بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" وجه المصالحه بزرگان بازار

مشکل بازارسرمایه و ریزش‌های سهام و صف فروش‌های هرروزه نمادهای بانک‌ها، هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری و فلزی و معدنی و ... به سبب کمبود نقدینگی این مجموعه‌ها نیست؛ چند هزار میلیارد تومان، برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی، رقم بااهمیتی نیست که برای تأمین آن ناچار به انتشار اوراق باشند.
کد خبر : ۲۳۸۶۰۱

بورس، وجه المصالحه بزرگان بازار

به گزارش بورس‌نیوز، گویا طرح جدیدی توسط متولیان بازار سرمایه در دست بررسی است که به هلدینگ های سرمایه‌گذاری مجوز انتشار اوراق با نرخ بهره ۲۰ درصد می‌دهد تا این هلدینگ ها با نقدینگی حاصل از انتشار اوراق، اقدام به خرید سهام در بورس کنند و از سهم‌های زیرمجموعه خود و سایر سهم‌های بازار حمایت کنند.  

هومن عمیدی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: انتشار اوراق توسط هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری باهدف حمایت از بازارسرمایه و خرید سهام از چند منظر قابل‌بررسی است.

وی ادامه داد: نخست آنکه عددی که اعلام‌شده، عدد قابل‌توجهی برای این بازار نخواهد بود و "بازار سرمایه" در ماه‌های قبل حتی در روزهایی که حجم معاملات روزانه ۶ الی ۷ هزار میلیارد تومان بود نیز بازهم با فشار فروش مواجه بود؛ بنابراین حتی اگر حجم اوراق منتشرشده توسط هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، ۳۰ هزار میلیارد تومان هم باشد، فقط چند روز بازار کمی متعادل‌تر خواهد شد و اصلاح روندی صورت نخواهد گرفت.

عمیدی اضافه کرد: دومین نکته آنکه ماهیت این طرح، توجیه منطقی ندارد و اگر قرار باشد هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری، اوراقی با هزینه مالی ۲۰ درصد منتشر کنند و با نقدینگی حاصل از انتشار اوراق، اقدام به خرید سهام زیرمجموعه‌های خود کنند؛ یعنی قیمت سهام خریداری‌شده توسط هلدینگ‌ها، بیش از ۲۰درصد رشد خواهد کرد و در چنین شرایطی، خرید سهم در بازار جذاب‌تر از خرید اوراق خواهد بود؛ علاوه بر این، با اجرای چنین طرحی فقط سهم‌های زیرمجموعه هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری بزرگ موردحمایت قرار خواهد گرفت و سایر نمادهای بازار از طرح انتشار اوراق باهدف حمایت از بازار سرمایه، بهره‌ای نخواهند برد. نکته دیگر اینکه اگر چنین مبالغی برای حمایت از بازار سرمایه کفایت می‌کند، چرا بازارگردان‌ها به بانک‌ها معرفی نمی‌شوند تا با وثیقه کردن سهام، از بانک‌ها تأمین مالی کرده و اقدام به خرید سهام و حمایت واقعی از بازار کنند؟

وی با اشاره به طرح تخصیص بخشی از منابع صندوق‌های درآمد ثابت به خرید سهام، گفت: اواخر سال گذشته صندوق‌های درآمد ثابت ملزم به تخصیص ۳درصد از منابع خود به خرید سهام شدند اما؛ این طرح هم ظاهراً نتیجه مناسبی به دنبال نداشته است؛ استفاده از چنین ابزارهایی برای حمایت از بازارسرمایه، ایرادی ندارد ولی مشکل فعلی "بورس"، عدم اعتماد سرمایه‌گذاران است و قبل از هر اقدامی باید راهکاری برای جلب اعتماد دوباره سرمایه‌گذاران و از بین رفتن فضای ترس در بازار یافت.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: برای انجام این مهم، باید رابطه‌ای بین بانک مرکزی، بازار پول و بازارسرمایه شکل بگیرد تا بخشی از سرمایه‌گذاری‌های مردم در بازار سرمایه، گارانتی شود؛ انتشار اوراق تبعی، بیمه‌کردن سبدهای کوچک سرمایه‌گذاران و امکان وثیقه‌کردن سهام نزد بانک‌ها برای اخذ تسهیلات، ازجمله راهکارهایی است که می‌تواند تا حدودی به جلب اعتماد سهامداران خرد منجر شود.

عمیدی افزود: دلیل مشکلات بازارسرمایه و ریزش‌های سهام و صف فروش‌های هرروزه نمادهای بانک‌ها، هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری و فلزی و معدنی و ... به سبب کمبود نقدینگی این مجموعه‌ها نیست؛ چند هزار میلیارد تومان، برای بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی، رقم بااهمیتی نیست که برای تأمین آن ناچار به انتشار اوراق باشند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد در بسیاری از شرکت‌های شبه‌دولتی، مدیران منتظر تعیین تکلیف انتخابات هستند و عزمی برای حمایت از سهام وجود ندارد. بازارگردان‌ها هم با منابع خود سهامداران به بدترین شکل ممکن اقدام به بازارگردانی یا بهتر است بگوییم نوسان‌گیری از سهامداران می‌کنند و این عدم‌حمایت‌ها، یا باهدف ضربه زدن به متولیان بازار سرمایه است و یا برخی از حقوقی‌های بزرگ بازار، انتظارات و مطالباتی دارند و بازارسرمایه را وجه‌المصالحه قرار داده‌اند. هیچ بازاری به‌جز بازارسرمایه، بعد از ریزش ۴۵درصدی، در صف فروش قفل نمی‌شود و این وضعیت، قطعاً به خاطر کمبود نقدینگی در بازار سرمایه نیست! مادامی‌که عزمی برای حمایت از بازار سرمایه وجود نداشته باشد، هیچ راهکار و ابزاری اثرگذار نخواهد بود. کما اینکه بازارگردانی یا الزام فیکس اینکام ها به خرید سهام هم مؤثر واقع نشد.

عمیدی در پایان خاطرنشان کرد: دغدغه برخی فعالان بازار سرمایه این است که شاید این وضعیت بازار سرمایه و قفل شدن سهم‌ها در صف فروش به دلیل تحت‌فشار قرار دادن سیاست‌گذاران برای حذف دامنه نوسان باشد؛ اتفاقی که زمینه را برای پایین کشیدن ۳۰ الی ۴۰ درصدی قیمت سهم‌ها و ایجاد موقعیتی مناسب برای خرید عده‌ای خاص، فراهم خواهد کرد! البته این اتفاق پای ارکان قضایی را به بازار سرمایه بازخواهد کرد و قطعاً تبعات حذف دامنه نوسان در این شرایط، بیش از مزایای آن خواهد بود و تیر آنان که بر طبل حذف دامنه نوسان می‌کوبند، به سنگ خواهد خورد.


  • بیشتر بخوانید:

ایست "متولیان اقتصاد" به کاهش نرخ سود ...

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
رنج بازار از شرایط برزخی
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

رنج بازار از شرایط برزخی

۲ مشوق برای افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۲ مشوق برای افزایش قیمت جهانی کامودیتی‌ها

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس

خودکشی از ترس مرگ!
مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

خودکشی از ترس مرگ!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۴
تنها راه حمایت از بازار بورس این هست که دولت مردان دهانشون رو ببندن و درباره کاهش نرخ دلار اظهار نظر نکنند.سود بانکی هم بیاد زیر ۱۵ درصد.غیر از این هیچ راهی متصور نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۵
نمی دونم چرا انقدر بعضی ها مغز گوسفندی دارند و اسم خودشونو گذاشتند کارشناس ببینید دوستان بازار سرمایه هیچ مشکلی نداره نه از نظر نقدینگی و نه از نظر شرایط شرکتها و نه از نظر دلار که فکر کنند مردم میترسند و میگند دلار ریزشی میشه و بورس سوقط میکنه اینها هیچکدام مانع رشد بورس نیستند حتی اگه حقیقی ها ی که تعدادیشون از بورس خارج شده باشند باز هم مشکلی ایجاد نمیکنه و با چهار روز مثبت شدند برمی گردند بورس دستوری نگه داشتند و ریزشی کردند برای مناسبت خاصی و بنده فکر میکنم اون مناسبت نزدیک انتخابات باشه و بس بورس هیچ مشکلی نداشته نداره و نخواهد داشت و تمام این ریزشها دستوری و دستکاری بوده تمام ریزشها دستوریه و نگران نباشید و کمی صبرو حوصله که البته اگه بعد از اینهمه ریزش مونده باشه درست میشه شک نکنید روزهای خوب بورس هم میرسه این حرف بنده حقیر در تقویمی که دارید یاداشت کنید روز خوب بورس بیش از یک ماه دیگر مهیا میشه البته اگه تحریم ها زودتر برداشته بشه رشد بازار هم زودتر شروع میشه موفق و سلامت و تندرست باشید انشاالله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
من دلم میخواد سهامم رو 40 درصد زیر قیمت بفروشم، جنابعالی چکاره ای که اجازه نمیدهی ؟؟؟ حذف محدودیت دامنه نوسان، نقدشوندگی رو به عنوان مهمترین سنگ بنای بورس به بازار برمیگرداند، حجم و ارزش معاملات را بالا میبرد و امکان کشف قیمت واقعی را فراهم میکند.
فهم این نکته آیا واقعاً دشوار است ؟ به بورس های معتبر نگاه کنید شاید معنی بورس را درک کنید.
این صفهای قفل شده فروش هر چه هست، بورس نیست !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۱
دامنه نوسان به هیچ وجه نباید حذف بشه ،
اتفاقی که امروز در ثبهساز و روز های قبل برای کدما و در تابستان برای صندوق دارایکم افتاد نشان میدهد که اهالی بازار اصلا اماده چنین چیزی نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
با سلام ، توصیه میکنم در این شرایط به تامل در آیه ۲۳ سوره ص .
سهامدار خرد دزد زده
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
لیست اسامی برخی از مسئولان مملکتی که سهامشان ذا قبل از ریزش فروخته اند منتشر شده ببینید حروم.... هر کدوم چند هزار میلیارد از جیب مردم خوردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
اوراق مشارکت با سود 20 درصد سمی مهلک برای بورس ....