بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
معاملات الگوریتمی چیست و چه مزایایی دارد؟
یکی از راه‌های کسب سود و افزایش سرمایه در بازار‌های مالی استفاده از روش معاملات الگوریتمی است.
کد خبر : ۲۳۹۶۵۰

خواندن ۲ دقیقه

معاملات الگوریتمی +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، یکی از راه‌های کسب سود و افزایش سرمایه در بازار‌های مالی استفاده از روش معاملات الگوریتمی است. این روش که به اسم‌های دیگری، چون تجارت به روش جعبه سیاه یا معاملات خودکار نیز مشهور است، با حذف کردن عامل انسانی و کاهش خطا‌های احساسی، می‌تواند سبب افزایش سود در بازار‌های سرمایه گذاری مانند بورس شود. معاملات الگوریتمی با توجه به افزایش سوددهی در بازار‌های سرمایه می‌تواند بخش‌های یک تجارت پرسود را به صورت سیستماتیک انجام دهد و عوامل انسانی و با وجود و تحلیل کامل داده ها، خطا‌ها و میزان ریسک هر سرمایه گذاری را مشخص کند.

آیا معاملات الگوریتمی کاربردی است؟

بیشتر استراتژی‌های موجود در انواع معاملات الگوریتمی حول شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری می‌چرخد. این نوع روند‌ها به صورت لحظه‌ای بازار را رصد می‌کنند و با استفاده از یادگیری ماشین، امکان تحلیل داده‌های سرمایه‌گذاری شده را آسان‌تر می‌کنند. در بسیاری از اوقات بررسی کامل بازار در هفت روز هفته و به صورت ۲۴ ساعته کار بسیار سختی بوده و انجام آن به صورت دستی، امکان بروز خطا را افزایش میدهد. اما وجود این نوع تکنیک‌ها به افراد مشغول در این حوزه کمک می‌کنند تا با استفاده از ریاضیات و بررسی سریع‌تر آمار بتوانند تصمیمات بهتری را در مورد سرمایه خود اتخاذ کنند.

مزایای استفاده از معاملات الگوریتمی

استفاده از بازار‌های سرمایه مختلف و یا سرمایه‌گذاری آنی در چند بخش مختلف در یک بازار مالی، کار بسیار سختی است. اما این فرایند به کمک ابزار‌ها و معاملات الگوریتمی بسیار ساده‌تر انجام خواهد شد. سرمایه‌گذاران به واسطه این فناوری می‌توانند، معاملات فرکانس بالا (HFT) را با وجود پارامتر‌های بهتر و چندگانه و یک دستورالعمل هوشمند خیلی ساده‌تر انجام دهند. البته این تمام ویژگی‌های استفاده از انواع این نوع معاملات نیست و مزایای دیگر این روش عبارت‌اند از:

• انجام معاملات با بهترین قیمت ممکن در بازار سرمایه
• کاهش هزینه‌های معامله‌ای
• بررسی خودکار و تحلیل شرایط بازار در حالت‌های مختلف
• انجام معاملات و بررسی داده‌ها به صورت کاملا واقعی و در لحظه
• از ایجاد شدن خطا‌های انسانی، مانند عوامل روحی و روانی جلوگیری میکند.
• کاهش انواع خطا‌های دستی در هنگام ثبت سفارش
• انجام سریع معاملات قبل از تغییرات ارزشی و به صورت سریع

معاملات الگوریتمی چیست +بورس نیوز

ربات معاملات الگوریتمی چیست؟

ربات معاملات الگوریتمی با داشتن قوانین ساده می‌تواند با دریافت سیگنال و اجرای آن اقدام به خرید و فروش در بازار‌های سرمایه نماید. این ابزار که در اصل یک کد رایانه‌ای است، با قوانین از پیش تعریف شده، میتواند بازار‌های مالی را به صورت زمان واقعی زیر نظر گرفته و در بهترین حالت اقدام به خرید و فروش سهام نماید.

