بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
سرمایه گذاران رمزارز‌ها بخوانند، کلاهتان را بر ندارند!
در چند روز گذشته و با شروع ریزش رمزارزها، دو خبر دیگر به تیتر رسانه‌ها تبدیل شد. خبر‌ها حکایت از آن داشت که دو صرافی ارز دیجیتال در ترکیه اقدام به کلاهبرداری از سرمایه گذاران کرده اند. این ماجرا چقدر احتمال دارد که در ایران رخ دهد؟
کد خبر : ۲۳۹۴۵۹

خواندن ۲ دقیقه

رمزارزها+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، در چند روز گذشته ماجرای دو صرافی در ترکیه همه نگاه‌ها سرمایه گذاران در بازار رمزارز‌ها را به خود جلب کرده است. دو صرافی که کلاهبرداری یکی قطعی بوده و دومی نیز در مرحله تحقیقات است.

 با توجه به اتفاقاتی که در ترکیه برای سرمایه‌گذاران رمزارز‌ها اتفاق افتاد و همچنین با توجه به اینکه صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران نیز مجوز رسمی ندارند، چقدر احتمال تکرار سناریو ترکیه برای ایران وجود دارد؟

صرافی تودکس کلاه ۳۹۰ هزار کاربر را برداشت و در رفت!

در تاریخ ۲۲ آوریل بود که دسترسی کاربران صرافی ارزدیجیتال تودکس به یکباره قطع شد و تحقیقات پیرامون صرافی تودکس به اتهام کلاهبرداری از حدود ۳۹۰ هزار کاربر آغاز شد.

فاروک فاتح اوزر موسس صرافی تودکس، حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را غیرفعال کرد و گمانه زنی‌ها خبر از این می‌دهند که این فرد از ترکیه به تیرانا در آلبانی فرار کرده باشد.

تودکس+بورس نیوز

برآورد‌ها بیانگر آن است که ارزش مطالبات سرمایه گذاران از این صرافی به ۲ میلیارد دلار برسد.

البته اوزر موسس صرافی تودکس در بیانیه کتبی منتشر شده خود در هابرتورک و سایر رسانه‌های ترکیه ادعای کلاهبرداری را تکذیب کرده و گفت: دلیل ترک ترکیه از جانب وی این بوده که با سرمایه‌گذاران خارجی جلساتی را برگزار کند. وی گفت: طی چند روز به ترکیه باز خواهد گشت تا با مقامات ترکیه همکاری کند.

اوزر، همچنین اظهارکرد که دسترسی به صرافی ارز‌های رمزنگاری تودکس به طور موقت مسدود شده تا به مشکلاتی در جهت حمله سایبری به سرور‌های این صرافی رسیدگی شود.

گفتنی است، صرافی ارز دیجیتال تودکس در آغاز فعالیتش در سال ۲۰۱۷ به هر کاربر جدید ۱۵۰ دوج کوین هدیه می‌داد. رفتار‌های مشکوک این صرافی از حدود ۲ هفته گذشته آغاز شد و این صرافی شروع به عرضه دوج کوین با قیمت کمتر از نرخ بازار کرد، اما از چند روز پیش، روند معاملات را یکطرفه کرد؛ به گونه‌ای که معامله گران فقط می‌توانستند رمزارز را خریداری کنند، اما نمی‌توانستند بفروشند. به این ترتیب صرافی تودکس در عرض چند روز میلیارد‌ها دلار پول واقعی از مردم گرفت.

تحرکات مشکوک دومین صرافی ارز دیجیتال در ترکیه

روز جمعه دومین اتفاق برای صرافی‌های ارز دیجیتال رخ داد و در آن صرافی وبیت کوین در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل این‌که حجم تراکنش‌های بالاتر از حد انتظار، در یک وضعیت مالی دشوار قرار گرفته است و برای تحقق مطالبات و قوانین موجود، فعالیت‌های خود را متوقف می‌کند.

مراقب باشید داستان سکه ثامن تکرار نشود

با بالا گرفتن تب ارز‌های دیجیتال در ایران از یک سو و همچنین ضرر و زیان بازار‌ها به خصوص بورس و سود‌های هنگفت بازار ارز‌های دیجیتال از سوی دیگر، مردم بدون آگاهی تمایل به سرمایه گذاری در این بازار‌ها یافتند.

این در حالی است که صرافی‌های ارز دیجیتال در ایران مجوز رسمی ندارند و هر آن امکان دارد که اتفاق ترکیه در ایران نیز تکرار شود. کما اینکه این مسئله به نوعی دیگر در ماجرای سکه ثامن اتفاق افتاد؛ بنابراین بهتر است سرمایه گذاران در بازار رمزارز‌ها در ایران، هوشیارتر از گذشته عمل کنند تا سرمایه خود را دو دستی تقدیم کلاهبرداران نکنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر