بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مصوبه‌ای با ظاهری گمراه کننده

سطح تحلیل گری در بازار سرمایه ما پایین است و عده‌ای دنبال غیر حرفه‌ای کردن و به نادانی کشاندن بازار سرمایه هستند.
کد خبر : ۲۳۷۳۶۳

مصوبه‌ای با ظاهری گمراه کننده

به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز هم سبز است و شاخص کل در کمتر از ۲ ساعت، رشد ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحدی داشته است. به نظر می رسد الزام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت به تخصیص ۳ درصد از منابع شان در بازار سهام، در بهبود وضعیت این بازار بی تاثیر نبوده است.

عباسعلی حقانی نسب رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌و‌گو با بورس نیوز در خصوص تأثیر مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد تخصیص بخشی از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام بر روند بازار بیان کرد: مصوبه اخیر و تخصیص ۳درصد از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام، برخلاف منافع بازار سرمایه و بیشتر در جهت منافع بانک‌ها است. اولین مشکل این است که صندوق‌های با درآمد ثابت، همان‌طور که از نامشان هم پیداست، مختص سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت هستند و وقتی صندوقی با این رویکرد تشکیل‌شده و با مصوبه‌ای، برخلاف ماهیت این صندوق‌ها عمل می‌کنیم؛ موجب بی‌اعتمادی به اصول و اساسنامه و رویه این صندوق‌ها می‌شویم.

وی افزود: این ذهنیت در بین مردم شکل‌گرفته که صندوق‌های با درآمد ثابت، بدون ریسک هستند و سود ثابت دارند و همیشه در مقایسه با بانک‌ها سود مشخصی سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. این صندوق‌ها معمولاً سود روزشمار به سرمایه‌گذاران پرداخت کرده و نزدیک به سود بانکی یا یکی _ دو درصد بالاتر، سود به سرمایه‌گذاران تعلق می‌گیرد اما؛ وقتی با چنین مصوبه‌ای ریسک این صندوق‌ها را افزایش می‌دهیم؛ موجب خروج نقدینگی از صندوق‌های درآمد ثابت و سلب اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به این صندوق‌ها می‌شویم. کما اینکه در هفته‌های اخیر هم شاهد خروج منابع از صندوق‌های با درآمد ثابت هستیم و قطعاً ماه بعد خروج نقدینگی از این صندوق‌ها شدت پیدا خواهد کرد.

این فعال بازارسرمایه ادامه داد: پولی که از صندوق‌های با درآمد ثابت خارج‌شده تبدیل به سهام نمی‌شود و مجدداً در بانک‌ها سپرده‌گذاری خواهد شد؛ در نظر داشته باشید که بانک‌ها خود مالکان اصلی صندوق‌های با درآمد ثابت هستند و وقتی سرمایه‌های مردم از صندوق‌های با درآمد ثابت، روانه سپرده‌های بانکی می‌شود، بانک دیگر سود روزشمار پرداخت نمی‌کند. ضمناً سود بانکی معمولاً یکی _ دو درصدی پایین‌تر از سود صندوق‌های با درآمد ثابت است و این موضوع هم به نفع بانک‌ها است.

حقانی نسب ضمن تأکید بر نادرست بودن این مصوبه و تبعات آن اظهار کرد: ابلاغ این مصوبه بیشتر با نگاه پوپولیستی صورت گرفته و سیاست‌گذاران این تصور را داشته‌اند که صندوق‌های با درآمد ثابت اوراق را فروخته و سهام می‌خرند؛ حال‌آنکه این مصوبه بیش از آنکه به نفع بازار سرمایه باشد، برای این بازار تبعات خواهد داشت. نکته اینجاست که صندوق‌های با درآمد ثابت برای تأمین ۳ درصد منابعی که ملزم به خرید سهام شده‌اند، سپرده‌های بلندمدت خود را از بانک خارج نمی‌کنند، چراکه برداشت از این سپرده‌ها، نرخ شکست به همراه دارد. این صندوق‌ها، اوراق می‌فروشند تا سهام بخرند و ازآنجاکه علاوه بر آنکه این صندوق‌ها فروشنده اوراق هستند، این روزها دولت نیز فروشنده اوراق است. بنابراین برای افزایش جذابیت اوراق برای خریداران، نرخ بهره مؤثر اوراق در بازار بدهی افزایش یافت و احتمالاً به ۲۱ الی ۲۲ درصد خواهد رسید. با این شرایط، بازده مورد انتظار بازار سرمایه هم افزایش پیدا می‌کند یا آن‌که نسبت P بر E بازار سرمایه کاهش خواهد یافت.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: در دنیا مرسوم است که وقتی قرار می‌شود تصمیمی اتخاذشده و مصوبه‌ای در بورس‌ها اجرا شود، حداقل ۱۰ مورد از تبعات مثبت و منفی شبیه‌سازی‌شده و نتیجه برآورد می‌شود. ولی در بازار ما فقط این مصوبه با این رویکرد ابلاغ شد که قرار است صندوق‌ها سهام بخرند! قطعاً تحت تأثیر این اتفاق، بازار چند روزی مثبت است و بعدازآن تبعات این سیاست مشاهده می‌شود.

حقانی نسب تصریح کرد: این مصوبه، بازار بدهی را به نابودی خواهد کشاند. دولت در ۳ سال اخیر از بازار بدهی تأمین مالی کرده و بازار بدهی بازار سرمایه نقش مؤثری در تأمین مالی دولت داشته است. اما با زیر سؤال بردن این بازار و سلب اعتماد خریداران اوراق، دولت مجدداً برای تأمین مالی ناچار به استقراض از بانک‌ها خواهد شد. اگرچه ظاهر این مصوبه، مثبت و به نفع بازار سرمایه است؛ اما چون سطح تحلیل گری در بازار سرمایه ما پایین است و عده‌ای دنبال غیرحرفه‌ای کردن و به نادانی کشاندن بازار سرمایه هستند، حتماً تبعات این مصوبه در باطن خیلی بدتر از ظاهر گمراه‌کننده آن خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

۲ فرصت پیش روی زغال سنگی‌ها

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
استراتژی پرایس اکشن
فارکس به زبان ساده (۱۱)؛

استراتژی پرایس اکشن

پیش بینی بازار متعادل در هفته پایانی سال
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

پیش بینی بازار متعادل در هفته پایانی سال

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس
کارشناسان بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز پاسخ دادند؛

تحلیل آثار ۴ تصمیم ناگهانی شورای عالی بورس

رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان هدف در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ارائه گزارش EPS بانک‌ها مشروط به یک اتفاق

ارسال نظر