بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:

رشد ۸۰ درصدی مبلغ مجوزهای صادره در سال گذشته

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: مجموع مجوز‌های سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته بالغ بر ۱۹۶ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۸، ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است.
کد خبر : ۲۳۸۰۸۵

خواندن ۲دقیقه

بازار سرمایه+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، علی بیک زاده، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: مجموع مجوز‌های سازمان بورس برای افزایش سرمایه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار در سال گذشته بالغ بر ۱۹۶ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که این رقم در سال ۱۳۹۸، ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: بر این اساس شاهد رشد ۸۰ درصدی مبلغ مجوز‌های صادره سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۹۸ بوده‌ایم.

بیک‌زاده ادامه داد: در سال ۹۹ از حیث تسهیل انتشار اوراق، ارکان مورد نیاز جهت انتشار کاهش یافت و رکن متعهد پذیره نویس اختیاری شد؛ همچنین عرضه‌های اولیه در سال ۹۹ در بورس تهران و فرابورس ایران بالغ بر ۳۱ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال ۹۸ رشدی بیش از ۵ برابری داشته است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: در سال گذشته تعداد مجوز‌های صادره برای افزایش سرمایه‌ها نیز، ۲۵۰ مجوز بوده که از حیث تعداد نیز نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۲ درصدی داشته و این در حالی است که بیش از نیمی از مجوز‌های صادره بر اساس مبلغ از محل سود انباشته، مطالبات و آورده نقدی و اندوخته‌ها و صرف و سلب بوده است.

وی تصریح کرد: در سال ۹۹ با توجه به تصویب قانون افزایش سرمایه سلب و صرف، دستورالعمل مربوطه نهایی و به تصویب رسید. همچنین، مجموعه اوراق مالی اسلامی شرکتی اعم از مجوز انتشار و معافیت از ثبت در سال ۹۹ بالغ بر ۳۶ هزار میلیارد تومان بوده، در حالی که این رقم در سال ۹۸ بالغ بر ۷ هزار میلیارد تومان بوده که براین اساس، شاهد رشد چند برابری در این بخش بوده‌ایم.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در سال ۱۳۹۹ برای نخستین بار انتشار اوراق شرکتی بر اساس مکانیسم رتبه‌بندی و بدون ضمانت عملیاتی شد که بر این اساس به ترتیب ۳۷۰۰ و ۳۰۰۰ میلیارد تومان اوراق به اتکای رتبه بندی منطبق با مصوبات هیئت مدیره سازمان، بدون ضمانت و با کاهش وثائق مورد نیاز منتشر شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر