بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۴
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

کاهش نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور است، اگر...

کاهش نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور است، اگر...
نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی گفت: اگر کاهش نرخ ارز به‌صورت تصنعی و دستوری و به سبب تزریق ارز و سرکوب نرخ واقعی ایجادشده باشد، قطعا اتفاق خوشایندی نخواهد بود و هم به تولید و صادرات آسیب خواهد رساند و هم زمینه‌ساز واردات قاچاق خواهد شد.
کد خبر : ۲۴۰۱۶۰

کاهش نرخ ارز به نفع اقتصاد کشور است، اگر...

به گزارش بورس نیوز، نرخ ارز در روزهای گذشته شیب نزولی به خود گرفته و دلار به کانال ۲۰ هزارتومانی رسیده است. افت نرخ ارز عده‌ای را به ثبات اقتصادی کشور خوش‌بین کرده و عده‌ای هم نگران اثر منفی این نوسان در بازار ارز بر اقتصاد کشور هستند.

عباس آرگون نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قطعا نوسان نرخ ارز و عدم اطمینان از نرخ آتی، امکان برنامه‌ریزی را از فعالان اقتصادی سلب می‌کند و هر چه قابلیت پیش‌بینی پذیری نرخ ارز کاهش یابد، عدم اطمینان هم در فضای اقتصادی تشدید خواهد شد.

وی با اشاره به سیر نزولی نرخ ارز در چند هفته اخیر، گفت: چنانچه کاهش نرخ ارز منطبق با واقعیت‌های اقتصادی باشد، اما اگر کاهش نرخ ارز به‌صورت تصنعی و دستوری و به سبب تزریق ارز و سرکوب نرخ واقعی ایجادشده باشد، قطعا اتفاق خوشایندی نخواهد بود و هم به تولید و صادرات آسیب خواهد رساند و هم زمینه‌ساز واردات قاچاق خواهد شد. نکته اینجاست که با لغو تحریم‌ها و رفع محدودیت‌های صادرات نفتی و غیرنفتی، نرخ واقعی ارز حتماً کمتر از نرخ‌های فعلی خواهد بود و دلار کمتر از ۲۰ هزار تومان قابل‌دستیابی است. البته مشروط بر آنکه شرایط باثباتی داشته باشیم و عرضه و تقاضای واقعی ارز موجب تعدیل نرخ شود؛ دست‌کاری در نرخ ارز و تزریق ارز به بازار باهدف کاهش نرخ یا هر هدف دیگری، به نفع اقتصاد کشور نخواهد بود.

آرگون در رابطه با تأثیر کاهش نرخ ارز بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: با توجه به نرخ تورم و رشد حجم نقدینگی در کشور، امکان تثبیت نرخ در بازار ارز وجود ندارد و نرخ ارز هم می‌بایست متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. اما بازار سرمایه از لغو تحریم‌ها، از دو منظر تأثیر می‌پذیرد. منظر اول اثرگذاری رفع تحریم‌ها بر کاهش هزینه‌های واردات و صادرات (کاهش هزینه‌های انتقال ارز و تأمین مواد اولیه و...) خواهد بود و منظر بعدی، کاهش نرخ ارز و کاهش درآمدهای فروش شرکت‌ها خواهد بود. این دو اتفاق تا جایی یکدیگر را پوشش خواهد داد؛ اما اگر کاهش نرخ ارز ادامه داشته باشد، تأثیر کاهش نرخ ارز بر افت درآمد شرکت‌ها پررنگ‌تر خواهد بود. بخشی از ریزش‌های بازار سرمایه شاید تحت تأثیر همین نوسانات نرخ ارز و بی‌اعتمادی‌ها باشد؛ ولی بازار سرمایه از برخی مکانیزم های داخلی هم آسیب‌دیده و نمی‌توان از اثر منفی دامنه نوسان نامتقارن بر فشار فروش‌های بازار هم غافل شد.


  • بیشتر بخوانید:

مقاومت ۲۰ هزار تومانی دلار می‌شکند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
دلیل خروج
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

دلیل خروج "نقدینگی" مهم‌تر از "مقصد"

آدرسی غلط برای پوشش تخلفات
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

آدرسی غلط برای پوشش تخلفات

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹
باحجم نقدینگی روز ۳۰۰۰ هزار ملیارد چه میشه اگه دلار قیمت
سابق زیر ۱۵ت شه این حجم نقدینگی خزانه بانک مرکزی را جاروخواهد کرد ودرکشور همجوار ینگ دینا برای خرید ملک امثالهم به هدر خواهد رفت ،،،،،