بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۱
مدیر سبد شرکت تحلیلگر امید در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ریالی‌های جذاب به شرط ...

ریالی‌های جذاب به شرط ...
سهم شرکت‌هایی که مشمول قیمت گذاری دستوری بوده و درآمد‌های ریالی دارند و با کاهش نرخ ارز، بهای تمام شده آن‌ها کاهش خواهد یافت، جذاب خواهند بود. خودرویی ها، بانکی ها، سیمانی ها، شوینده ها، و لاستیکی‌ها جذاب خواهند بود.
کد خبر : ۲۳۶۶۱۳

ریالی های جذاب به شرط...

به گزارش بورس نیوز، روز گذشته نیز شاهد صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های بزرگ بازار سرمایه، روند خسته‌کننده و کم‌حجم معاملات ناشی از دستورالعمل‌های غیرعلمی و غیرکارشناسانه سازمان بورس بودیم. ارزش معاملات همچنان روند ضعیف خود را ادامه داد و دیروز نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان منابع توسط حقیقی‌ها از بازار سرمایه خارج شد.

شاخص کل با بیش از ۸ هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و ۱۸۵ هزار واحد کاهش یافت.

رویا ذبیحی سامانی مدیر سبد شرکت تحلیلگر امید در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه ما این روزها با چند چالش مواجه است؛ از یک سو، در روزهای پایانی سال و تسویه اعتبارات، فشار فروش در بازار ایجاد شده و از سوی دیگر، دامنه نوسان نامتقارن باعث شده با کوچکترین منفی، تمام سهم ها به سمت صف فروش حرکت کنند و بازارگردان هایی که تا قبل از اجرای دامنه نوسان نامتقارن، اقدام خرید و فروش سهام برای ایفای تعهدات خود می کردند، دیگر فعالیتی ندارند و سهم ها در صف فروش قفل می شوند. برای بهبود روند بازار سرمایه باید هم دامنه نوسان نامتقارن به حالت قبل برگردد و هم تسویه اعتبارات کارگزاری ها تعیین تکلیف شود.

وی ادامه داد: نکته دیگر آنکه، در کنار ابهامات مربوط به نرخ آتی ارز، باید به نرخ سپرده های بانکی هم توجه کرد. گزارش های بهمن ماه صندوق های درآمد ثابت نشان می دهد بسیاری از این صندوق ها، سپرده گذاری ۲۰ الی ۲۱ درصدی کرده اند. "اخزا" ها هم تا حدود ۲۲ درصد معامله می شوند و این سپرده ها و اخزا ها رقبای بازار سرمایه هستند که نقدینگی بازار را جذب کرده اند.

ذبیحی اضافه کرد: در نتیجه این شرایط، سهامداران خرد بیشتر رغبت به سرمایه گذاری از طریق صندوق ها دارند. صندوق های سرمایه گذاری، نقدشوندگی بالاتری داشته و معمولا اگر با قیمتی کمتر از NAV معامله شوند، بازارگردان ها تلاش می کنند یونیت های این صندوق ها به ارزش ذاتی برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی نرخ دلار در چند ماه آینده گفت: طبق نتایج پژوهش قدرت برابری خرید، مقایسه سبد کالایی کشورهای منطقه با کشور ما نرخ برابری دلار ۱۸ الی ۲۰ هزار تومان است؛ اما به خاطر تحریم ها و کسری بودجه احتمالا فعلا به این نرخ نخواهیم رسید؛ مگر آنکه توافقی صورت بگیرد و شاهد بازگشت منابع ارزی باشیم تا در نتیجه این اتفاقات، نرخ دلار به محدوده ۱۸ الی ۲۰ هزار تومانی برسد.

وی ضمن تاکید بر ارزندگی بسیاری از سهم اظهار کرد: با فرض دلار ۲۲ هزار تومانی، سهم های ارزنده ای وجود دارد که نسبت P بر E حدودا ۶ دارند و برای سرمایه گذاری جذاب خواهند بود.‌ در شرایط فعلی سهم های فلزی، پتروشیمی و معدنی گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند. اما در صورت توافق سیاسی و با فرض کاهش نرخ ارز و دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان، باز هم سهم های جذابی برای سرمایه گذاری هست. برای مثال سهم شرکت هایی که مشمول قیمت گذاری دستوری بوده و درآمدهای ریالی دارند و با کاهش نرخ ارز، بهای تمام شده آنها کاهش خواهد یافت، جذاب خواهند بود. خودرویی ها، بانکی ها، سیمانی ها، شوینده ها، و لاستیکی ها جذاب خواهند بود.

ذبیحی در رابطه با تاثیر افزایش نرخ برق مصرفی صنایع بزرگ گفت: افزایش نرخ برق، اثر چندانی بر بهای تمام شده پتروشیمی ها نخواهد داشت و این صنعت بیشتر از نرخ خوراک تاثیر می پذیرد. در مورد فولادی ها هم احتمالا شرکت های بزرگی مثل فولاد مبارکه مشکل خاصی نخواهند داشت و تاثیر افزایش نرخ برق بر بهای تمام شده شرکت های کوچکتر ملموس تر خواهد بود. ضمن اینکه از قبل پیش بینی افزایش نرخ برق می شد و در تحلیل ها، افزایش ۶ برابری را لحاظ می کردیم و حالا افزایش نرخ برق از انتظارات تحلیلگران کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید:

سواستفاده از نقطه ضعف زیان دیدگان 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر