بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

لیدرها، اول صف جذب نقدینگی

لیدرها، اول صف جذب نقدینگی
تمامی صنایعی که امکان تقسیم سود مناسبی بین سهامداران خواهند داشت، جزو گزینه‌های کم ریسک برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند.
کد خبر : ۲۳۹۹۸۹

لیدرها، اول صف جذب نقدینگی

به گزارش بورس نیوز، اگرچه شاخص کل بورس امروز اندکی سبز شده، اما سرخی بعضی نمادهای پالایشی و خودرویی بر سر بازار سرمایه سنگینی می‌کند. عده‌ای از فعالان بازار سرمایه هم گلایه دارند که چرا باید چند نماد خودرویی یا پالایشی و بانکی، لیدر بازار باشند و به‌محض منفی شدن، سایر گروه‌های بازار را هم با خود قرمز کنند.

الهه ظفری کارشناس ارشد تحلیل تامین سرمایه ملت در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: از منظر تحلیلی و بنیادی، گروه خودرویی با بسیاری از گروه‌های بازار ارتباطی ندارد اما؛ از سال‌های قبل معمولا سهامداران نمادهای خاصی را به‌عنوان لیدر بازار می‌شناختند و منفی یا مثبت شدن این نمادها را به سایر گروه‌ها هم تعمیم می‌دادند.

وی اضافه کرد: این رفتار عمدتا بعد از یک دوره نزولی طولانی‌مدت رخ‌داده و سهامداران اعتقاددارند اگر بهبود وضعیت بازار و ورود نقدینگی از این نمادها آغاز خواهد شد و مادامی‌که نمادهای لیدر منفی باشند، خوش‌بینی به ورود جریان نقدینگی و اصلاح روند بازار سرمایه وجود ندارد. این الگوبرداری بازار سرمایه، دلایل مالی_رفتاری دارد.

ظفری در ادامه ضمن تأکید بر تأثیرپذیری بازار از روند قیمتی نمادهای لیدر ازجمله دو نماد بزرگ خودرویی، در رابطه با شرایط سهم‌های خودرویی اظهار کرد: شرکت‌های خودروساز به علت مشکلاتی همچون هزینه مالی، در شرایط فعلی با چالش‌هایی مواجه است و در کوتاه‌مدت امیدی به تغییر وضعیت در این شرکت‌ها نمی‌رود. اگرچه گاهی اوقات خودرویی‌ها تحت تأثیر ورود سفته‌بازان به سهم رشد کرده؛ ولی از منظر تحلیلی تا وقتی اتفاق اثرگذاری در این شرکت‌ها رخ نداده، وضعیت سودآوری این شرکت‌ها مثبت نخواهد شد. اما خودروسازان با در نظر گرفتن احتمال لغو تحریم‌ها و ورود سرمایه‌گذاران خارجی، پتانسیل‌های زیادی دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های مناسب‌تر بازار برای سرمایه‌گذاری گفت: در شرایط کنونی بازار تمامی صنایعی که امکان تقسیم سود مناسبی بین سهامداران خواهند داشت، جزو گزینه‌های کم ریسک برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شوند. برای مثال برخی سهم‌های گروه فولادی و پتروشیمی، نسبت P بر E پایینی داشته و برای سرمایه‌گذاری، کم ریسک هستند. صنایع دیگری هم وجود دارد که به دلیل افزایش نرخ محصول، احتمالاً رشد سودآوری خواهند داشت. بعضی سهم‌های گروه بانکی هم به سبب افزایش نرخ تسعیر ارز و افت قیمت سنگین سهم‌ها، برای سرمایه‌گذاری منطقی‌تر هستند.


  • بیشتر بخوانید:

راهکاری برای افزایش نقدشوندگی بازار 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
۲ نگرانی بی‌مورد فعالان
کارشناس بازارهای مالی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

۲ نگرانی بی‌مورد فعالان "بورس"

فرمول بازگشت تعادل به بازار
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

فرمول بازگشت تعادل به بازار

سوت پایان بازی دولت در زمین
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سوت پایان بازی دولت در زمین "بورس"

مصوبه بدون حمایت عملی تاثیری ندارد
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

مصوبه بدون حمایت عملی تاثیری ندارد

ارسال نظر