بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
تقویت اقتصاد ایران با قرارداد ۲۵ ساله با چین
شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به "توافق جامع" چین و ایران تاکید کرد نزدیک شدن ایران به چین ممکن است به تقویت اقتصاد این کشور در برابر تأثیر تحریم های ایالات متحده کمک کند.
کد خبر : ۲۳۷۹۹۱

قرارداد ایران و چین+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، شبکه خبری بلومبرگ در گزارشی با اشاره به "توافق جامع" چین و ایران تاکید کرد که این توافق با هدف ترسیم روند روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری دو کشور طی ۲۵ سال آینده در چالش با دولت بایدن به امضا رسیده است.

در این گزارش آمده است: توافقنامه "مشارکت استراتژیک جامع" که روز شنبه توسط محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و وانگ یی همتای چینی وی در تهران امضا شد، از سال ۲۰۱۶ که شی جین پینگ، به عنوان اولین رهبر چین طی بیش از یک دهه به پایتخت ایران سفر کرد، در دست انجام بوده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: این سند می‌تواند روابط دوجانبه را به سطح استراتژیک جدیدی ارتقا دهد.

وی تاکید کرد که این توافق بر تقویت همکاری در بخش خصوصی و نقش جمهوری اسلامی در برنامه زیرساختی و سرمایه گذاری برجسته شی یعنی طرح کمربند و جاده متمرکز است.

یش نویس توافق نامه‌ای که سال گذشته در رسانه‌ها منتشر شد، برنامه‌هایی برای تأمین طولانی مدت نفت خام ایران به چین و همچنین سرمایه گذاری در زیرساخت‌های نفت، گاز، پتروشیمی، انرژی‌های تجدیدپذیر و هسته‌ای را نشان می‌داد.

اتحاد بین پکن و تهران چالشی است برای دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده که در حال تلاش برای جمع کردن متحدان خود علیه چین است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که همراه شدن متحدان این کشور علیه چین "بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک" جهان است.

توافق ایران با چین در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی متوقف شده است.

دولت بایدن اعلام کرده است که پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت این کشور، این توافق را حدود سه سال گذشته رها کرد و تحریم‌های اقتصادی را مجدداً اعمال کرد، برای برگشتن به این توافق با ایران آماده است، اما دو طرف هنوز توافق نکرده اند که ملاقات کنند.

نزدیک شدن ایران به چین ممکن است به تقویت اقتصاد این کشور در برابر تأثیر تحریم‌های ایالات متحده کمک کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر