بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز پیشنهاد داد:

حمایت دولت از "بورس" بدون تزریق نقدینگی!

حمایت دولت از
یکی از اقدامات نادرستی که در بازار سرمایه صورت گرفته، عرضه هایی بود که از سوی دولت انجام شد. در عرضه های دولتی، سهم ها با قیمت واقعی عرضه نشد و عده ای بازارگرمی کردند تا این سهام را با قیمتی بالاتر به فروش برسانند.
کد خبر : ۲۳۹۱۰۵

پیشنهادی برای حمایت دولت از بازار سرمایه بدون تزریق نقدینگی

به گزارش بورس نیوز، اگرچه شاخص کل بورس امروز اندکی سبز بود؛ اما کماکان اکثر نمادها در صف فروش قفل بودند.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: راهکارهایی که در بازار سرمایه به‌منظور بهبود وضعیت اجرایی شد، خطا بود و معتقدم برخی از این راهکارها، خود موجب تشدید منفی‌های بازار سرمایه شده است. یکی از اقدامات نادرستی که انجام‌گرفته، دامنه نوسان نامتقارن بوده که تعداد روزهای منفی بازار را افزایش داده و اثر منفی بر جو روانی بازار سرمایه هم داشته است.

وی ادامه داد: حداقل کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، بازگرداندن دامنه نوسان معاملات به حالت قبلی بوده و در همه جای دنیا دامنه نوسان معاملات متقارن است و این روش دامنه نوسان نامتقارن، تصمیمی غیر کارشناسی بود که به منفعت این بازار نبود و سهامداران کم‌تجربه را بیشتر ترساند.

این اقتصاددان افزود: یکی دیگر از اقدامات نادرستی که در بازار سرمایه صورت گرفته، عرضه‌هایی بود که از سوی دولت انجام شد و در عرضه‌های دولتی، سهم‌ها باقیمت واقعی عرضه نشد و عده‌ای بازارگرمی کردند تا این سهام را باقیمتی بالاتر به فروش برسانند؛ برای مثال در مورد سهام "شستا" که به‌نوعی تحت مدیریت بخش دولتی بود و همچنین ETF های دولتی "دارایکم" و "پالایش" طوری تبلیغات صورت گرفت که عرضه‌ها باقیمتی بالاتر از ارزش واقعی انجام شود! دولت بود که بازار سرمایه را تخریب کرد و حالا باید سیاست‌هایی در پیش بگیرد که بخشی از تخریب بازار سرمایه را جبران کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر ضرورت بازگرداندن دامنه نوسان معاملات به حالت قبلی و متقارن، باید بخشی از ضرر و زیان سهامدارانی که در تأمین مالی دولت از بازار سرمایه مشارکت داشتند، جبران کند و این به معنای تزریق نقدینگی به بازار سرمایه نیست مثلاً دولت در شرایط فعلی می‌تواند باقیمانده سهام خود در بانک‌ها را باقیمتی پایین‌تر از ارزش ذاتی به خریداران دارایکم و پالایش عرضه کند تا به‌این‌ترتیب هم میانگین قیمت خرید سهامداران ETF های دولتی کاهش یابد و هم اتفاقاً تأمین مالی کمی هم از بازار سرمایه انجام دهد اما؛ به‌شرط آنکه باقیمانده سهام با تخفیفی واقعی انجام شود که خریداران از این خرید، سود کنند و بخشی از ضرر و زیان سهامدارانی که تحت تأثیر هیجان بازار، سهام دولتی را گران خریده بودند، پوشش داده شود.

عزتی ضمن تأکید بر لزوم حمایت دولت از بازار سرمایه برای بهبود وضعیت بازار گفت: دولت بدون آنکه نقدینگی تزریق کند، امکان انجام اقدامات متعددی برای حمایت از بازار سرمایه دارد. سهام شرکت‌هایی که به سبب مدیریت دولتی از ناکارآمدی رنج می‌برند، نباید باقیمت بالا عرضه می‌شد. همچنین سیاست‌گذاران و متولیان بازار سرمایه هم باید اقداماتی در راستای افزایش دانش فعالان بازار سرمایه در مورد سهم‌های ارزنده بازار، انجام دهند تا شاید سهامداران با درک بهتر از پتانسیل‌های سهامی که در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نگاه بلندمدت‌تری به این بازار داشته باشند.

