بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۷
آینده از آن کدام است: دلار یا بیت کوین؟
پیش‌بینی پول و ارز مسلط بر بازار‌های جهانی در سال‌های آینده، دغدغه تمام فعالین اقتصادی جهان است و بعید است که پاسخی کوتاه مدت در بر داشته باشد.
کد خبر : ۲۳۹۳۷۴

خواندن۲دقیقه

دلار یا بیت کوین+ بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، بسیاری از تحلیل‌های مبتنی بر نظریه کلاسیک پولی، آینده پول را در رقابت میان دلار و یوآن می‌بینند در حالی که پیشتر، این تحلیل‌ها مبتنی بر رقابت یورو و دلار بود و اکنون پس از تشدید جنگ ارزی، از یورو به آن در برابر دلار شیفت کردند. در این گزارش به شکل اختصاصی به ابعاد آینده پول غالب در جهان می‌پردازیم.

در آغاز اتحاد پولی میان اروپایی‌ها و حذف واحدهای پولی مارک، شیلینگ، پزو، دراخما، کرون، فرانک و لیر، بسیاری از باورمندان به نظریه پولی کلاسیک معتقد بودند که این واحد پولی بر مبنای پایه‌ای که از ناحیه پشتوانه ارزهای یاد شده به دست خواهد آورد، جای دلار را در مبادلات جهانی خواهد گرفت. پس از گذشت بیش از دو دهه از آغاز پیمان پولی لیسبون میان ۲۷ کشور اروپایی، این انتظار برآورده نشده و مبنای پولی مبادلات در جهان همچنان بر اساس دلار است.


با این حال یوآن چین به علت رسوب در بانک‌های معتبر اروپایی و آمریکایی و افزایش قدرت برابری نسبت به دلار به جهت مازاد تجاری این کشور در برابر ۱۹۰ کشور جهان، در شرایط بسیار متفاوتی نسبت به یورو قرار دارد و همچنین به علت خرید بیش از ۴ تریلیون دلار اوراق اسناد خزانه ایالات متحده و سرمایه‌گذاری بیش از ۷ تریلیون دلاری در سایر کشور‌های جهان که باعث انباشت بدهی در کشور‌های مختلف به چین شده است و پشتوانه یوآن را بالا برده است. به نظر می‌رسد که در بازه زمانی کوتاه‌تر از یک دهه دیگر یوآن با رویه رشد فعلی، به سلطه طولانی مدت دلار پایان خواهد، اما نکته مهم‌تر این است که رقابت محدود به ارز‌های یاد شده نخواهد بود و رقبا از بیرون خواهند رسید.

در شرایط فعلی رمزارز‌ها با پرچمداری بیت کوین با فاصله بسیار زیادی از ارز‌های دولتی، مچ بانک مرکزی همه کشور‌ها را می‌خواباند و بسیار پیشتازتر از همه ارزهاست. به همین جهت آینده‌پژوهانی که معتقدند یوآن بر فراز بازار پولی جهان خواهد نشست، باید در پیش‌بینی خود با توجه به رشد چشمگیر رمزارزها، تجدیدنظر کنند. زیرا پشتوانه این کریپتوکارنسی‌ها متمایز از پشتوانه پول‌های دولتی است و مستقل از تمایلات دولت‌ها، ارزش‌گذاری خواهد شد و مشمول جنگ‌های ارزی و سیاست‌های پولی فاقد پشتوانه دولت‌ها نخواهد بود.


  • بیشتر بخوانید:
 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر