بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
تنظیم قیمت‌ها باید طبق عرضه و تقاضا باشد نه شیوه دستوری
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امیدواریم رویکرد قیمت‌گذاری دستوری به کلی از اقتصادمان کنار رود و دولت و وزارت صمت اجازه دهند محصولات فولادی نیز براساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس و در یک رقابت سالم دادوستد شود.
کد خبر : ۲۳۶۵۸۳

خواندن ۴دقیقه

قیمت گذاری دستوری+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: تنظیم قیمت‌ها باید براساس عرضه و تقاضا صورت گیرد نه شیوه دستوری؛ در بحث فولاد میزان عرضه کم محصولات در بورس طی ماه‌های گذشته مشکل‌ساز شد و به جای تدبیر رشد عرضه‌ها در بورس، قیمت‌گذاری دستوری اتخاذ شد که بر مشکلات بازار افزود.

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: مروری بر رویداد‌های اخیر بازار فولاد نشان می‌دهد که نرخ‌گذاری کف و سقف قیمت محصولات فولادی باعث شد تا برخی افراد پس از خرید، همان محصولات را در بازار آزاد با نرخ‌های بالاتر بفروشند و در این میان تولیدکننده و مصرف کننده واقعی متضرر شدند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: اگر دولت و وزارت صمت به دنبال ایجاد آرامش و ثبات منطقی در بازار فولاد هستند، راهکار آن قیمت دستوری نیست بلکه توقف برخی سیاست‌های دستوری گذشته و دخالت مستقیم در بازار است؛ دولت باید اجازه دهد فعالان بازار فولاد آزادانه به معامله در بورس کالا به عنوان بستری که همه مبادلات آن به طور شفاف انجام می‌شود، بپردازند تا قیمت‌ها براساس نرخ‌های جهانی و طبق عرضه و تقاضا کشف شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: نگاه نمایندگان مجلس این است که عرضه‌ها در بورس کالا تقویت شوند و همچنین شرکت‌های دولتی و خصوصی کوچک و بزرگ همه محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند تا کل عرضه در برابر کل تقاضا قرار گیرد و اینجاست که قیمت عادلانه کشف شده و دست دلالان از بازار فولاد کوتاه می‌شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تاکید کرد: با نرخ‌گذاری دستوری و توزیع رانت در بازارها، عملا افراد و شرکت‌هایی که به دنبال رقابت هستند را از گردونه خارج و در مقابل افرادی که به دنبال دلالی و دریافت رانت بودند را در بازار حفظ کردیم؛ امیدواریم رویکرد قیمت‌گذاری دستوری به کلی از اقتصادمان کنار رود و دولت و وزارت صمت اجازه دهند محصولات فولادی نیز براساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بورس و در یک رقابت سالم دادوستد شود.

بیشتر بخوانید:

کارشناسی کبک ها/نفت بدهید، مدیر وارد کنید!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر