بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
شعار و بیرق پرچم «اقتصاد بورس محور» در شرایطی به گوش تمام سرمایه‌گذاران و سهامداران رسید که همگان خواهان جایگزین شدن آن با اقتصاد بانک محور بودند اما؛ مسئولان برای تحقق این شعار، زوری در بازو نداشتند و باختند!
کد خبر : ۲۳۸۹۶۴

نسخه‌های ناصرخسرویی برای گروگانگیری سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، سهامداران بازارسرمایه که این روزها اسیر گروگان‌گیری در بورس شده‌اند، راه خروج یا شاید بهتر بگوییم فرار از "بورس" را نمی‌یابند و گویی "کلید" بورس زیر درخت آلبالوی "ناتوها" گم‌شده است!

عاقبت اینگونه گروگانگیری‌ها را حتی "نوپو" هم نمی‌تواند منجر به خیر کند چراکه اقتصاد دستوری که اتفاقا متولی ندارد، مسیری برای جولان‌ دادن اقتصاد کثیف زیرزمینی که روی زمین، پولشویی را انجام می‌دهد و ناظران در خواب فرو رفته نیز در کما، مُرده‌اند.

شاید این روزها تنها کسانی که به خود لعنت می‌فرستند همین سرمایه‌گذاران بازارسرمایه هستند که تمام دارایی‌های خود را با شعارهایی که برخی‌ها برای "بورس" می‌سُرودند و " چه پری چه بالی عجب دمی ! " می‌خواندن، آوردند و امروز نه‌تنها پر و بالی باقی نمانده بلکه مسلخ‌گاه سُرخ سرمایه باعث شده تا در تنها فرصت خروج از بازار، سهامداران دُم خود را برداشته و فرار کنند.



نمک‌های روی زخم

در شرایطی اعضای هیات مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس تصمیم‌های عجیبی را خلق می‌کنند که حتی شاخص ۸میلیونی نیز به حرف آمده و به مسئولان می‌گوید، ما را دور ننداز!!!

تصمیم‌سازی‌ها  عجیب و غریب در چند ماه گذشته ذهن تمام سرمایه‌گذاران را آشفته کرده و حتی این سوال را در ذهن سهامداران پیش آورده که آیا مدیران بورسی سواد فهم مسئله را دارند یا خیر؛ زیرا مسئله مهم قفل شدن سرمایه در "بورس" است و پاسخ آن راهکاری برای ورود مجدد نقدینگی به بازار است، حال محدودیت گذاشتن برای دامنه‌نوسان و اینکه چند تخم‌مرغ‌ در سبد سبز یا قرمز داریم یا اینکه چند تخم‌مرغ به بازار هدیه دهیم، سوالی است که شعور سهامدار در آن متعجب مانده که این‌ها اهالی کدام بازار هستند؟

واقعا محدودیت دامنه‌نوسان چگونه می‌تواند گره‌‌ کوری که بر تابلوی بازار افتاده را بگشاید؛ مسئولان مدعی علم "بورس" به دامنه‌نوسان منفی یک تخم‌مرغ دیگر اضافه کردند اما؛ نگفتند نقدینگی پارک‌شده در بازارهای دیگر، چگونه به "تابلوی معاملات" و "صف‌های قفل" فروش باز می‌گردد؛ آیا تنها نسخه‌های ناصرخسرویی از سوی اهالی ملاصدرا کفایت می‌کند،  روند بازار تاکنون چنین نگرشی را نشان نداده است.

مسئولان بورس باور کنند که برای تصمیم‌گیری‌ها با طعم آب‌معدنی و موز هیچ فسفری سوزانده نمی‌شود شاید با شیفت کردن به شیرموز، فرجی حاصل شود!

مسئولان بورسی باید بدانند که تصمیم‌ها، از نحوه اجرا تا نظارت ناظران آنقدر "آبکی" اجرا می‌شود که حتی کشک هم به آن اضافه کنیم، آن کشک رقیق نمی‌شود.

نمونه‌ای از تصمیم‌های "آبکی" و آنی را اینجا ببینید


کدهای مسدودی به بازار بر می‌گردند « با مساعدت رئیس بورس قرار است پس از تکمیل فرم تعهد الکترونیکی بیشتر کدهای مسدود شده رفع انسداد شوند و اجازه معامله پیدا کنند » 

اگر بخواهیم نمونه‌ای دیگری از این نوع تصمیم‌های بی سر و ته را بیان کنیم باید به ابلاغیه شماره ۱۲۲/۲۹۳۸۶ سازمان بورس نگاه انداخت؛ براستی این نوع تصمیم‌ها چگونه موافقت اجرایی شدن را می‌گیرد و پس از مدتی کوتاه، انقضای آن فرا می‌رسد.

یا در نمونه شگفت‌انگیز دیگر "سامانه معاملات دو هسته‌ای می‌شود" که نوبر سال ۹۹ بود.

مسئولان نمک روی زخم، آدرس چنین رویکرد و عملکردی، تنها به ناکجا آباد ختم می‌شود!

شعار و بیرق «اقتصاد بورس محور» در شرایطی به گوش تمام سرمایه‌گذاران و سهامداران رسید که همگان خواهان جایگزین شدن آن با اقتصاد بانک محور بودند اما؛ مسئولان برای تحقق این شعار، زوری در بازو نداشتند و باختند!

مانند بازنده از گود بیرون بیایید، نه یک خاک‌شده!

دسته‌گل امروز مدیران و اهل فن بورسی باعث شد تا بازهم رکورد پایین‌ترین ارزش معاملات خرد بازهم شکسته شود.

متاسفانه امروز ارزش معاملات خرد ۸۶۰ میلیارد تومان بود، این عدد کمترین ارزش معاملات از اردیبهشت سال ۱۳۹۸ تا کنون است.

تحویل بگیرید ...

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار
مدیر سرمایه گذاری سبدگردان کاریزما در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

تاوانی برای سهامداران عمده
مدیر عملیات بازار "ومهان" در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تاوانی برای سهامداران عمده

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

ادامه بازی خطرناک دولت در بورس

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها
با قوانین "بی سَروته" سهامداران را سیه‌روز نکنید؛

نقشه سازمان بورس برای سوزاندن سرمایه ‌تازه‌وارد‌ها

ارسال نظر