بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۹
رئیس کل بانک مرکزی تشریح کرد:

مهمترین اقدامات بانک مرکزی در سال گذشته

رئیس کل بانک مرکزی کنترل نقدینگی، سیاستگذاری نوین پولی، راه اندازی و توسعه سامانه‌های پرداخت الکترونیک و مدیریت درست منابع محدود ارزی را از مهم‌ترین اقدامات این بانک در سال گذشته دانست
کد خبر : ۲۳۷۷۷۴

خواندن ۲دقیقه

بانک مرکزی+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی با مرور شرایط سخت اقتصادی چندسال اخیر اظهار کرد: از سه سال گذشته که "فشار حداکثری" آمریکا بر اقتصاد کشور اعمال شده بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیاز‌های ارزی را پاسخگو بوده است.

وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که برای سخت‌ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد. انتظار از بانک مرکزی هم از جانب ارز و هم از سمت ریال فراوان است، اما باید به محدودیت‌های ارزی و نیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجاد شده و این محلِ انتقاد است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: حتماً باید به فکر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال‌های قبل می‌بودیم و حالا هم باشیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم. بانک مرکزی به هیچ عنوان با سفارش و توصیه خارج از روال قانونی عمل نمی‌کند.

همتی با بیان اینکه درآمد ارزی کشور در سال ٩٩ نسبت به سال ۹۸ یک نهم شده، توضیح داد:، اما علیرغم این محدودیت به دلیل مدیریت صحیح منابع، نقشه و توطئه دشمن به منظور فروپاشی اقتصاد به شکست انجامید و مهمترین خبری که اخر سال ۹۹ شنیدم اعتراف نماینده آمریکا به شکست فشارحداکثری بود.


وی خاطرنشان کرد: نخستین دستاورد و خدمت، سیاست گذاری نوین بانک مرکزی بوده که نمونه آن عملیات بازار باز است و به صورت وسیع عملیاتی شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: راه اندازی سامانه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام بعدی بوده که روزانه ۱۵۰ میلیون تراکنش شتاب و ۴٠٠ میلیون تراکنش بین بانکی و درون بانکی بر این اساس انجام می‌گیرد؛ و مبلغ روزانه تراکنش شتاب به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده و سوم مدیریت درست منابع محدود ارزی با توجه به تقاضای گسترده بوده است.


رئیس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به تخصیص و تامین ارز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تخصیص و تامین ارز دیگر توسط فرد انجام نمی‌گیرد بلکه به صورت سیستمی ارز تامین می‌شود. وزارت صمت با همراهی وزارتخانه‌های کشاورزی و بهداشت و سایرین تعیین کننده تخصیص است و بانک مرکزی تنها بر اساس اولویت‌ها تعیین شده این وزارتخانه و بطور سیستمی اقدام می‌شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر