بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۶
ارز‌های دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها ساز و کار خاص خود را دارند، سرمایه‌گذاری در این ارز‌ها و روش کارکرد آن‌ها نیز منحصر به فرد است.
کد خبر : ۲۳۸۲۵۶

به گزارش بورس نیوز، ارز‌های دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها ساز و کار خاص خود را دارند. سرمایه‌گذاری در این ارز‌ها و روش کارکرد آن‌ها نیز منحصر به فرد است. این موضوع سبب شده است که اصطلاحاتی در این حوزه وجود داشته باشند که آگاهی از آن‌ها به ما در درک این بازار کمک کند. در این‌جا ما برخی از اصطلاحات مهم مربوط به عرصه‌ی سرمایه‌گذاری بیت کوین را برایتان توضیح می‌دهیم.

برای مثال با مطالعه‌ی بخش‌های بعدی مقاله خواهید دید که دامیننس بیت کوین چیست و چه تاثیری در سرمایه گذاری ما دارد؟

علاوه بر این شما باید با ابزار‌های مختلف از جمله صرافی‌ها نیز آشنا باشید. این‌که بدانید تفاوت صرافی نوبیتکس با والکس چیست و هر صرافی چه ویژگی‌هایی دارد نیز نکته‌ی بسیار مهمی‌ست. برای بررسی چنین مواردی مصاحبه‌ای کوتاه با  امید فدوی از متخصصین حوزه‌ی ارز دیجیتال داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

بررسی برخی اصطلاحات مهم در زمینه ارز‌های دیجیتال

 لطفاً برای خوانندگان ما توضیح دهید که دامیننس بیت کوین چیست؟

درود به شما. بله حتماً. ما برای دریافت معنا و مفهوم دامیننس می‌توانیم به سراغ معنای این اصطلاح برویم. Dominance در لغت به‌معنای تسلط و غلبه است. اما دامیننس بیت کوین چیست؟ در حوزه‌ی ارز‌های دیجیتال نیز غلبه و تسلط یک ارز در بازار را با عنوان دامیننس آن معرفی می‌کنند. به این معنا که ابتدا نگاهی به حجم کل مارکت باید داشته باشیم. سپس ببینیم چند درصد از این سرمایه در بیت کوین قرار دارد.

موضوع را با یک مثال کمی واضح‌تر کنیم. در بازار ارز‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید. هزاران ارز و توکن وجود دارند که برخی از آن‌ها به‌تازگی معرفی شده‌اند. ما در مارکت کریپتوکارنسی، هر ارزی جز بیت‌کوین را با نام آلت‌کوین معرفی می‌کنیم. پس می‌توان گفت دامیننس بیت کوین به غلبه و تسلط بیت کوین بر بازار، در مقابل آلت‌کوین‌ها اشاره دارد.

ارزش کلی بازار ارز‌های دیجیتال، این روز‌ها بیش از ۱.۷ تریلیون دلار است. حدود ۱ تریلیون دلار از این میزان، به بیت کوین اختصاص دارد. اگر درصد سهم بیت کوین را نسبت به کل به دست می‌آورید، می‌توانید درک کنید دامیننس بیت کوین چیست و روی چه مقداری قرار دارد؟ با محاسبه‌ی این مقدار به عددی تقریبی ۵۸ درصد می‌رسیم. پس می‌توان گفت تسلط بیت کوین نسبت به بازار هم‌اکنون ۵۸ درصد است.

آیا دانستن این نکته که دامیننس بیت کوین چیست و مقدار آن چقدر است در سرمایه گذاری به ما کمک می‌کند؟

البته. اما موضوع این است که این اتفاق چطور می‌افتد؟ در بحث و بررسی ارز‌های دیجیتال و تغییر قیمت آن‌ها، یکی از مفاهیم فاندامنتال بسیار مهم، همین دامیننس بیت کوین است. در تحلیل فاندامنتال با بررسی میزان دامیننس می‌توان رفتار بازار را رصد کرد. تجربه نشان داده است که هر چه دامیننس بیت کوین افزایش پیدا کند، قیمت آن نیز رو به رشد خواهد بود.

این تغییر به این معناست که سرمایه‌گذاران در حال انتقال سرمایه‌ی خود از آلت‌کوین‌ها و تبدیل این ارز‌ها به بیت کوین هستند. از این رو با توجه به فرآیند عرضه و تقاضا، قیمت بیت کوین شروع به رشد می‌کند.

عکس این موضوع نیز ممکن است. گاهی شما می‌بینید که دامیننس بیت کوین شروع به کاهش می‌کند. در این شرایط شاهد خارج شدن سرمایه‌گذاران از بیت کوین و هجوم آن‌ها به سمت آلت‌کوین‌ها هستیم. این موضوع اغلب زمانی رخ می‌دهد که قیمت بیت کوین در یک رنج خاص نوسان کرده و سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها به‌دنبال گزینه‌ی بهتری برای ترید کردن و کسب سود هستند.

این موضوع گاهی به اندازه‌ای مهم است و بر قیمت آلت‌کوین‌ها تاثیر می‌گذارد که اصطلاحی تحت عنوان «آلت سیزن» برای معرفی آن در نظر گرفته شده است. پس می‌توان از کاهش دامیننس نیز به عنوان یک سیگنال برای خروج از بیت کوین و ورود به دیگر ارز‌های ارزشمند مارکت استفاده کرد.

