بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۲
مثبت شدن روند معاملات در کوتاه مدت
به نظر می‌رسد که بازار امروز شرایط نوسانی‌ای را تجربه کند. از یک سو با توجه به جمع شدن صف‌های فروش در معاملات روز گذشته و بعضاً رنج‌های مثبت توسط حقوقی‌ها، برخی بر این عقیده هستند که در کوتاه‌مدت شاهد مثبت شدن روند معاملات در برخی شرکت‌ها خواهیم بود.
کد خبر : ۲۳۶۶۷۶

خواندن ۵دقیقه

مثبت شدن روند معاملات در کوتاه مدت

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته و با انتشار خبر مربوط به الزام خرید سهام توسط صندوق‌های با درآمد ثابت شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش و روند مثبت در برخی نماد‌های دیگر بازار سرمایه بودیم.

مسئولین سازمان بورس بدون در نظر گرفتن ماهیت اصلی صندوق‌های با درآمد ثابت که مختص افراد ریسک گریز بوده به ناگاه حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام این صندوق‌ها را از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش می‌دهد و هرچند که مهلت یک‌ساله‌ای برای این فرآیند اعمال کرده، اما این موضوع بار دیگر نشان می‌دهد که تصمیمات شبانه و یک‌باره همچنان رکن اصلی تصمیم‌گیری‌های غیر کارشناسانه توسط مسئولین سازمان بورس بوده و مشخص نیست که این قبیل تصمیمات تا به کی ادامه خواهد داشت و در بلندمدت ابهامات سرمایه‌گذاری منجر به افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه شده است.

شاخص کل با حدود ۴ هزار واحد کاهش به یک‌میلیون و ۱۸۱ هزار واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۹۶۶ واحد افت به ۴۳۱ هزار و ۴۲۵ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان

در خبری از حوزه سیاست بین‌الملل، شبکه خبری الجزیره در خبری و به نقل از مسئولین کاخ سفید عنوان کرد که آمریکا آمادگی بازگشت مشترک به برجام را دارد. به نظر می‌رسد که این خبر در صورت پایبندی آمریکا به آن می‌تواند منجر به تعدیل نرخ ارز در بازار داخلی کشورمان شود. قیمت دلار در معاملات روز گذشته به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید. در سامانه نیما شاهد بهبود روند عرضه ارز هستیم و ۲۳۴ میلیون دلار تنها در روز گذشته عرضه شد که با تقاضای ۷۹ میلیون دلاری مواجه شد و نرخ میانگین دلار در سامانه نیما نیز به ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان رسید.

در بازار‌های جهانی شاهد منفی شدن قیمت نفت هستیم. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۱.۵ درصد کاهش به ۶۳ دلار و ۴۷ سنت رسید. قیمت طلا نیز به روند کاهشی خود ادامه داد و با ۰.۶ درصد کاهش به یک هزار و ۷۲۴ دلار رسید. قیمت آلومینیوم نیز در حدود ۲ درصد کاهش قیمت را ثبت کرد و قیمت روی و مس نیز با افزایش کمتر از ۰.۳ درصدی نسبت به روز جمعه معامله شدند.

در خبری از حوزه پتروشیمی، شاهد افتتاح طرح پالایشگاه کنگان بودیم. در فاز اول این پروژه که خوراک مصرفی آن گاز دریافتی از فاز ۱۲ پارس جنوبی بوده، این شرکت قادر به تولید ۳.۵ میلیون تن محصولات پتروشیمی اولیه شامل ۱.۷۵ میلیون تن اتان و ۱.۷۵ میلیون تن پروپان، بوتان و پنتان خواهد بود. فاز دوم آن نیز که در سال‌های آتی به افتتاح می‌رسد این شرکت را قادر به تولید محصولات باارزش افزوده بالاتری همچون اتیلن و پلی‌اتیلن خواهد کرد.

همچنین روز گذشته فرآیند اجرای طرح پتروشیمی کیان آغاز شد.  این طرح از سرمایه‌گذاری‌های اصلی شرکت نفت و گاز پارسیان محسوب می‌شود.

محمودی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسیان با بیان اینکه کارخانه الفین پتروشیمی کیان سالانه بیش از ۲ میلیون تن انواع محصولات شامل اتیلن، پروپیلن، بنزن، بوتادین تولید می‌کند، تأکید کرد: بیشتر محصولات این واحد در زنجیره ارزش پتروشیمی کیان به محصول نهایی تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طراحی فرآیند واحد‌های فرآیندی تحت لیسانس و همچنین طراحی و مهندسی پایه گسترده کارخانه الفین از سوی شرکت آلمانی لینده انجام‌شده، گفت: قرارداد طراحی و ساخت کارخانه الفین در فاز یک پتروشیمی کیان با شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) و قرارداد طراحی مهندسی پایه واحد پلی‌اتیلن سنگین به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال مبتنی بر آخرین فناوری‌ها با شرکت نارگان امضا شده است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که بازار امروز شرایط نوسانی‌ای را تجربه کند. از یک سو با توجه به جمع شدن صف‌های فروش در معاملات روز گذشته و بعضاً رنج‌های مثبت توسط حقوقی‌ها، برخی بر این عقیده هستند که در کوتاه‌مدت شاهد مثبت شدن روند معاملات در برخی شرکت‌ها خواهیم بود و از سوی دیگر برخی نیز این‌طور بیان می‌کنند که همچنان تقاضای ضعیفی در بازار وجود دارد و متغیر‌های اصلی بازار سرمایه ازجمله نرخ ارز، نرخ تورم انتظاری و قیمت‌های جهانی بیشتر متمایل به کاهش قیمت هستند و این موضوع در کنار نسبت قیمت به سود بالای بسیاری از شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه روند کلی بازار را همچنان نزولی نگاه داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
اقای بورس نیوز مسولین سازمان بورس که چیزی بلد نیستن شما که بلدید و اگر جای اونا بودید الان چکار میکردید.ما همه مثل همیم.