بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شوخی و دهن کجی به سهامداران

شوخی و دهن کجی به سهامداران
کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رئیس سازمان توضیح دهد چه نفعی در دامنه نامتقارن وجود دارد که ادامه یافته است، گفت: رئیس سازمان توضیح دهد تا چه زمانی به دنبال بستن کف بازار است، چه مشکلی از بازار و سهامداران رفع کرده است.
کد خبر : ۲۳۹۰۱۶

بستن کف بازار با تصمیمات شبانه

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز درباره درباره تصمیمات جدید سازمان بورس اظهار کرد: تغییر دامنه نوسان به منفی ۳ بیشتر به شوخی شبیه و دهن کجی به سهامداران محسوب می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دامنه نوسان و گره معاملاتی مشکل فعلی بازار نیست بلکه جزو مشکلات کلی است، افزود: نبودنقدینگی، بی اعتمادی، عدم امنیت سرمایه گذاری به واسطه وضع قوانین مختلف مشکل بازار است، ۲۴ ساعت قبل از اعلام تغییر در دامنه نوسان، رئیس سازمان بورس در جمع سهامداران صحبت کرد، اما حرفی از این تغییرات به میان نیاورد و این برخورد به منزله این است وجود سهامداران خرد اهمیتی ندارند و یا اینکه این قوانین همانند گذشته یک شبه وضع شده است.

وی با بیان اینکه چه تفاوتی بین دهقان دهنوی و رئیس قبلی سازمان بورس که قوانین را شبانه اجرا می‌کرد وجود دارد، گفت: هیچ توضیحی درباره تغییر دامنه نوسان اعلام نشده، بر اساس چه فرمولی دامنه به منفی سه تغییر کرد و قرار است چه اتفاقی با این تغییر بیفتد و چه مشکلی را حل می‌کند، چگونه است که هیچ حرفی در این باره در زمان حضور در جمع سهامداران خرد زده نشده و پس از ۲۴ ساعت این تصمیم اعلام می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه رئیس سازمان توضیح دهد چه نفعی در دامنه نامتقارن وجود دارد که ادامه یافته است، بیان کرد: رئیس سازمان توضیح دهد تا چه زمانی به دنبال بستن کف بازار است، چه مشکلی از بازار و سهامداران رفع کرده است.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نشست برگزار شده در کلاب هاوس خاطرنشان کرد: به طور نمایشی نشست برگزار کردند و بدون اجازه دادن به سهامداران و فعالان بازار برای پرسش و فقط به دوستان و مشاورانی که هر روز کنار هم هستند اجازه طرح سئوال دادند، متولی بازار سرمایه به ۵۰ میلیون سهامدار دروغ می‌گوید تا چه زمانی باید سکوت کرد.

ابراهیمی با اشاره به وجود شورای عالی بورس گفت: این شورا چه کارکردی دارد، به جز انفعال چه عملکرد مثبتی برای بازار داشته است و منفعل‌ترین نهاد موجود در کشور است و همه تقصیرات را بر عهده سهامداران می‌گذارند، شورای عالی بورس و رئیس سازمان بورس چه اقدام موثری برای سهامداران انجام دادند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: از سال ۸۳ تاسیس کانون سهامداران خرد بر زمین مانده است چرا سازمان بورس این موضوع را معطل نگه داشته و اقدامی برای تشکیل آن انجام نمی‌دهد چه رانتی در بازار توزیع می‌شود که تاسیس این کانون را بر نمی‌تابند.

وی افزود: تامین نقدینگی دولت از بازار افتخار ندارد که رئیس سازمان با افتخار از آن صحبت می‌کند، در وضعیت فعلی بازار دولت چه نقشی دارد و کجا است، چه کسی پاسخگوی این وضعیت است آیا رئیس سازمان بورس اقدامی برای برگشت نقدینگی از سوی دولت صورت داده است، چندین هزار میلیارد مالیات از بازار دریافت شده آیا اقدامی برای بازگشت بخشی از آن به بازار صورت گرفته است.

ابراهیمی اظهار کرد: بانک مرکزی نرخ سود را تغییر می‌دهد، اما هیچ یک از متولیان بورس معترض نمی‌شوند و فقط در فضای مجازی پست می‌گذارند آیا متولی بازار به چنین موضوع مهمی باید اینگونه واکنش نشان دهد.

وی با اشاره به مشکلات بازار سرمایه تصریح کرد: از مشکلات بازار سرمایه عدم امنیت در سرمایه گذاری است، هر روز قوانین جدید در بازار اعمال می‌شود، حرف‌هایی زده می‌شود که به آن عمل نمی‌شود و امیدی در بازار نمانده است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: برای به تعادل رساندن بازار فقط به نقدینگی نیاز است اگر نقدینگی جذب و اعتماد به بازار برگردد می‌توان دامنه را حذف یا افزایش داد و به جای آن حجم مبنا را زیاد کرد.

وی بیان کرد: نهاد ناظر و بستن کد‌های مختلف از جمله مشکلات بازار است که باید از سوی سازمان برطرف شود چرا کد‌هایی که خرید انجام می‌دهند با آن‌ها برخورد می‌شود.

ابراهیمی تصریح کرد: در تایید صلاحیت‌ها اعضای کانون نباید سازمان دخالت کند و متولی آن باشد، شرح وظایف کانون باید مشخص و به نفع سهامداران باشد و حیطه وظایف و اختیارات و ضمانت اجرایی آن به طور شفاف تعیین شود.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: یکسری قوانین و دید کلان در اقتصاد و بازار سرمایه وجود دارد که از اختیار خارج است، اما برخی ریسک‌ها مانند اخذ تصمیمات خلق الساعه در اختیار متولیان است که باید تمرکز روی آن‌ها وجود داشته باشد تا ریسک برای سرمایه گذاران زیاد نشود تا آن‌ها ناچار شوند به سمت بازار‌های مواز کوچ کنند.

