بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۱
استارت آپ تاجیکستان
با ایجاد استارت آپ تاجیکستان می‌توانید در این کشور ایده کسب و کار خود را پیاده کنید. تاجیکستان یکی از کشور‌های ضعیف منطقه آسیا است.
کد خبر : ۲۳۹۷۸۰

خواندن ۲ دقیقه

استارت آپ تاجیکستان+بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، با ایجاد استارت آپ تاجیکستان می‌توانید در این کشور ایده کسب و کار خود را پیاده کنید. تاجیکستان یکی از کشور‌های ضعیف منطقه آسیا است. در هر حال با افزایش استفاده از اینترنت در میان مردم این کشور، کارآفرینی و استارت آپ آنلاین رواج پیدا کرده است. با توجه به هزینه‌های کم جوامع محلی تاجیکستان دست به ایده‌های نو در بخش آنلاین و استارت آپ زده اند. شایان ذکر است تاجیکستان کشوری فقیر است و نباید انتظار داشت با ایجاد استارت آپ سود قابل توجه کسب کرد. دریافت مشاوره و شناخت قوانین یکی از مهم‌ترین کار‌ها برای ایجاد یک کسب و کار نو است لذا می‌توانید در این مورد بر روی کمک مشاورین مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت حساب باز کنید.

اقتصاد تاجیکستان

تاجیکستان یکی از فقیرترین کشور‌های آسیای میانه است. از جمعیت ۹ میلیون نفری آن، بیش از ۱.۲ میلیون تاجیک به عنوان مهاجر کار در خارج از کشور عمدتا در روسیه کار می‌کنند و حواله‌های آن‌ها تا %۳۵ از تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می‌دهد. علاوه بر نرخ بیکاری بالا، تاجیکستان فاقد منابعی است که همسایگان آن، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان می‌توانند برای تقویت اقتصاد خود استفاده کنند. با توجه به این موانع، توسعه پتانسیل کارآفرینی تاجیکستان و اکوسیستم استارت آپ فناوری اطلاعات می‌تواند راهی به سوی رشد اقتصادی ارائه دهد و علاوه بر این، می‌تواند منجر به ادغام نزدیک آسیای میانه شود.

در واقع توسعه فن آوری‌های پیشرفته، جذب سرمایه گذاری غربی و تجربه غربی و ایجاد یک بازار فناوری اطلاعات، هدف دوگانه‌ای در منطقه آسیای مرکزی خواهد داشت:

کاهش وابستگی کشور‌های آسیای میانه به همسایگان خود
تبدیل شدن به کاتالیزور فرآیند‌های اتحاد در منطقه
افراد زیر ۳۰ سال حدود %۷۰ از جمعیت عمومی تاجیکستان را تشکیل می‌دهند. این نسل جوان در معرض جهانی شدن و تحت تأثیر آن قرار گرفته است و دوره جدیدی از پویایی را به ویژه در پایتخت شهر دوشنبه ایجاد کرده است.

در نمودار زیر رتبه تاجیکستان در عوامل مهم شروع یک تجارت و سرمایه گذاری را مشاهده می‌کند:

بررسی استارت آپ تاجیکستان+بورس نیوز

بررسی استارت آپ تاجیکستان

تشکیل اجتماع استارت آپ و جنبش رو به رشد کارآفرینی در تاجیکستان باعث ظهور یک جامعه استارت آپی و شبکه‌های قدرتمند به ویژه در دوشنبه شده است. در طول ۵ سال گذشته، سمینار‌های استارت آپ، کنفرانس ها، گفتگو‌ها و رویداد‌های شبکه‌ای افزایش یافته است. نمونه‌های قابل توجه عبارتند از:

Startup Weekend
Startup Choihona
Startup Eco-system Summit
Startupstan Cup
Startup Asia Central
Digital Camp
Upshift
Tech Week Central Asia
Global Global Entrepreneurship
شکل گیری این ابتکارات، زمینه ایجاد ذهنیت استارت آپی را فراهم کرده و ایده‌ها را با مربیان، سرمایه گذاران و سیاست گذاران ارتباط داده است. Startup Weekend، یک برنامه Techstars که به جوانان کمک می‌کند از ایده پردازی و تشکیل تیم تا آزمایش محصولات و ایده پردازی به پنلی از سرمایه گذاران بروند که از سال ۲۰۱۶ در تاجیکستان اجرا شده است. این برنامه از طریق همکاری چشمگیر چندین نهاد در سراسر کشور برگزار می‌شود بخش‌های دولتی و خصوصی، از جمله انجمن کارآفرینی نوآوری و فناوری تاجیکستان، اتاق بازرگانی آمریکایی در تاجیکستان و ... هستند. تاکنون، حدود ۵۰۰ زن و مرد جوان این برنامه ۳ روزه را پشت سر گذاشته اند.

یکی از نمونه‌های موفقیت در رویداد‌های Startup Weekend شامل یک مالک جوان مزرعه از حصار، شهری در خارج از دوشنبه است که با همکاری برنامه نویسان و متخصصان بازاریابی یک بستر آنلاین به نام Mevamix را تشکیل می‌دهد که میوه‌های تازه را به مشتریان خود در سراسر دوشنبه تحویل می‌دهد.

چالش‌های استارت آپ تاجیکستان

کارآفرینان با فناوری پیشرفته این کشور باید فقط برای ادامه حیات از موانع اقتصادی و اداری متعدد عبور کنند. در شرایط فعلی اقتصاد تاجیکستان قادر به ایجاد یک بازار بزرگ برای شرکت‌های با فن آوری بالا نیست. علاوه بر این، دستگاه دیوان سالاری دولت، که از اتحاد جماهیر شوروی به ارث رسیده است و سیستم حقوقی منسوخ آن هر ۲ به عنوان بازدارنده‌های اصلی برای توسعه اکوسیستم استارت آپ در تاجیکستان عمل می‌کنند. تورم و نرخ بهره بالا برای سرمایه گذاری‌های داخلی و بین المللی در SME مطلوب نیست. بعلاوه صندوق‌های سرمایه گذاری و VC تمایلی به سرمایه گذاری در تاجیکستان با مقاومت بالایی در برابر نوآوری‌ها ندارند. علاوه بر این، سیستم آموزشی کشور به روز نیست. در چنین شرایطی، بسیاری از کارآفرینان آینده دار تاجیکی در جستجوی فرصت‌های بهتر در خارج از کشور‌ها را ترک می‌کنند.

شرایط استارت آپ تاجیکستان

جنبه مثبت تاجیکستان را می‌توان دیاسپورای بزرگ، هزینه‌های کم و عدم رقابت بازار انواع برنامه‌های تلفن همراه را برای تاجیک‌های مقیم و خارج از کشور فراهم می‌کند. از ویژگی‌های محیط تاجیکستان برای استارت آپ:

استارت آپ تاجیکستان

استارت آپ تاجیکستان

کارآفرینی آنلاین در تاجیکستان

در سال ۲۰۲۰، حدود ۳.۵ میلیون نفر در اینترنت تاجیکستان کاربر فعال اینترنت بودند. یک نظرسنجی که بین پاسخ دهندگان ۱۵ تا ۳۲ ساله توسط موسسه جامعه آزاد در تاجیکستان و مرکزی صوبحی دونیش انجام شد، نشان داد که حدود ۷۷% از استفاده از اینترنت از طریق تلفن‌های هوشمند انجام می‌شود. طبق این نظرسنجی، تمرکز اصلی در استفاده از تلفن‌های هوشمند کسب اطلاعات و ماندن در ارتباط بود. با افزایش قرار گرفتن در معرض اخبار، روند‌ها و رسانه‌های اجتماعی جهان، جوانان نسبت به تغییر روند جهانی آگاهی بیشتری پیدا می‌کنند. در واقع، ایجاد چنین بستر‌هایی به مردم امکان بیان نظر، درگیر بحث کردن، ایجاد مشارکت، پیدا کردن استعداد برای مشاغل، دریافت مشاوره، و شبکه می‌دهد. این پویایی جالب نشان می‌دهد که جوانان با افزایش دسترسی به اینترنت، بهتر از توانایی‌های حیاتی خود در اینترنت استفاده می‌کنند.