بررسی برخی اصطلاحات مهم در زمینه ارز‌های دیجیتال

روند تغییر دامیننس بیت کوین چگونه است؟

دامیننس بیت کوین از آغاز به کار این ارز تا کنون کاهش چشم‌گیری داشته است. البته این کاهش به شکلی پیوسته رخ نداده است. در ابتدا می‌توان گفت دامیننس بیت کوین چیزی در حدود ۱۰۰ درصد بود. این میزان در طی سال‌های مختلف تا سال ۲۰۱۷ رو به کاهش بود و در این سال کاهش شدیدی را تجربه کرد. به‌طوری که میزان آن به زیر ۴۰ درصد رسید.

این مقدار پس از آن نوسانات بسیاری داشته و امروز در حدود ۶۰ درصد در حال نوسان است. به‌نظر می‌رسد با آغاز پروژه‌های قدرتمند و معرفی ارز‌ها و توکن‌های جدید، ممکن است این میزان کاهش پیدا کند.

چگونه با استفاده از دامیننس تغییرات قیمت را پیش بینی کنیم؟

این خواسته‌ی همه‌ی ماست که بتوانیم نزدیک‌ترین حالت به واقعیت را در خصوص آن‌چه برای قیمت‌ها اتفاق می‌افتد پیش‌بینی کنیم. اما این بسیار مهم است که تاثیرات دامیننس را در حالات مختلف بشناسیم. من در بالا یک حالت کلی از تاثیرات دامیننس ارائه دادم. اما موضوع به همین سادگی هم نیست و این‌که قیمت‌ها کاهشی باشند یا افزایشی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

در ادامه من شرایط مختلفی را برایتان مثال می‌زنم و شرایطی را که بیشترین احتمال می‌رود تا رخ دهند. برای این منظور ما هم‌زمان با بررسی دامیننس بیت کوین نیم نگاهی نیز به دامیننس تتر خواهیم داشت. تتر به عنوان یک استیبل کن، ارزی‌ست که بیشترین ورودی و خروجی را در هنگام کاهش و افزایش قیمت‌ها تجربه می‌کند.

چرا که تتر دارایی سرمایه‌گذاران را از نوسانات در امان نگه می‌دارد. در زیر چهار حالت را در این خصوص بررسی می‌کنیم:

حالت اول - دامیننس بیت کوین و تتر در حال کاهش است: در این شرایط در صورت رشد قیمت‌ها، شاهد افزایش قیمت بیشتر آلت‌کوین‌ها از بیت‌کوین خواهیم بود.

حالت دوم - دامیننس بیت کوین کاهشی‌ست، اما دامیننس تتر در حال افزایش است: در این شرایط اگر بازار رو به کاهش باشد، آلت‌کوین‌ها موقعیت خود را بهتر از بیت کوین حفظ خواهند کرد.

حالت سوم – دامیننس بیت کوین افزایشی و دامیننس تتر کاهشی‌ست: این وضعیت نشان می‌دهد رشد قیمت بیت کوین نسبت به آلت‌کوین‌ها بیشتر خواهد بود.

حالت چهارم – دامیننس بیت کوین و تتر افزایشی‌ست: در چنین شرایطی اگر قیمت نزولی باشد، آلت‌کوین‌ها متحمل کاهش بیشتری خواهند بود.

بررسی برخی اصطلاحات مهم در زمینه ارز‌های دیجیتال

نکته‌ بسیار مهمی که وجود دارد و اغلب خوانندگان ما به دنبال درک آن هستند، انتخاب صرافی و خرید و فروش در امنیت کامل است. آیا در این خصوص توصیه‌ای دارید؟

این موضوع خیلی مهم است و تقریباً تمام تریدر‌ها درباره‌ی آن دغدغه دارند. بسیاری از افراد دوست دارند بدانند کار کردن با صرافی داخلی بهتر است یا خارجی. بسیاری می‌پرسند که تفاوت یک صرافی مثل نوبیتکس با صرافی والکس چیست؟ یا چرا کارمزد‌ها در صرافی‌ها با یکدیگر متفاوت است.

در انتخاب صرافی شما باید به نکات بسیار مهم زیر توجه داشته باشید:

• امنیت صرافی را مورد بررسی قرار دهید. تیم برنامه‌نویسی و متخصصین صرافی باید بتوانند از دارایی شما به‌خوبی مراقبت کنند.

• در هنگام وارد شدن به سایت صرافی حتماً به دقیق و درست بودن آدرس توجه کنید.

• هیچ‌گاه به هیچ صرافی‌ای کلمات خصوصی کیف پول خود را ندهید.

• در استفاده از صرافی‌های خارجی به نکاتی که درباره‌ی احراز هویت وجود دارند توجه کنید.

به عنوان آخرین سوال دوست داریم به مخاطبان ما بگویید روند پیش روی بازار ارز‌های دیجیتال را چگونه می‌بینید؟

حقیقت امر این است که جهان و زندگی بشر در حال پیش رفتن در مسیر فناوری‌های دیجیتال است. نمی‌توان رمزارز‌ها را نادیده گرفت. هر چه پیش می‌رویم این ارز‌ها علاوه بر ارزش، کاربرد‌های بیشتری نیز پیدا می‌کنند.

این کاملاً بدیهی‌ست که کریپتوکارنسی بازاری با پتانسیل بسیار بالاست. هنوز بسیاری از افراد به‌خوبی با این بازار آشنا نشده‌اند. در طول زمان با افزایش سرمایه‌گذاران در این حوزه و وارد شدن سرمایه‌های بیشتر به‌آن، بی‌شک شاهد رشد چشم‌گیر آن خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر