بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

از عرضه حقوقی‌ها نترسید

از عرضه حقوقی‌ها نترسید
شاخص کل در حال حاضر باید در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار داشت و بی اعتمادی ها باعث شده بازار سرمایه به کمتر از ارزش ذاتی برسد.
کد خبر : ۲۳۹۵۶۸

بورس مهیای یک رشد منطقی/از عرضه حقوقی ها نترسید

به گزارش بورس نیوز، در چند روز گذشته تصمیمات زیادی برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ شده که انتظار می رود مشکلات این بازار را کمرنگ‌تر کرده و سهامداران از قفل صف‌های فروش خلاصی یابند.

محمد آرام بنیار کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار و تأثیر تصمیمات اخیر بیان کرد: قطعاً تصمیمات اتخاذشده در روزهای اخیر به نفع بازار سرمایه بوده و آثار مثبتی بر حجم تقاضای بازار و همچنین شاخص کل بورس خواهد داشت.

وی ادامه داد: ولی مهم‌ترین اقدام برای بهبود وضعیت بازار و ایجاد روندی با ثبات و بلندمدت، تصمیماتی است که منجر به افزایش سودآوری شرکت‌ها و صنایع بورسی گردد؛ تخفیف نرخ خوراک پتروپالایشی‌ها، عدم قیمت‌گذاری دستوری، استمهال مهلت پرداخت بهای تمام‌شده اولیه‌ای مثل گاز پتروشیمی‌ها یا بهره مالکانه معادن و ... اثر مثبتی بر رشد سودآوری و گردش نقدینگی شرکت‌ها خواهد داشت و سمت تقاضا را تحریک خواهد کرد اما؛ درمجموع، تصمیماتی که فعلاً اتخاذشده، در صورت اجرای مداوم به رفع بخشی از مشکلات بازارسرمایه کمک کرده و می‌تواند این بازار را به‌سوی ارزش واقعی سوق دهد.

بورس مهیای یک رشد منطقی/از عرضه حقوقی ها نترسید

وی افزود: معتقدم شاخص کل در حال حاضر باید در محدوده ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی قرار داشت و بی‌اعتمادی‌ها باعث شده بازارسرمایه به کمتر از ارزش ذاتی برسد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با انتقاداتی که به عرضه حقوقی‌ها مطرح‌شده، گفت: اگر قرار است سیگنال مثبتی به بازار سرمایه بدهیم، باید این اطمینان خاطر را در سهامداران حقیقی و حقوقی ایجاد کنیم که نقد شوندگی بازار سرمایه بالا است و هر سهامداری امکان فروش سهام خود را دارد. قطعاً بخشی از حقوقی‌های این بازار ازجمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری با فروش سهام نقدینگی جذب می‌کنند و مجدداً در سهام دیگری اقدام به خرید خواهند کرد. نباید نگران عرضه حقوقی‌ها بود و نباید اختیار فروش را از حقوقی‌های این بازار سلب کرد؛ چراکه در آن صورت هر رشدی در بازار، تصنعی خواهد بود.

آرام بنیار ضمن تأکید بر ارزندگی بسیاری از سهم‌های بازار، اظهار کرد: عمده سهم‌های بازار سرمایه که نسبت‌های P بر E معقول دارند، در بازه زمانی یک‌ساله بازدهی بالاتر از سود بانکی برای سهامداران به ارمغان خواهند داشت و نگرانی بابت قیمت این سهم‌ها داشت. سود امسال اکثر صنایع کامودیتی محور و... بالاتر از سود تحقق‌یافته ۹۹ خواهد بود. با این تفاسیر، سهم‌ها از یک‌سو افت قیمت زیادی داشته و از سوی دیگر به سبب افزایش قیمت‌های جهانی شاهد افزایش سودآوری شرکت‌ها هستیم و این وضعیت، اتفاق خوبی برای بازار سرمایه ما خواهد بود. بازار سرمایه ایران جزو متنوع‌ترین بورس‌های دنیا است و حاشیه سود شرکت‌ها و صنایع ما هم به سبب نیروی کار ارزان و انرژی بسیار ارزان‌قیمت و همچنین زنجیره تأمین تکمیل‌تر، بسیار جذاب است. ازاین‌رو معتقدم این بازار برای سرمایه‌گذاران خارجی هم جذاب خواهد بود. برای درک این موضوع بد نیست حاشیه سود شرکت‌های بزرگ فولادی و مسی و پتروشیمی ما را با غول‌های فولادی و پتروشیمی جهان مقایسه کنیم. در نظر داشته باشید که باوجود محدودیت‌های تحریمی، محصولات فلزی و پتروپالایشی ما مشتریان خود را در بازارهای صادراتی داشت و اگر تحریم‌ها لغو شود و شاهد احیای برجام باشیم، تحولاتی هم در سودآوری شرکت‌ها خواهیم داشت.


  • بیشتر بخوانید:

آخرین خبرها از زبان رئیس سازمان بورس 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عمر نگرانی حذف دامنه‌نوسان، چند روزه است
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

عمر نگرانی حذف دامنه‌نوسان، چند روزه است

۱۰۰ نماد جذاب برای سرمایه‌گذاری
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۱۰۰ نماد جذاب برای سرمایه‌گذاری

ارسال نظر
نظرات بینندگان
اسی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰
فقط شاخص سازها معامله میشه، چه اطمینان خاطری؟
ومعلم اصلا انگار حقوقی نداره، ناظر هم که کور تشریف داره، اینم شد بورس
لعنت به هرچی بورس و سرمایه گذاریه
تجربه شد منبعد فقط پول بدی پول بخری. یعنی دلار، یورو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۰
بهترین راه گرفتن اختیار فروش حقوقی هاست،
با مطرح کردن برداشتن دامنه نوسان حقوقی ها دارند میلیونی میفروشند و سهم ها را صف فروش میکنند، این ها جای حمایت از سهم ها دارن نقد میکنند تا با برداشتن دامنه نوسان با پایین کشیدن قیمت سهامداران حقیقی را نابود کنند و در پایین تریم قیمت خرید کنند، برداشتن دامنه نوسان خیانت بزرگتر به سهامداران حقیقی است، جای برداشتن دامنه نوسان، اختیار فروش لوازم حقوقی ها بگیرند
خدارا شکر نظارت هم که نیست، ناظر همیشه خوابه