بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
عضو شورای عالی بورس تاکید کرد:

اتوبان یک‌طرفه "دولت" در تامین مالی از بورس!

اتوبان یک‌طرفه
در ۶ ماه گذشته "بورس اوراق بهادار" هدف جناح‌های مختلف قرارگرفته حال‌آنکه این بازار، بازاری سیاسی نیست؛ انگار بازار بدهی صرفاً برای تأمین مالی دولت به راه افتاده تا کسری بودجه این دولت جبران شود و این نگرش، شبیه آن است که اتوبانی تأسیس و راه‌اندازی شود که فقط دولت حق حرکت در آن را داشته باشد و با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در آن براند؛ بدون آنکه هیچ خودروی دیگری حق ورود به این اتوبان را داشته باشد!
کد خبر : ۲۳۸۷۴۲

بعنوان یک شهروند ایرانی، به راحتی به هر کاندیدایی رای نمی دهم!

شاهین چراغی عضو شورای عالی بورس در اتاقی که بورس نیوز با موضوع "نقش‌آفرینی بازار سرمایه در انتخابات ۱۴۰۰" تشکیل داد، بیان کرد: اهمیت سیاست‌های اقتصادی دولت جدید درروند "بورس" و نقش بازار سرمایه در تأمین مالی دولت بر کسی پوشیده نیست و در جلسه‌ای که چند ماه پیش نیز درحضور آقایان ایروانی و فتاح در دفتر مقام معظم رهبری بودیم، رئیس بنیاد مستضعفان به‌درستی به موضوع نقش و اهمیت "بورس" اشاره داشت که در بازه زمانی دو سال گذشته، تأمین مالی مناسبی از بازار سرمایه انجام‌شده؛ حال‌آنکه درگذشته بانک‌ها برای تأمین مالی مشکلات زیادی برای شرکت‌ها ایجاد می‌کردند.

وی افزود: به‌عنوان یک شهروند ایرانی، به‌راحتی به هر کاندیدایی رای نخواهم داد و  در ۶ ماه گذشته چقدر بابت عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت تاوان دادیم؟ در بورس کالا چند ماه تاوان قیمت‌گذاری دستوری فولاد را دادیم و صنعت خودرو هم به خاطر قیمت‌گذاری‌های دستوری تحت‌فشار است و... بنابراین نخستین نکته‌ای که در بررسی کاندیداها باید به آن توجه داشت، این است که کاندیداها تیم هماهنگ و منسجمی داشته باشد که در آینده ناچار به تحمل عوارض ناهماهنگی بین وزرای دولت نباشیم.

چراغی اضافه کرد: توجه بیش‌ازحد بازارسرمایه هم آفت این بازار محسوب می‌شود و در ۶ ماه گذشته "بورس اوراق بهادار" هدف جناح‌های مختلف قرارگرفته حال‌آنکه این بازار، بازاری سیاسی نیست؛ انگار بازار بدهی صرفاً برای تأمین مالی دولت به راه افتاده تا کسری بودجه این دولت جبران شود و این نگرش، شبیه آن است که اتوبانی تأسیس و راه‌اندازی شود که فقط دولت حق حرکت در آن را داشته باشد و با سرعت ۴۰۰ کیلومتر در آن براند؛ بدون آنکه هیچ خودروی دیگری حق ورود به این اتوبان را داشته باشد!

وی ضمن تأکید بر آنکه کاندیداها باید تیم خود و برنامه‌های اقتصادی‌شان را معرفی کنند اظهار داشت: یک کاندیدا باید برنامه جامع و مشخصی در مورد بازار سرمایه ارائه کند و کاندیدایی که در این مورد برنامه جامع‌تر و مناسب‌تری داشته باشد مورد استقبال قرار خواهد گرفت خصوصاً که با فراگیری سهام عدالت موضوع بازار سرمایه برای مردم از اهمیت بیشتری هم برخوردار شده است.

چراغی در ادامه با انتقاد از برخی اظهارنظرها، گفت: با توجه به وضعیت نقدینگی در کشور و عدم برنامه‌ریزی برای کانالیزه شدن این نقدینگی، چرا واقعیت‌های اقتصادی نادیده گرفته می‌شود و تصور کاهش نرخ ارز را داریم و در بازار سرمایه از ترس مرگ خودکشی می‌کنیم؟ اوراقی که توسط دولت منتشرشده، چطور و از چه محلی قرار است بازخرید شود؟ وضعیت تولید و فروش و صادرات شرکت‌ها باوجود تحریم‌ها و مشکلات دیگر کاملاً مشخص است.

این عضو شورای عالی بورس، گفت: افق اقتصادی ما روشن نیست و فعلاً کاندیداها برنامه خاصی برای اقتصاد ایران ارائه نکرده‌اند. البته مشکل فعلی مردم کشور مشکلات سیاسی و فرهنگی و برجام نیست؛ مشکل فعلی مشکل اقتصادی است و تیم دولت آینده باید در این زمینه صحبت کند. بازار سرمایه در حمایت از دولت آقای روحانی، سنگ تمام گذاشت و در آخر، مردم دچار گرفتاری شدند. کاندیدای بعدی باید در مورد بازار سرمایه مورد سوال قرار بگیرد.

چراغی در پایان تصریح کرد: اشکال عمده این است که ادبیات بازار سرمایه با ادبیات سیاسی متفاوت است. وقتی سیاست به اقتصاد تحمیل شود، نتیجه همین مشکلات خواهد شد. بازار سرمایه، متعلق به فعالان این بازار است. فعالان بازار سرمایه، حکم سنگ‌های کف رودخانه را دارند و دولت‌ها حکم آب را؛ پس باید این توقع در دولت‌ها ایجاد شود که در چارچوب مناسب و هماهنگ با بازار سرمایه حرکت کنند.


  • بیشتر بخوانید:

دغدغه های سهامداران در یک دقیقه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
معجزه‌ای برای بازار سرمایه
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

معجزه‌ای برای بازار سرمایه

تحلیل نمادهای لاستیک‌ساز
رد آج لاستیک‌فروشان در کلوب‌هاووس افتاد؛

تحلیل نمادهای لاستیک‌ساز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۶
این آقای زیاده گو مهم مثل اینکه خیلی به میزش علاقه داره. هر روز که اظهار فضل می‌کنه و یکسره خودش رو تو رسانه ها مطرح می‌کنه، بماند، هنوز ثبت نام کاندیداهای شروع نشده، انتظار برنامه ریزی برای بورس از طرف کاندیداهای تخیلی داره. خجالت هم خوب چیزیه
مجید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸
دولت به جای تزریق منابع مالی به بورس از بورس برداشت مالی کرده: چه انتظاری از سهامداران حقیقی و حقوقی می شود داشت؟ درست است که سرمایه های ما حقیقی ها در سهام هایی مثل غگل از 15000به 3200 جدای خواب منبع مالی حدود 9 داشتیم به حدود یک پنجم رسید و پول را برای جلوگیری از زیان بیشتر و خواب بیشتر برداشتیم، و در دیگر سهم ها حتی توان فروش در زیان هم نداریم، چه انتظاری از این دولت زیانبار می رود؟ این پولهای بادآورده را دولت در چه منابعی مصرف کرده؟ خدا را خوش نمی آید چراغ مردمان خاموش کردن چون بزودی چراعش خاموش خواهد شد. خجالت خوب چیزی است ولی افسوس عده ای ندارند و آتش به خرمن مردم می زنند و راحت در مسیر زندگی حرکت می کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
تا دزد هست و دزدی از بورس می کنید
محال در انتخابات 1400 شرکت کنیم