این اقتصاددان در ادامه با اشاره به اثرگذاری بازارهای مالی بر یکدیگر اظهار کرد: بازارهای مالی به‌شدت از یکدیگر سرایت‌پذیر هستند. ضمن اینکه بخشی از فعالان بازارهای مالی، بین بازارهای مختلف بورس و مسکن و ارز و بانک و طلا و... درحرکت هستند و در هر بازاری که روند مثبتی داشته باشد، سرمایه‌گذاری می‌کنند‌‌. در شرایط فعلی اگرچه وضعیت بازار سرمایه مطلوب نیست؛ اما بازار ارز هم‌ چشم‌انداز مثبتی ندارد و در صورت توافق سیاسی، احتمال ریزش بازار ارز وجود دارد. نرخ سود سپرده‌های بانکی هم همواره از نرخ تورم کمتر است. حال‌آنکه تجربه نشان داده بازدهی بازار سرمایه در ۲۰ سال اخیر از تمام بازارهای مالی بالاتر بوده و به علت شرایط تورمی کشور، بعدازاین هم بازدهی سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه از سایر بازارهای مالی بالاتر خواهد بود. نرخ تورم نیز در این سال‌ها همیشه بالاتر از ۲۰ درصد بوده و بازار سرمایه، مناسب‌ترین بازاری است که در بلندمدت تورم را پوشش می‌دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: معتقدم بازار سرمایه، کاهش نرخ ارز را پیش‌خور کرده و قیمت فعلی بسیاری از سهم‌های بازار با دلار ۱۵ الی ۲۰هزارتومانی تعیین‌شده است. ازاین‌رو، کاهش نرخ ارز اتفاق نگران‌کننده‌ای برای این بازار نخواهد بود. چنانچه نرخ ارز کاهش‌یافته و دلار قیمت‌های کمتر از ۲۰ هزار تومان را لمس کند، فقط ممکن است بازار سرمایه تحت تأثیر جو هیجانی به‌صورت مقطعی و کوتاه‌مدت افت کند؛ ولی از منظر تحلیلی حتی با دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان، بازار سرمایه گران نیست. اما بازار سرمایه، بازار سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت نیست و سرمایه‌گذاران باید فارغ از جو روانی بازار، با نگاه بلندمدت در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و اطمینان داشته باشند بازدهی بورس در بلندمدت قطعاً بیش از بازارهای موازی خواهد بود.


  • بیشتر بخوانید: 

"خودکشی" از ترس نبود"خروج اضطراری"در بورس

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
شوخی و دهن کجی به سهامداران
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

شوخی و دهن کجی به سهامداران

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارند در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"خودکشی" از ترس نبود"خروج اضطراری"در بورس

حتی با فرض دلار ۱۵ هزار تومانی، سهام ارزان است
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

حتی با فرض دلار ۱۵ هزار تومانی، سهام ارزان است

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۹
چرا دولت باید حق هشتاد میلیون ایرانی رو بده به چند میلیون خریدار ناآگاه صندوق هاش ؟؟!!
دولت بازار رو خراب کرد متاسفانه ، قبلا هم ما ضرر میکردیم اما همه‌اش تقصیر خودمون بود ، الان بی شک همش تقصیر دولته
ناشناس
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۳
داداش ما 50 میلیون سهامدار داریم اینو بدون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
.به .و .اون ....که گفت مردم در بورس سرمایه گذاری کنن و حالا ..گرفته
امید
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶
یعنی حال ادم از کارشناسایی که تمام این دزدی و بی شرمی و نامردس و چاپوندن و ظلم به مردم را نا اشنایی با بورس و کم تجربگی سهامدار می دونن بهم می خوره. اخه نادان هم کوتاه مدت هم بلند مدت رد شد هنوز با وجود نالایقایی چون شما بورس رو یه ینگاه دزدی و ناحقی و هرج و مرج و ابزار سلطه جویی حقوقی ها و دولتیها کردید.گر خدایی هست که شما یه ان اعتقاد ندارید بی شک مصیبتهای بزرگ برای خودتون خونواده هاتون خریدید. ننو بر تکتون
ناشناس
France
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹
دولت تدبیر و امید با رونق بازار بورس تونست سهام شرکت هایی که روی دستش مونده بود با بی انصافی تمام به چندین برابر ارزش واقعیش به مردم بندازه. به این میگن دزدی از جیب مردم. روحانی و معاون اولش در این چند روز هم با ..... از قحطی نشدن کشور و ونزوئلا نشدن اقتصاد میگن. واقعا بی حیایی هم حدی داره؟ مثل اینکه یادشون رفته 30 میلیارد دلار ارز مملکت را به بهانه تامین کالاهای اساسی و نیاز مردم به دارو و ... با قیمت 4200 تومن به یک عده دزد و اختلاس گر نذری دادن الان هم دوقورت و نیمشون باقیه!!!! وقاحت و بی شرمی تا به این اندازه در هیچ کجا دیده نشده و حتی با ادعاهای هر روزشون مرزهای دروغگویی را در سال 1400 جابجا کردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۵
دولتمردان ...
ناشناس
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
دزدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
چند سلطان بورسی را اعدام کنند بورس درست میشود/
داریوش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
فقط میشه گفت ........ . .. . تا اخر دولت.................
مرگ و ننگ بر این دولت
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
چشم باز کردیم جنگ بود رفتیم مدرسه پشت کنکور درجا زدیم دانشگاه آزاد قبول شدن هم افتخار داشت گذشت گذشت فارغ الحصیل شدیم اومدیم بیرون کار نبود عمرمون نلف شد نه پولی بود نه زنی نه زندگی تورم افسار گسیخته و تا آخر عمرمون هم انگار باید هر روز یه کلمه به گوشمون مذاکره مذاکره نشست برجام بی جام و ............ چندر غاز پول هم جمع کردیم به حرف یه مشت عقل کل گوشمون دراز شد اومدیم تو بورس اینجا هم به در بسته خوردیم خدایا تاوان چی رو هم نسل های من دارن میدن ؟