بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
نوسانات مثبت و ثبات نسبی در کلیت بازار
برای بازار امروز با توجه به جمع شدن صف‌های فروش در جریان معاملات روز گذشته انتظار افزایش نوسانات قیمتی را خواهیم داشت.
کد خبر : ۲۳۶۳۹۴

خواندن ۴ دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته شاهد جمع شدن اکثر صف‌های فروش در بازار بودیم و در برخی نماد‌ها نیز همانند "فملی" و "فولاد" شاهد تشکیل روند مثبت و تشکیل صف خرید در ملی مس ایران بودیم.

شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته افت صرفا ۲.۸۰۰ واحدی را تجربه کرد و به یک میلیون و ۲۱۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند شاخص کل با کاهش ۰.۲۳ درصدی مواجه شد و به رقم ۴۳۵ هزار و ۱۰۵ واحد تنزل یافت.

ارزش کل معاملات بورس و فرابورس به ۱۱۳ هزار میلیارد ریال رسید.


سیاست و اقتصاد کلان

روز گذشته شاهد خروج کشورمان از پروتکل الحاقی بودیم. این اقدام منجر به صدور بیانیه تروئیکای اروپایی شد و این سه کشور اروپایی یعنی انگلستان، فرانسه و آلمان با ابراز نگرانی از کاهش تعهدات برجامی کشورمان و بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از این توافقنامه، بر ضرورت بازگشت کشورمان به تعهدات هسته‌ای اصرار ورزیدند. با این حال، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که در حال حاضر آن چه اولویت دارد بازگشت آمریکا به برجام و حفظ این قرارداد چندجانبه بین‌المللی است.

در خبری در همین خصوص معاون اول رییس جمهور با اشاره به تغییر رفتار دولت هایس که منابع مالی کشور را مسدود کرده اند، گفت: احساس می‌کنم روز‌ها و ماه‌های امیدوارکننده در پیش است.

در خبری از بازار‌های بین‌المللی، ارزشمندترین ارز دیجیتالی جهان، بیت‌کوین، با بزرگترین سقوط روزانه خود روبرو شد و تنها ظرف ۱۹ ساعت از رکورد ۵۸ هزار دلاری خود به کمتر از ۴۶ هزار دلار سقوط کرد. با توجه به انتقال سرمایه‌های خرد برخی از افراد به این بازار، ریسک‌های سنگین سرمایه‌گذاری در این چنین بازار‌های ناشناخته می‌تواند افراد بی‌تجربه و کم‌تجربه را با زیان‌های سنگینی مواجه سازد.

روز گذشته شاهد برخی مصوبات جدید مجلس در خصوص بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ بودیم. بر اساس برخی مصوبات، خودرو‌های بالای یک میلیارد تومان و منزل‌های با ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان مشمول پرداخت مالیات خواهند بود.

در خبری از بازار سرمایه، بورس امروز میزبان عرضه اولیه سهام شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس (نماد اپال) خواهد بود. امروز، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم معادل هفت درصد از سهام شرکت "فرآوری معدنی اپال کانی پارس" به عنوان پانصدوهفتاد و پنجمین شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بخش "استخراج کانه‌های فلزی" گروه و طبقه "استخراج کانه‌های فلزی آهنی" در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد " اپال " به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه خواهد شد.

در این عرضه اولیه به هر کد معاملاتی حداکثر ۴۰۰ سهم در دامنه قیمتی ۱۲۰۰۰ ریال تا ۱۲۵۰۰ ریال تعلق می‌گیرد.

بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به جمع شدن صف‌های فروش در جریان معاملات روز گذشته انتظار افزایش نوسانات قیمتی را خواهیم داشت. در حال حاضر با توجه به انتشار گزارش‌های عملکرد بهمن‌ماه شرکت‌ها شاهد بروز برخی انتظارات مثبت در خصوص عملکرد خوب شرکت‌ها در سال ۱۳۹۹ و مخصوصا ۶ ماهه دوم سال جاری هستیم. از سوی دیگر، برخی نیز بر این عقیده هستند که احتمال تعدیل قیمت دلار و کاهش نسبت قیمت به سود انتظاری از سوی فعالین بازار، همچنان بسیاری از خریداران را در فاز صبر و انتظار باقی نگاه داشته است.

در هفته‌های آتی خبر‌های مهمی در خصوص برجام، افزایش صادرات نفت، بازگشت ارز‌های بلوکه شده در کشور‌های دیگر، تصویب لوایح FATF و رفع تحریم‌ها را انتظار خواهیم داشت که بالطبع اثرات خود را در بازار‌های مالی از حیث کاهش نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی در پی خواهد داشت.

با توجه به رابطه مستقیم تورم و رشد شاخص‌های بورس در میان‌مدت و بلندمدت نیز انتظار بر این است که در کلیت بازارسرمایه شاهد ثبات نسبی باشیم. با این حال این موضوع نیز غیرقابل کتمان است که این روند کلی در تمامی سهام و شرکت‌ها مصداق ندارد و همچنان می‌توان گزینه‌های خوبی را برای سرمایه‌گذاری‌ در بازار سرمایه بر اساس بررسی‌های بنیادی و علمی برگزید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مجید
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶
بورس نیوز چرا الکی دنبال فلسفه بافی هستی بابا رونق بورس نقدینگی میخواد که این نقدینگی توسط رانت خواران و چپاولگران دولت روحانی مثل آخوندی در شاخص دومیلیون و صد خارج شد
محمد
چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴
حرف حق جواب نداره