در معرض جهانی شدن و دسترسی به اینترنت، علاقه سریع جوانان به استارت آپ‌های فناوری اطلاعات به سرعت افزایش یافته است. در ۷ سال گذشته، شاهد ظهور ناگهانی استارت آپ‌های معتبر محلی مانند:

Alif Sarmoya (فناوری پیشرفته)
tj (تجارت الکترونیکی)
Raksh Taxi (تاکسی آنلاین)
Tj (سرگرمی)
و خیلی‌های دیگر هستیم. اکثریت این موسسین استارت آپ دیدگاه مشترکی در مورد تغییر جامعه دارند.

توسعه استارت آپ تاجیکستان در میان زنان

در سال ۲۰۱۸، استارت آپ ویکند برنامه ویژه‌ای متمرکز بر زنان را آغاز کرد به نام Startup Weekend Women به گفته زیتونا سیدولایوا، سفیر زنان در STEM و یکی از سازمان دهندگان این برنامه روند فعلی این است که بسیاری از خدمات سنتی، مانند سازندگان صنایع دستی محلی، شروع به استفاده فعال از خدمات فن آوری در تلاش‌های تجاری خود در به منظور بزرگ کردن مشاغل خود و رشد سریع‌تر است. این امر منجر به مشارکت بیشتر کارآفرینان محلی زنان در تاجیکستان می‌شود. هفته جهانی کارآفرینی همچنین یک برنامه سالانه است که توسط بنیاد کافمن حمایت مالی می‌شود و در ۱۶۰ کشور برگزار می‌شود و کارآفرینی و نوآوری جوانان و زنان را ارتقا می‌دهد.

در تاجیکستان، این اتاق توسط اتاق بازرگانی آمریکا برگزار می‌شود. طی ۴ سال گذشته حوادث به شدت بر توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور متمرکز بوده است. به عنوان مثال، در ۲۰۱۵، به مناسبت گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی، اتاق بازرگانی آمریکا در تاجیکستان یک گردهمایی بین المللی با شرکت کنندگان دولت ترتیب داد و بحث در مورد اهمیت توسعه فناوری، کارآفرینی و اقدامات مربوط به سیاست را انجام داد. پروژه Startup Choihona نیز یک مسابقه ۳ ماهه است که بستری را برای زنان و مردان فراهم می‌کند تا ایده‌های اولیه خود را مطرح کنند، به دنبال شرکای تجاری و مربیگری باشند و ببینند ایده تجاری آن‌ها توانایی توسعه دارد.

ایجاد کسب و کار آنلاین در تاجیکستان

با فرصت‌های سودآور تجارت آنلاین در تاجیکستان می‌توانید یک تجارت آنلاین و یا استارت آپ راه اندازی کنید. با توجه به جمعیت جوان این کشور و استفاده زیاد از اینترنت در تاجیکستان بیش از هر زمان دیگری فرصت‌های شغلی آنلاین وجود دارد و شما می‌توانید از این فرصت استفاده کنید. اگر یک کارآفرین مشتاق هستید، می‌خواهید یک کار آنلاین نیمه وقت راه اندازی کنید یا به سادگی به دنبال ایده‌های کسب و کار آنلاین برای شروع در تاجیکستان هستید، برای کمک به شما در شروع کار در تاجیکستان، فرصت‌های تجارت آنلاین ما را برای شروع از خانه در تاجیکستان بررسی کنید.

فرصت‌ها و ایده‌های تجارت آنلاین ما را مرور کرده و برنامه را برای فرصت‌های شغلی آنلاین بررسی کنید. از جمله فرصت‌های کسب و کار آنلاین در تاجیکستان:

ایجاد وبلاگ
استارت آپ فناوری
فروش آنلاین محصولات
پادکست
استارت آپ بازاریابی
ارائه خدمات جستجوگر
طراحی وب
تبلیغات آنلاین
کتاب‌های الکترونیکی آنلاین
ایجاد و فروش دوره‌های آنلاین
ایجاد و فروش وبینار
توسعه برنامه موبایل
توسعه نرم افزار
جهت اخذ اقامت از طریق کارآفرینی در تاجیکستان بر روی لینک آبی ارائه شده در سایت موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت کلیک کنید.


  • بیشتر بخوانید:
اشتراک گذاری :
ارسال نظر