بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۹
انتظار جمع آوری صف‌های فروش در نماد‌های اصلی
به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در نماد‌های اصلی بازار باشیم.
کد خبر : ۲۳۸۳۲۲

خواندن ۳دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
روز گذشته نیز همان گونه که پیش‌بینی می‌شد شاهد ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرمایه بودیم. تقریبا تمامی صف‌های فروش در پایان معاملات روزگذشته نیز پابرجا باقی ماندند تا همچنان ضعف شدید نقدشوندگی در بازار مشهود باشد. ارزش معاملات بورس که در روز شنبه به ۳۰ هزار میلیارد ریال سقوط کرده بود، روزگذشته نیز کاهش دیگری را ثبت کرد و جمع کل معاملات شرکت‌های بورسی به کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید.

شاخص کل با بیش از یک درصد کاهش دیگر به رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز کاهش ۱.۲۰۰ واحدی و ۰.۲۷ درصدی را داشت و به رقم ۴۳۹ هزار و ۹۲۰ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
در بازار ارز قیمت‌ها همچنان روند کاهشی خود را ادامه دادند و نرخ فروش هر دلار آمریکا در صرافی ملی به ۲۴ هزار و ۲۸۰ تومان رسید. قیمت‌های خرید نیز کمتر از ۲۴ هزار تومان بود. بهای سکه نیز به ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید.

در خبری از حوزه تجارت خارجی، طبق اعلام مسئولان گمرک ایران کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار بوده است.

لطیفی در خصوص جزئیات تجارت خارجی کشور در اسفندماه افزود: تجارت خارجی غیرنفتی کشور در اسفند ماه در مقایسه با بهمن ماه، با افزایش ۱۹۳ میلیون دلاری و رشد شش درصدی در صادرات و افزایش ۴۴۸ میلیون دلاری در واردات و رشد ۱۲ درصدی همراه بوده است.

سخنگوی گمرک با اشاره به پنج مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی در اسفندماه، توضیح داد: چین با دومیلیون و ۶۷ هزار تن به ارزش ۸۵۵ میلیون دلار و رشد ۲۰درصدی در وزن و یک درصدی در ارزش نسبت به بهمن، عراق با یک میلیون و ۵۶۵هزار تن به ارزش ۵۱۶ میلیون دلار و رشد هشت درصدی در ارزش، امارات با یک میلیون و ۲۹۱هزار تن به ارزش ۴۵۴ میلیون دلار و رشد ۱۱درصدی در وزن و سه درصدی در ارزش، ترکیه با ۴۲۲ هزار تن به ارزش ۲۸۱میلیون دلاری و رشد ۱۵۵ درصدی در وزن و ۳۵ درصدی در ارزش وافغانستان با ۵۷۱ هزارتن به ارزش ۱۹۹میلیون دلار و رشد ۷.۵درصدی ارزش کالا نسبت به بهمن ماه، پنج مقصد اول صادرات کالا‌های ایرانی بودند که جمعا با پنج میلیون و ۹۱۰هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۳۰۵میلیون دلار ۶۴درصد وزن و ۶۹درصد ارزش کل صادرات کشورمان در اسفندماه را به این پنج کشور اختصاص یافته است.
در خبری از حوزه سیاست خارجی، وزیر امور خارجه از کشور‌های اروپایی عضو «برجام» خواست تا ضمن احترام به تعهدات برجامی‌شان، در نشست وین سازنده ظاهر شوند. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته به درخواست «دامینیک راب» همتای بریتانیایی با وی به صورت تلفنی گفتگو کرد. طرفین در این گفتگو آخرین تحولات مربوط به برجام و بویژه برگزاری نشست پیش روی کمیسیون مشترک در وین را مورد بررسی قرار دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو، بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهاییتحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، بگونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را راستی آزمایی کند تاکید کرد و گفت: در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که در جریان معاملات امروز شاهد جمع شدن برخی صف‌های فروش در نماد‌های اصلی بازار باشیم. با این حال به نظر می‌رسد که این معاملات صرفا توسط سهامداران حقوقی صورت بگیرد و سایر خریداران احتمالی بازار همچنان در سطح قابل قبولی در بازار حضور نخواهند داشت و انتظار رشد قیمت‌ها را نخواهیم داشت.

دامنه نوسان نامتقارن که بسیاری از کارشناسان اعم از ارشد و غیرارشد! نسبت به آن ابراز خشنودی می‌کردند در حال حاضر عامل اصلی قفل شدن وضعیت بازار سرمایه و به صفر نزدیک شدن نقدشوندگی برخی از نماد‌های بازار سرمایه شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر