بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
یک کارشناس حقوقی در یادداشتی برای بورس نیوز تاکید کرد:

پیشنهادی برای افزایش حجم معاملات

پیشنهادی برای افزایش حجم معاملات
روز شنبه، ۴۲۲ میلیارد تومان از ۲۹۰۰ میلیارد یا به عبارت دیگر "یک/ششم" ارزش معاملات در چهار نماد بوده است.
کد خبر : ۲۳۹۹۲۱

پیشنهادی برای افزایش حجم معاملات

سید محمد امین حسینی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس نیوز نوشت:

بیاییم باهم نگاهی به حجم معاملات روز شنبه مورخ ۱۱ اردیبهشت بی اندازیم. در این روز ارزش معاملات خرد حدود ۲۹۰۰ میلیارد بود و نماد‌های خبهمن، کرمان، خودرو و خساپا ارزش معاملات بالایی بدین ترتیب داشتند:

حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خساپا

حدود ۱۲۳ میلیارد تومان خودرو

حدود ۱۱۲ میلیارد تومان خبهمن

حدود ۸۷ میلیارد تومان کرمان

یعنی ۴۲۲ میلیارد تومان از ۲۹۰۰ میلیارد یا به‌عبارت‌دیگر "یک/ششم" ارزش معاملات در این چهار نماد بوده است.

ویژگی مشترک این چهار نماد یکی است؛ آن‌هم قیمت پایین و نزدیک به ارزش اسمی ۱۰۰ تومان!

وقتی قیمت سهام به ۱۰۰ تومان نزدیک باشد، خریدار جرئت و ریسک بیشتری برای خرید را می‌پذیرد، چون یک کف حمایتی مستحکم را دارد.

نگاهی به رفتار بازار نشان می‌دهد که اهالی بازار سرمایه تمایل دارند سهم‌هایی با قیمت پایین را با P بر E بالاتری نسبت به باقی نماد‌ها بخرند. از آن‌طرف در خرید سهم‌های چند ده‌هزارتومانی، ترس بیشتری بر اهالی بازار حاکم است.

نوسان گیران نیز به سهم‌های ارزان و بخصوص زیر ۳۰۰ تومان برای نوسان گیری علاقه بیشتری دارد.

بورس ایران می‌تواند به سمتی برود که اکثریت نماد‌ها در محدوده زیر هزار تومان قرار گیرد تا بازار سرمایه تبدیل به سهم‌های زیر هزارتومانی بشود. برای این منظور، فقط به یک مصوبه تجدید ارزیابی (از زمین و املاک و سرمایه‌گذاری‌ها) و تسریع انجام آن در زیرمجموعه "شستا" و "فولاد" نیاز داریم.

بقیه بازار، خودشان مجبور به تجدید ارزیابی دارایی‌ها خواهند شد تا بتوانند تمایل بازار به سهمشان را جلب کنند.

الزام به تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در انتخاب سهام ارزنده راحت‌تر بتوانند تصمیم بگیرند. در بازار فعلی نمادی مثل "فولاد" اصلاً تجدید ارزیابی نداشته است و از طرفی نماد‌هایی هم هستند که حتی مهره‌های دستگاه‌هایشان را تجدید ارزیابی کرده‌اند.

اگر بازار را سهم‌های ریز تشکیل دهد، آن‌وقت شاید بتوان امید داشت ارزش معاملات کل بازار و روان بودن معاملات را مثل معاملات روز شنبه "کرمان" و "خبهمن" ببینیم.

البته مثال‌های نقض‌های فراوانی هم وجود دارد. یعنی همین حالا هم، سهم‌های ۲۰۰ تومانی هستند که در صف فروش قفل‌شده‌اند. اما بحث سر این است که اگر نمادی در صورت تجدید ارزیابی دارایی‌ها به‌جای قیمت ۲۰۰۰ تومانی، ۲۰۰ تومان معامله شود، حجم روان‌تر و بهتری خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
۲ نگرانی بی‌مورد فعالان
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نگرانی بی‌مورد فعالان "بورس"

فرمول بازگشت تعادل به بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

فرمول بازگشت تعادل به بازار

۳ مزیت دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس‌کالا
دبیر انجمن سنگ آهن ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

۳ مزیت دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس‌کالا

انتشار «۳همت» اوراق اجاره سهام برای ۲ بانک
مدیرعامل تامین سرمایه نوین در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز خبر داد:

انتشار «۳همت» اوراق اجاره سهام برای ۲ بانک

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
موضوعی که باید به آن توجه جدی داشت بحث تورم سالیانه و افزایش چندین برابری پایه پولی کشور طی این چند سال اخیر است. به نظرم تحلیل ارائه شده در توجیه قیمت سهم هایی که در محدوده 200 تومن یا کمتر هستند دارای حجم معاملات بیشتر و روانتر نسبت به سهمهای قیمت بالا خواهد شد! از اساس اشتباه است. شاید بنا به تحلیل کارشناس محترم ریسک کمتری برای خریداران و ... در وضعیت فعلی داشته باشد ولی تحلیل درستی نیست. شاید طرح چنین موضوعی دارای توجیه رفتاری خریداران و معامله گران آماتور باشد! که نیست. احتمال اینکه سهمهای ریز قیمتی بدلیل هجوم خریداران عادی معاملاتشان روان باشد ولی مشکلات عدیده ای برای هسته معاملات در سامانه بازار بورس بوجود خواهد آورد که قبلا شاهد این معظل بودیم. از طرفی حذف 4 صفر پول ملی در آینده نزدیک مشکلات بیشتری برای این قبیل سهمها در پی خواهد داشت. لذا با توجه به موارد اشاره شده بهتر است سهمهای ریز قیمتی ناشی از افزایش سرمایه های چندین باره (تجدید ارزیابی دارایی ها و ...) دارای پتانسیل رشد مجدد به لحاظ بنیادی شوند و از طرفی مدیریت شرکتهای تجدید شده بیشترین تلاش خود را جهت صفر کردن زیان های انباشته شرکت بکار ببندند و سهمهای با قیمت های 200 تومنی و کمتر از آن به بالاترین قیمت ارزش ذاتی شان در تابلوی معاملات ارتقا یابند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۷
اون سهام ارزان را انتخاب می کنن چون سواد ندارن و رانت در قیمتها ی پایین بیشتر است وگر نه شما با 100م تومان اگر سهام با P/E پایین بخرید در اخر حساب کتاب معلوم میشود کدام سهام سود بیششتری به سهام داران می رساند و نتها ترس ندارد چون حداقل سود در دلش است ولی سهام های دیگر با ارزانی و بدون سود با زد بند و بی ارزشی سها مشان حق سهام داران و سهام های با کیفیت را می خورند و بیچاره تازه واردان که در نهایت صاحب سها های بی ارزش می شوند و لی حرفه ایی ها این بازی را خوب بلدن و اخر عاقبت این گونه سهام ها راخوب می داننو این قصه ها همیشه ادامه داشته که جز تخریب بورس و زدن تو سر سهام های بنیادی ثمره ایی نداشته ایا باز پاشنه بورس بر این منوال خواهد گشت ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۷
سهمهای ضرر ده ارزان قیمت و بی بنیاد که از سال گذشته با انواع رانت ها و زد وبند افزایش سرمایه های آنچنانی دادند و یک عده نوکیسه و نورچشمی جیب هاشونو تا جا داشت پر کردند و دررفتند! فعلا همون سهمهای 100 تومنی و ... همانند علف های هرز در بازار بورس دیده میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
نظرات بیپایه و مزخرف زیاد شنیدیم تو این مدت، این هم یکی از شاخص ترین هاش از یک کارشناس. جالب اینه که خودش هم اذعان داره مثال نقض برای رد نظر کارشناسیش زیاده، خوب پس دمت گرم، خسته نباشی پهلوان.