وی گفت: سازمان جزیره‌ای عمل می‌کند، از بدنه پایین بازار دور شده و زمانی که خود را از فعالین بازار جدا می‌داند، نمی‌تواند قوانینی تصویب کرد که به نفع بازار باشد و در این شرایط هر حرکتی با مقاومت سهامداران مواجه خواهد شد.


یشتر بخوانید:

تمام وعده‌های آقای رئیس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

هر جا جلوی ضرر را بگیرید، منفعت است

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

خفت‌گیری از سهامداران در گردنه‌ "گره معاملاتی"

به عمل کار برآید به سخندانی نیست؛

تمام وعده‌های آقای رئیس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
شعار امروز از بس دروغ شنیدیم ما دیگه رای نمیدیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
شما کارگزاران فکر کارمزد منافع خود در منفی 5 درصد هستین سگ زرد برادر شغال است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۵
سکوت مقامات دولتی و حاکمان مملکت با سکوتشان
در مورد بورس نشان دادند همه باهم دست در جیب
مردم دارند باشد تا صبح دولتت بدمد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۶
سلام یک عده ادم ..از ریس سازمان بورس گرفته و شوری عالی بورس تا وزیر اقتصاد و روحانی که مردم را به بورس دعوت کرد همشان ..و ......اگر کسی ..و سر ....شده بود این طور مردم را به زیان نمی رسان دشک نکنید شک همه آنها از .پر شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۲
کارشناس ونویسنده مقاله لطفا توضیح بدن که برداشتن کف بازرا به قول ایشان ....یا دامنه نامتقارن چه سودی برای سهامئدار خرد وکار نابلد داره ؟؟؟؟چرا ادرس اشتباه میدید و او حواسم نبود سودتون تو ادرس اشتباه دادن نهفته اس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
بورس نیوز تو فقط از ......همیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲
از رییس سازمانی که توسط وزیر اقتصاد منصوب میشه چه انتظاری دارید ... که به فکر منافع سهامداران باشد ؟ تا زمانی که رییس سازمان در ظاهر توسط شورای عالی بورس و در واقع مستقیما توسط وزیر اقتصاد منصوب میشود نمیتوان انتظار وفاداری به منافع سهامدار خرد از او داشت. چنین رییس سازمانی فقط به فکر جلب رضایت وزیر اقتصاد و دولت است.
باغبان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۶
یه جایی یه مطلبی خوندم واقعا عالی بود....
توجه کردین 42 سال تمام دشمنان ایران از رادیوهای آن زمان گرفته تا ماهواره و فضای مجازی امروز ، هر کاری کردن نتونستن اعتماد مردم رو نسبت به نظام از بین ببرند. اما.... اما و اما..... افسوس و صد افسوس به برکت وجود چند مسئول بی کفایت و بی عرضه و کارنابلد این اعتماد از بین رفت....!!! نزدیک 9 میلیون کد بورسی (بدون احتساب سهامداران عدالت)، به همراه خانواده ها و نزدیکانشون و بحثهای داغ روز مجالس و محافل در مورد ریزش بورس و به خاک سیاه نشوندن خانواده ها....
حساب کنید این 9 میلیون نفر با اطرافیانشون حدود چهل پنجاه میلیون نفر به نوعی درگیر اتفاقات بسیار وحشتناک بورس شدند و دزدی آشکار اموال و پس اندازهای چندین ساله شون رو به عینه دیدن..... این جمعیت عظیم اعتمادشون رو به مسئولین و وعده وعیدهاشون کاملا از دست دادن.... دشمن در 42 سال اخیر تمام تلاشش رو کرد که اعتماد این مردم شریف و نجیب رو از بین ببره و نتونست.... اما یه عده از خدا بی خبر منافق خودی، دشمن رو به هدفش رسوندن....!!!!
هنوز هم دیر نشده..... بورس رو از بازیهای سیاسی دور کنید... بورس میدان جنگ چند مسئول و مقام رده بالا نیست.... دست از سر بورس بردارید و از تصمیمات خلق الساعه و یک شبه و سلیقه ای بپرهیزید. بگذارید مردم نفس بکشند و اعتماد از دست رفته رو برگردونید.... و اگه بلد نیستید لااقل تقلید کنید و از بقیه کشورها و بورسهاشون یاد بگیرید.... بر جهل خود پافشاری نکنید.... بر ندانمکاری ها و لجبازی هایتان به مردم ظلم نکنید.....
سجاد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۴:۵۴
چون همگی باهم شریک هستن چون دزدی تو این مملکت باب شده لعنت به کسی که بخواد رای بده خدا ازتون نگذره ها تو اوج جوانی پیرشدیم
افشار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
آقای دهقان مرد باش تصمیم بگیر بگو دامنه نوسان ۲۰ درصد .تنها راه حل همینه .و سهام هایی که احتمال داره رانت ایجاد بشه .اگه عرضه داری رانت شناسایی کن و معاملات رو باطل . در غیر اینصورت همه تون یک مشت دزدیدن فرقی هم نمی کنه که رئیسه
افشار
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵
آقای دهقان مرد باش تصمیم بگیر بگو دامنه نوسان ۲۰ درصد .تنها راه حل همینه .و سهام هایی که احتمال داره رانت ایجاد بشه .اگه عرضه داری رانت شناسایی کن و معاملات رو باطل . در غیر اینصورت همه تون یک مشت دزدیدن فرقی هم نمی کنه که رئیسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
فردا جلسه سران در مورد بورس کنسل شد . مردم..............