در اصل این ربات‌ها انواع مختلفی دارند، اما کارکرد تمام آن‌ها مشابه است. این ربات‌ها در تلاش هستند تا با وجود انواع روش‌های معاملات الگوریتمی و استراتژی‌های تعریف شده بازار سرمایه را بهتر بشناسند و آن را راحت‌تر تحلیل کنند. این ویژگی باعث می‌شود تا میزان سوددهی افراد بسیار بیشتر شود و افزایش سوددهی را به همراه داشته باشد. همچنین برخی از این ربات‌ها می‌توانند از چندین استراتژی استفاده کنند که هر کدام می‌توانند بخشی از تحلیل بازار سرمایه را پوشش دهند.

این ربات‌ها می‌توانند با بررسی بهتر داده‌های موجود، زمان دقیق ورود و خروج به یک بازار و حتی حالت هایی، چون حد ضرر را نیز به خوبی مدیریت کنند به همین دلیل استفاده از این ربات ها، باعث کاهش احتمال ریسک و مشکلات انسانی شده و از خرید سهام و یا شرکت در بازار‌های مالی احساسی جلوگیری می‌کند.

معاملات الگوریتمی+بورس نیوز

انواع استراتژی‌ها در معاملات الگوریتمی

استفاده از انواع مختلفی از استراتژی‌ها در سیستم معاملات الگوریتمی وجود دارد که بسته به نوع کارکرد و اهداف شما می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و در ادامه به بررسی برخی از این استراتژی‌ها خواهیم پرداخت.

استراتژی دنباله روی ترند‌ها

این روش یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها در معاملات الگوریتمی است. با این روش فاکتور‌ها و داده‌های لازم مانند میزان شکست کانال، تغییرات سطح و دیگر شاخص‌های مهم مورد بررسی قرار میگیرد و افرادی که از این نوع استراتژی استفاده می‌کنند می‌توانند میانگین‌های ۵۰ و ۲۰۰ روزه را به عنوان روش اجرایی خود در بازار‌های مالی در پیش بگیرند.

توازن مجدد صندوق شاخص

صندوق‌های شاخص، دوره‌های مختلف متعادل سازی را تعریف کرده اند تا منابع خود را با شاخص‌های موجود و معیار‌های خود یکی کنند. این کار فرصت بسیار مناسبی برای سودآوری در بازار‌های سرمایه گذاری مانند بورس است و این گونه معاملات از طریق معاملات الگوریتمی برای اجرای سریع‌تر و دقیق انجام می‌شود.

معرفی دوره کوچینگ مهد سرمایه

یکی از مشکلات اصلی که فعالان بازار‌های سرمایه با آن مواجه می‌شوند، نبود یک برنامه آموزشی مناسب است. سودآوری مستمر و ثابت نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای دارد و بسیاری از دوره‌های آموزشی به دلیل نبود بروزرسانی در سیستم محتوایی خود، نقص‌های بسیاری دارند. مهد سرمایه با ایجاد یک بستری آموزشی مناسب و موثر تلاش کرده است تا این خلا را از بین ببرد و با ایجاد یک پل ارتباطی مناسب با دانش آموختگان خود، آن‌ها را برای بازار‌های مالی آماده نماید. در این دوره ۵ موضوع اصلی و کاربردی و فرای تمام کلیشه‌های موجود بررسی می‌شود و در ابتدا فعالان و دانش پذیران، ابتدا طراحی استراتژی را به کمک هوش مصنوعی و ابزار‌های پیشرفته فرا میگیرند و سپس با تحلیل کیفیت به بررسی دقیق استراتژی‌های بازار می‌پردازند.

داشتن یک آموزشگاه مجهز و کامل و در کنار آن سیستم بک تست و بررسی دقیق عملکرد گذشته هر الگوریتم می‌تواند شما را برای انواع حالت‌های بازار و کسب سود، آماده نماید.

افرادی که حتی در بورس تاکنون سرمایه گذاری نیز نکردند، می‌توانند از دوره کوچینگ مهد سرمایه استفاده کنند. این دوره با بررسی سطح سرمایه‌گذاران در دو حالت مقدماتی و جلسه توجیهی آموزش بورس شروع می‌شود و افراد را به صورت کامل با مفاهیم اصلی و روش‌های سرمایه گذاری در بازار‌های آنلاین آماده میکند.


  • بیشتر بخوانید:

استفاده از معاملات الگوریتم در بازارگردانی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر