که به صورت خالص بخشی از نقدینگی فعال از بازار خارج شده است.

وی گفت: این روند موجب شده در بسیاری از سهامی که فشار فروش قابل توجهی وجود نداشت بیشترین مشکل به دلیل ضعف در طرف خرید بوده است.

بازار با کمبود نقدینگی مواجه است

محمد گودرزی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: به نظر می‌رسید با اجرای دامنه نامتقارن کمی از ریسک بازار کاسته و در مقابل نقدینگی به بازار وارد شود، اما در شرایط فعلی موضوع برعکس شده است.

گودرزی با بیان اینکه بازار با کمبود نقدینگی مواجه است، بیان کرد: در شرایطی فعلی، سپرده بانکی با توجه به سود آن نسبت به بازار توجیه بیشتری پیدا کرده است.

کوچ نقدینگی از بورس ناشی از سیاست‌های پولی

امیر سیدی مدیرعامل کارگزاری امین سهم نیز در گفت‌وگو با بورس نیوز با بیان اینکه بازار از کمبود نقدینگی در حال رنج بردن است که ناشی از سیاست‌های پولی است، خاطرنشان کرد: سیاست پولی در ابتدای سال به گونه‌ای بود که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کرد، اما در حال حاضر موضوع سپرده‌های بانکی و ریزش نرخ دلار مطرح است.

بانک ها منابع وارد بازار کنند

علیرضا مستقل کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز اظهار کرد: به رغم ارزندگی بسیاری از سهم ها، نقدشوندگی سهام پایین است و لازم است که نهاد‌هایی همچون بانک ها، بخش کمی از منابع خود را وارد بازار سرمایه کنند.

وی گفت: در شرایط بحرانی همواره دولت‌ها و نهاد‌های قانون‌گذار با تغییر مقررات و همچنین تزریق نقدینگی، به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از بازار‌های مالی حمایت می‌کنند و الان هم وقت آن است که بانک‌هایی که نقدینگی کافی در اختیاردارند، وارد این بازار شوند. کما اینکه در این سال‌ها هم، بانک‌هایی که سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بازار سرمایه انجام داده‌اند، بازدهی مناسبی کسب کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

کباب "بزرگان" از نوسان‌گیری ...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کباب
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

کباب "بزرگان" از نوسان‌گیری ...

دسته‌و‌پنجه نرم‌کردن
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

دسته‌و‌پنجه نرم‌کردن "بورس" با کمبود نقدینگی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
مافیای مسکن و خودرو با خیال خام خود نتوانستند با زمین زدن بازار بورس پولها را مجددا به بازار ملک و مسکن و ... هدایت کنند!! بنابراین با نقشه های احمقانه به تضعیف بازار بورس پرداختند تا بلکه از این نمد کلاهی بدست بیاورند! ولی چالش ایجاد شده در بازار به نفع آنها نشد!؟ غافل از این که همین پولها به بازار ارز های دیجیتال کوچ کردند. البته دولت در این بلبشو برنده اصلی بود. چون سهمهای زیان ده خودشو به مردم قالب کرد و با این کار کسری بودجه تا پایان عمر دولت بی تدبیر و ناامید!!! بدون دغدغه و خالی از رشد فعالیت های اقتصادی تامین کرد. بازنده اصلی طبق معمول مردم و افراد عادی بودند که فریب دولت را خوردند و در درجه دوم مافیای مسکن بود که دستشون از پاشون درازتر شد بدون اینکه بتونن از نعمت نقدینگی خارج شده از بازار بورس گلیمی برای خودشون ببافند.
ناشناس
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
منبعد سرمایه گذاری در بورس روی سهمهای پرپتانسیل توجیه اقتصادی نداره!! قیمت ملک و آپارتمان در ایران دو و حتی به جرات میشه گفت 3 برابر کشورهای همسایه (ترکیه-امارات-باکو- عمان و...) می باشد. بهترین کار تبدیل دارایی به ارز دیجیتال و انتقال به خارج از کشور جهت خرید آپارتمان و ... هست. تعلل نکنید که با این وضعیت فعلی ضررتون بیشتر میشه.
اقدس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲
الحمدلله امروز بازار بورس خیلی خوب شد و ادامه داشته باشد
بازنشسته
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶
اون قدیما دزد ها میزاشتن شب ک همه بخواب میرفتن دزدی میکردن ولی حالا روز روشن جلوی چشم میلیون ها نفر دست میکنن تو جیب مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
لعنت خدا بر این‌مسئولین........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۳
به نام خدا مسعولین محترم بورسی به داد ما سهامداران که سرمایه ی ای که برای جهیزیه ی دخترمان جمع کرده والان حدود شصت درصد ازسرمایمان بخدا کسر شده است والا زندگی دخترم دارد بهم میخورد برای رضای خدا سروسمانی به این بورس بدهید که مردم از این ضررکرد بورس نجات پیدا کنند.
حکمت
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۳
تنها علاج بورس دراین مقطع تغییر دامنه نوسان به ۶ مثبت و ۰ برای مدت چهار پنج ماه می باشد با این عمل هم سهامداران فعلی میمانند وسرمایه جدید وارد بازار سرمایه می شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۴
پولی که دولت ازبورس دزدیده..اگه برگرده همه چی درست میشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
غضنفر به خاطر کسری بودجه دست کرده تو جیب سهامداران پولها رو برده بیرون تا با این پولها نمدی برا خودشون بسازن حالا پیدا کنید پرتغال فروش را
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷
.............به ..........حقوقی های .......بی ...........سهام شاخص شپنا تجارت فولاد شستا.و..انشاالله دردوبلا به جان خودتان وخانواده اتان
ناشناس
Germany
پنجشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۰
اگر دولت چهار روز از بازارحمایت کند وبه بازار روح دهد نقدینگی وارد بازار می شود ولی دولت نمی خواهد این کار را انجام دهدچون شاخص سریع رشد کرده می خواهن یک مدت نا معلوم در اینجا نگه دارند مبارکشان فرق نمی کنه مردم ضدامنیتی چون به فکر خودشان هستن درترکیه نامتقارن فقط جلوی ریزش شاخص راگرفتن