بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
مدیر تحلیل شرکت سبدگردان داریوش در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند

باز هم سهم‌های کوچک بازار را سر بُریدند
اگر سهم های کوچک بازار حباب داشته، متولیان بازار سرمایه باید در همان دوران صعود تدبیری برای جلوگیری از شکل گیری حباب در قیمت سهم ها می اندیشیدند؛ نه اینکه حالا بعد از یک ریزش سنگین باز هم تصمیماتی اتخاذ کنند که به منفعت سهامداران نمادهای کوچک بازار نیست!
کد خبر : ۲۳۸۹۳۲

باز هم سهم‌های کوچک

به گزارش بورس نیوز، شب گذشته دامنه نوسان معاملات تغییر کرد و به مثبت ۶ _ منفی ۳ رسید. همچنین مقرر شد بازنگری به نحوی باشد که امکان نقدشوندگی افزایش یابد. در تغییراتی که صورت گرفت مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰ درصد افزایش یافت. البته دامنه نوسان در گره معاملاتی همان دو برابر باقی ماند، اما حجم‌مبنا در روز گره معادل یک سهم در نظر گرفته می‌شود. بااین‌حال بورس تهران بازهم شروعی منفی داشت.

رسول جاویدی مدیر ریسک و تحلیل شرکت سبد گردان داریوش در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: معتقدم این اقدامات به نفع بازار سرمایه نیست و شاید اگر دامنه نوسان معاملات به حالت قبلی بازمی‌گشت، وضعیت کمی بهتر می‌شد. 

وی افزود: تصمیماتی که شب قبل در مورد گره معاملاتی اتخاذ شد سبب خواهد شد سهم‌های کوچک بازار بیش از سهم‌های بزرگ بازار افت کند.

جاویدی اضافه کرد: بعضی سهم‌های بازار افت ۶۰ الی ۸۰ درصدی داشته و حالا با مقررات جدید بازار سرمایه، این سهم‌ها ریزش بیشتری هم متحمل خواهند شد و کمااینکه سهم‌های کوچک بازار حباب داشته و حالا باید قیمت‌ها اصلاح گردد، منطقی نیست.

در نظر داشته باشید که صف فروش و منفی‌های مکرر بازار تمام نمادها را در برگرفته و فقط مختص سهم‌های حبابی نیست. ضمن اینکه اگر سهم‌های کوچک بازار حباب داشته، متولیان بازار سرمایه باید در همان دوران صعود تدبیری برای جلوگیری از شکل‌گیری حباب در قیمت سهم‌ها می‌اندیشیدند؛ نه اینکه حالا بعد از یک ریزش سنگین بازهم تصمیماتی اتخاذ کنند که به منفعت سهامداران نمادهای کوچک بازار نیست!

 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در بازار سرمایه همواره از سهم‌های بزرگ حمایت‌شده و برنامه خاصی برای حمایت از سهم‌های کوچک وجود نداشته است. بهترین و مفیدترین راهکار برای حمایت از سهم‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه این است که اجازه ندهیم این بازار سیاسی شود. 

 

جاویدی در خاتمه در مورد میزان رضایت از عملکرد متولیان بازار سرمایه گفت: شاید بتوان بابت عملکرد یکی دو سال اخیر متولیان بازار سرمایه از ۱۰۰ امتیاز به آن‌ها ۵۰ داد. به‌هرحال برخی طرح‌ها و برنامه‌ها در حرف از عمل آسان‌تر است و تلاش‌هایی صورت گرفته که نتیجه دلخواه را به همراه نداشته است؛ اما متولیان بازار سرمایه می‌توانستند بهتر از این‌ها هم عمل کنند.

 

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار
مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

قانون گره معاملاتی کارایی ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

قانون گره معاملاتی کارایی ندارد

شنای پروانه
سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شنای پروانه "دولت" خلاف رود "سهام‌عدالت"

«کلید» قفل
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

«کلید» قفل "بورس" زیردرخت جاماند!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹
متولیان بازار سرمایه می‌توانستند بهتر از این‌ها هم عمل کنند ؟؟؟
شوخی میکنید ... چطور ممکنه بهتر از این عمل کرد ؟؟؟
معلم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
نظری نمی دم چون هیچ نظری رو نه ثبت می کنید و نه نمایش می دهید.... بهتره این قسمت رو هم از سایتتون بردارید. شما که عرضه و جرات و جسارت نمایش نظرات و دیدگاهها رو ندارید بهتره این قسمت رو از ساییتون بردارید...!!!!!
واقعا شرم آوره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
فقط ب این نتیجه‌رسیدم‌که دارن یک کارهایی میکنندتا ملت را ب خیابانها بکشند وکشتار شروع بشه‌...چ کسی نمیدانم‌ولی مطمعنم که همین کار رامی خواهند بکنند‌..
میثم
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۴
لطفا به سهمهای کوچک هم توجه کنید. حدودا ۳ ماهه که پولمون بلوکه شده و هیچکاری نمیشه کرد. چرا دامنه نوسان رو به حالت قبل برنمیگردونید!! چطور یکدفعه از ۵- به ۲- کاهش دادید حالا که میخواین به ۵- برگردونید باید تدریجی باشه!! چرا با آبروی خودتون بازی میکنید و شرافتِ خودتونو زیرسوال میبرید.! دست از کثافت کاری بردارید
امیر
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۷
یک پیشنهاد در مورد دامنه نوسان وبرون رفت بازار سهام از وضعیت فعلی و ایجاد تحرک ونقدشوندگی در بازار با اطلاع رسانی کامل از طریق رسانه ملی /شبکه های اجتماعی و کارگزاریها به سهامداران سازمان بورس چنین عمل کنه به مدت چند روز (به نظر بنده یک هفته)دامنه نوسان و حجم مبنا کاملا برداشته بشه ولی قیمت پایانی سهام با قیمت روز قبل آن هیچگونه تغییری در آن چند روز نداشته باشه ودر آن چندروز سهمها به هرقیمتی که خریدان وفروشندگان مچ شدند معامله بشه شاید اینطوری فروشندگان با هرقیمتی خواستند از بازار خارج بشوند وخریداران هم به قیمت دلخواهشان سهام مورد نطر خود را میخرند ودر آن یک هفته قیمت پایانی سهمها هیچ تغییری نکنه وبعد از یک هفته بازار به روال عادی خود برگردد مثلا اگه قیمت سهمی در ابتدای هفته 1000تومان هست روز بعد از (یک هفته یا چند روز مورد نظر) با همان قیمت1000تومان بازگشایی بشود دراین صورت ضرری هم متوجه سایر سهامدان نمیشه وهم بازار حالت نقد شوندگی پیدا میکنه.
سیاوش
France
يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
اقای دهنوی بازار به اندازه خودش عرضه و تقاضا داره و اگر بتونی جلوی عرضه حقوقی ها و کد به کد کردن کارگزاریها رو بگیری بازار رشد میکنه چون بازار الان فقط میتونه برای عرضه سهامداران خرد جوابگو باشه نه به عرضه حقوقی ها یا فروش کارگزاریها چند روز قبل بازار داشت مثبت میشد . اگر حقوقی فولاد عرضه نمیکرد بازار به روند مثبت خودش ادامه میداد ولی حقوقی ها پوست بازار رو کندند خوب وقتی حقوقی میفروشه چه دلیلی داره منم نگه دارم و نفروشم و هر روز منفی بخورم 9ماه من سهامدار خرد نفروختم و تا تونستم حمایت کردم از سهمم . 2ماه هم حقوقی نفروشه و حمایت کنه البته نمیخواد خرید کنه حداقل تو پیش گشایش اردر ترس نزاره و سهم رو نبره تو منفی باز کنه
اگر اینکار رو بکنید 100درصد بازار حرکت میکنه چون 95درصد بازار تو زیان هستند و امثال من که تو سود هستیم و هنوز نگه داشتیم کم هستیم برای همین اگر حقوقی ها سهم رو منفی نکنند بدلیل زیان سهامدار عرضه کم هست و تقاضا زیاد تر برای همین بازار مثبت میشود
بیپا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
خیلی خوب میدونن که چه کار باید بکنند ولی نمیکنند ،چون فعلن هدف اصلی قفل کردن پول خرده پاها هست وگرنه گنده پاها که دستشان دربدست آوردن پول بازه وهرمبلغی که اراده کنند یک شبه کسب می‌کنند.،زیرا خرده پاها را باید مواظب بود اما گنده پاها ازخوومونه