بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
جمع شدن موقت برخی صف‌های فروش
برای بازار امروز انتظار داریم که شاهد جمع شدن موقت برخی صف‌های فروش توسط سهامداران حقوقی باشیم.
کد خبر : ۲۳۸۶۳۱

خواندن ۲دقیقه

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته روندی مشابه با سایر روز‌های کاری قبلی داشت و مجددا شاهد تشکیل صف فروش در اکثر نماد‌های بازار و معاملات کم‌حجم در سطح بازار بودیم. ارزش کل معاملات بورس همچنان بسیار ضعیف و در سطح ۲۰ هزار میلیارد ریال بود. بیش از ۷۰ درصد این مبلغ متعلق به کمتر از ۱۵ نماد شامل صندوق‌های سهامی و درآمد ثابت بود و همچنان مشکل اصلی بازار عدم نقدشوندگی است.

همچنین روز گذشته شاهد تجمع محدودی در ورودی شرکت بورس تهران بودیم. در این تجمع سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار نسبت به آنچه دستکاری بازار می‌خواندند اعتراض داشتند و خواستار بهبود روند بازار سرمایه بودند. جدای از اینکه این افراد تا چه حد نسبت به این چنین اعتراضاتی محق هستند، نکته جالب توجه رنج‌های مثبت در برخی نماد‌ها و همچنین جمع شدن برخی صف‌های فروش بود که در صورت ارتباط این رنج زدن‌ها با اعتراضات روز قبل، شاهد نمونه‌ای جدید از وضعیت بازار سرمایه در تاریخ خواهیم بود که در روز‌های اعتراضی سهامداران شاهد رنج زدن‌های ناگهانی هستیم.

شاخص کل کمتر از ۱۰هزار واحد و کمتر از یک درصد افت را تجربه کرد و به رقم یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز ۰.۲ درصد کاهش یافت و به ۴۳۵ هزار و ۳۷۱ واحد رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه اقدام بانک‌های کره‌ای در مسدود کردن منابع ارزی ایران به وجهه و جایگاه کره نزد مردم ایران آسیب زده، گفت: از دولت کره می‌خواهیم در اسرع وقت منابع ارزی ایران را آزاد و مشکلات سال‌های اخیر را با اقدامات عملی جبران کند. اسحاق جهانگیری در کنفرانس خبری مشترک با چانگ سای کِیون نخست وزیر کره جنوبی گفت: سال آینده شصتمین سال برقراری روابط دیپلماتیک ایران و کره است. در طول این سال‌ها روابط از حجم بالایی برخوردار بوده و شرکت‌های کره‌ای در بخش‌های مختلف اقتصادی ایران حضور داشتند به طوری که در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات دو کشور به ۱۷ میلیارد دلار رسید.

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به اینکه دو کشور ایران و کره از زمینه‌های همکاری و مشارکت بسیار زیادی برخوردار هستند، گفت: ایران و کره جنوبی به عنوان دو کشور آسیایی در غرب و شرق آسیا نقش مکمل یکدیگر در زمینه اقتصادی دارند.

وزیر اقتصاد در نامه‌ای به ۱۲ مدیرعامل بانک‌های دولتی خواستار رعایت نرخ سود سپرده و تسهیلات شد و تاکید کرد در صورت تخلف با ابزار مالیاتی با آن‌ها برخورد می‌شود. در این نامه به ۱۲ مدیرعامل بانک‌های دولتی آمده است: با توجه به لزوم حمایت و تولید در راستای تحقق شعار سال تولید پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها و پیرو تشکیلات قبلی کلیه بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند. همچنین نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی در خصوص رعایت این موضوع اقدام لازم را به عمل آورد.

در خبری از گروه خودرویی، رئیس شورای رقابت گفت: این شورا برای دستورالعمل ۶ماهه قیمتی خودرو تصمیمی نگرفته، از این رو جای نگرانی نیست. وی با بیان اینکه دستورالعمل قیمت خودرو قبلا سالانه بود گفت: در سال ۹۹ این دستورالعمل سه ماهه شد و اکنون ۶ ماهه شده که اگر ثبات در بازار بویژه ارز ادامه‌دار باشد صدور دستورالعمل قیمتی خودرو به بازه زمانی یکساله برمی‌گردد. شیوا افزود: اکنون هم شورای رقابت منتظر اعلام تورم بخشی ۶ماهه از سوی بانک مرکزی بوده که تاکنون اعلام نشده، بنابراین در موضوع قیمت خودرو جای هیچگونه نگرانی نیست.

بازار امروز
برای بازار امروز انتظار داریم که شاهد جمع شدن موقت برخی صف‌های فروش توسط سهامداران حقوقی باشیم. با این حال همچنان شاهد عدم حضور سهامداران حقیقی و خریداران اصلی بازار خواهیم بود و علت اصلی آن نیز دامنه نوسان نامتقارن و عدم اصلاح قیمتی در حدی است که خریداران را مجاب به حضور در بازار کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر