بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
توافق ایران و چین و کاهش محتمل نرخ ارز
بازار امروز هم همچون روز‌های پایانی سال گذشته همراه با حمایت‌های جدی و کورکورانه در نماد‌های بزرگ پیش‌بینی می‌کنیم که این حمایت احتمالاً با عرضه فروشندگان همراه خواهد بود.
کد خبر : ۲۳۷۹۴۳

توافق ایران و چین و کاهش محتمل نرخ ارز

به گزارش بورس‌نیوز، در شرایطی بازار روز جاری را به‌عنوان نخستین روز معاملاتی سال ۱۴۰۰ آغاز می‌کنیم که در آخرین چهارشنبه معاملاتی سال ۱۳۹۹، شاهد افزایش عرضه‌ها در بسیاری از نماد‌های بزرگ و کوچک بازار سرمایه بودیم.

همان‌گونه که بسیاری از فعالین بازار سرمایه و البته کارشناسان به لطمات حاصل از اجرای طرح‌های غیر کارشناسانه مدیران سازمان بورس اذعان دارند، نمی‌توان رشد بیش از ۱۷.۲۳۲ واحدی شاخص کل در روز ۲۷ اسفند سال گذشته و البته دو هفته انتهایی سال گذشته را به افزایش تقاضا و تمایل سرمایه‌گذاران به خرید سهام نسبت داد و بی‌شک با بهبود شرایط سیاسی و فروش نفت و سایر کالا‌های صادراتی ایران در ماه‌های آتی شاهد بروز رکودی سنگین در اکثر بازار‌های سرمایه‌گذاری در کشور خواهیم بود.

عرضه‌های سنگین در نماد سهام شرکت‌های خودروسازی و برخی نماد‌های پالایشگاهی و بانکی در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۹، کاهش قیمت‌های جهانی نفت و برخی فلزات اساسی در هفته گذشته و انتشار اخبار مثبت احتمالی در خصوص امضای توافق‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

اخبار اقتصاد بین‌الملل

شاید مهم‌ترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به‌احتمال امضای توافق‌نامه ایران و چین در روز جاری نسبت داد. در روز‌های گذشته و در دومین روز از سال جدید شمسی «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از سفر «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین به تهران خبر داد و گفت که رئیس دستگاه دیپلماسی چین به دعوت محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود روز جمعه ششم تا شنبه هفتم فروردین‌ماه جاری به تهران سفر خواهد کرد.

توافق ایران و چین و کاهش محتمل نرخ ارز

وی همچنین اعلام کرد که وانگ یی ضمن دیدار و گفتگو با همتای ایرانی خود با حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار خواهد کرد و بررسی راهکار تقویت مشارکت راهبردی دو کشور و تبادل‌نظر در خصوص تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای را دستور کار گفتگو‌های طرفین در این سفر برشمرد.
قرار است امروز (شنبه) هفتم فروردین‌ماه سند برنامه همکاری جامع جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین موسوم به برنامه ۲۵ ساله به امضای وزرای خارجه دو کشور برسد.

هم‌زمان با سفر رسمی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهوری خلق چین به ایران، در تاریخ سوم بهمن ۱۳۹۴ جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای سطح روابط را به مشارکت جامع راهبردی ارتقاء دادند. بر اساس پیشنهاد طرف ایرانی به‌منظور تنظیم روابط بلندمدت با چین در بازه زمانی ۲۵ ساله و موافقت طرف چینی، طرفین در بند ۶ بیانیه مذکور تمایل و آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره به‌منظور انعقاد سند همکاری بلندمدت اعلام کردند.

همچنین از دیگر اخبار با اهمیت بر بازار‌های جهانی در روز‌های گذشته می‌توان به مسدود شدن کانال سوئز اشاره نمود. بر این اساس در پی مسدود شدن مسیر کانال سوئز توسط یک کشتی کانتینری، عبور حداکثر ۱۰ نفت‌کش حامل حدود ۱۳ میلیون بشکه نفت از این مسیر مختل شده است.

شرکت تحقیقات نفت ورتکسا اعلام کرد نرخ تقریباً ترافیک کشتی‌ها حدود ۵۰ کشتی در روز است و هرگونه تأخیر که به تغییر مسیر کشتی‌ها منجر شود، ۱۵ روز به زمان سفر کشتی‌ها میان خاورمیانه و اروپا اضافه خواهد کرد.

طبق برآورد اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۱۲ درصد از تجارت جهانی و حدود ۹ درصد از تجارت نفت دریا بر جهان شامل نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق کانال سوئز و خط لوله SUMED عبور می‌کند.

بنا بر آمار شرکت ورتکسا، سه صادرکننده بزرگ نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق کانال سوئز در سال ۲۰۲۱ تاکنون روسیه با ۵۴۶ هزار بشکه در روز، عربستان سعودی با ۴۱۰ هزار بشکه در روز و عراق با ۴۰۰ هزار بشکه در روز بوده‌اند. سه واردکننده بزرگ نفت خام و فرآورده‌های نفتی از طریق کانال سوئز در همین مدت، هند با ۴۹۰ هزار بشکه در روز، چین با ۴۲۰ هزار بشکه در روز و کره جنوبی با ۳۸۰ هزار بشکه در روز بوده‌اند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه

اما مهم‌ترین اخبار مرتبط با اقتصاد داخلی را می‌توان به اظهارات رئیس‌کل بانک مرکزی مرتبط دانست.

همتی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به مناسبت آغاز سال جدید شمسی با مرور شرایط سخت اقتصادی چند سال اخیر گفت: از سه سال گذشته که فشار حداکثری بر اقتصاد کشور اعمال‌شده است، بانک مرکزی با تمام توان و با مدیریت صحیح، منابع محدود ارزی کشور را مدیریت کرد و نیاز‌های ارزی را پاسخگو بوده است. وی افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که برای سخت‌ترین شرایط نیز بانک مرکزی آمادگی کامل دارد.

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به انتظارات و توقعات سایر سازمان‌ها و مسئولان از بانک مرکزی گفت: انتظار از بانک مرکزی هم از جانب ارز و هم از سمت ریال فراوان است، اما باید به محدودیت‌های ارزی ونیز مضرات بسط ریال توجه شود؛ البته این انتظار ارزی نیز از زمانی که منابع ارزی فراوان بوده است و بانک مرکزی سالانه بیش از ۵۰ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته، ایجادشده است و این محلِ انتقاد است.

وی افزود: حتماً باید به فکر افزایش ذخایر ارزی بانک مرکزی در سال‌های قبل می‌بودیم و حالا هم باشیم و برای دستیابی به این هدف تلاش می‌کنیم.

همتی با تأکید بر اینکه تصمیمات اتخاذشده بانک مرکزی در چارچوب قانون انجام می‌گیرد، افزود: بانک مرکزی به‌هیچ‌عنوان با سفارش و توصیه خارج از روال قانونی عمل نمی‌کند.

از دیگر اخبار اقتصادی دولت هند روز چهارشنبه اعلام کرد که ایران و هند در حال بررسی استفاده از سایر ارز‌ها برای ادامه تجارت میان دو کشور هستند و دهلی‌نو امیدوار است تا ماه آینده مشکل پرداخت‌ها رفع شود. نشریه «ایندین اکسپرس» در این خصوص نوشت: ذخیره روپیه ایران نزد بانک‌های هندی «آی دی بی آی و یوکو» کاهش‌یافته است و به همین دلیل صادرات محصولات کشاورزی هند مانند شکر، برنج و چای به ایران تحت تأثیر قرارگرفته است.

سودانشو داندی وزیر محصولات غذایی و کشاورزی هند گفت: مذاکرات وزارت امور خارجه هند با ایران در این زمینه جریان دارد و امیدواریم به‌زودی به یک توافق برسیم و تا پایان ماه آوریل (اردیبهشت) این مسئله را حل کنیم.
وی افزود: ایران ذخایر ارزی دیگری نزد هند دارد و ما در حال مذاکره برای استفاده از این ارز‌ها هستیم.

بازار امروز

همان‌گونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد عرضه‌های سنگین در نماد سهام شرکت‌های خودروسازی و برخی نماد‌های پالایشگاهی و بانکی در آخرین روز معاملاتی سال ۱۳۹۹، کاهش قیمت‌های جهانی نفت و برخی فلزات اساسی در هفته گذشته و انتشار اخبار مثبت احتمالی در خصوص امضای توافق‌نامه ۲۵ ساله ایران و چین از اصلی‌ترین دغدغه‌های سهامداران در بازار روز جاری به شمار می‌رود.

بازار امروز هم همچون روز‌های پایانی سال گذشته همراه با حمایت‌های جدی و کورکورانه در نماد‌های بزرگ پیش‌بینی می‌کنیم که این حمایت احتمالاً با عرضه فروشندگان همراه خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

ترمز آخرین بورس قرن یا سبزی بهار ...

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
صعودی ملایم پیش روی بازار
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

صعودی ملایم پیش روی بازار

ارسال نظر