بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
شرایط بازار ارز، چالش‌ اصلی سهامداران
آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری خواهد بود، شرایط بازار ارز، انتشار اخبار مثبت سیاسی و شرایط نگران‌کننده عرضه‌ها در روز چهارشنبه است.
کد خبر : ۲۴۱۰۲۳

پیش گشایش+بورس نیوز

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در شرایطی که به لطف حمایت‌های سنگین در نماد‌های بانکی و خودروسازان در روز‌های میانی هفته گذشته تا حدود زیادی شاهد نوسانات مثبت در نماد‌های بزرگ و شاخص‌ساز بودیم، اما معاملات روز چهارشنبه و عرضه‌های سنگین در بسیاری از این نماد‌ها تا حدود زیادی تکلیف معاملات ابتدای روز جاری را روشن کرد.

کاهش چشمگیر و بیش از ۱۸.۶۶۹ واحدی شاخص کل و البته افت در حدود ۱.۵ درصدی شاخص هموزن در روز چهارشنبه عمدتا به دلایل انتشار اخبار امیدوارکننده در خصوص مذاکرات برجام در ساعات میانی بازار بود که به نظر می‌رسد این موضوع در روز جاری نیز مورد توجه بخش بزرگی از فعالین بازار سرمایه قرار گیرد.

معاملات منفی و سنگین در بسیاری از نماد‌های شاخص‌ساز و مورد توجه نظیر "فملی"، "فارس"، "شپنا"، "خودرو"، "خساپا"، "تجارت"، "وبصادر" و ...، شاید نقطه عطف معاملات روز چهارشنبه و حتی روز جاری بوده که افت دستجمعی نرخ‌های جهانی در روز‌های پایانی هفته نیز مزید بر علت باشد.

اخبار اقتصاد بین الملل:

بی‌شک مهمترین اخبار اقتصاد بین‌المللی مرتبط با ایران در روز‌های گذشته را می‌توان به اخبار مرتبط با نشست‌های بین ایران و کشور‌های عضو برجام اختصاص داد. در این راستا، روز گذشته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: مذاکرات وین برای احیای ‎برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته است.

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: مذاکرات وین برای احیای ‎برجام پیشرفت‌های مناسبی داشته و تلاش تیم مذاکره‌کننده با نگاه معطوف به منافع ملی تا حصول نتیجه و احقاق حقوق ملت بزرگ ایران ادامه خواهد داشت.

‏در این مسیر تلاش‌های دشمنان خارجی و برخی خبرسازی‌های منفی مخالفان داخلی برجام بر اراده و تلاش مسئولان و دولت در وادار کردن طرف مقابل به اجرای تعهدات و برداشتن تحریم‌ها تاثیری ندارد.

همچنین روحانی در روز پنجشنبه و در روز افتتاح پروژه‌های پتروشیمی اذعان کرد: الان بحث‌هایی که می‌کنیم روی جزئیات ریز و موارد جزئی بوده والا آن مسائل اصلی از جمله، تحریم نفت و تحریم پتروشیمی و تحریم کشتیرانی و بیمه و بانک مرکزی و بانک‌ها را قبول کردند این چیز‌ها تمام شده یعنی گام اصلی و بزرگ را برداشته‌ایم و توافق اصلی انجام شده البته مواردی هم هست که بحث می‌کنیم برای اینکه به توافق نهایی برسیم، اما کار را دولت انجام داد.

من دو، سه ماه پیش تمام ذهنم مشغول این بود که آیا این دولت و ما می‌توانیم. ما دو بیل می‌خواستیم یک بیل برای اینکه به کمر کرونا بزنیم یک بیل هم می‌خواستیم به کمر تحریم بزنیم. من همیشه فکر می‌کردم این دو بیل را پیدا کنیم و این دو بیل را پیدا کردیم و به کمر هر دو زدیم یعنی حتما دیگر کرونا کمرش شکسته، امروز انشاءالله با این واکسنی که وارد می‌شود و با واکسن داخلی که ساخته می‌شود در پایان دولت، یک اطمینان نسبی در بحث کرونا داریم البته باید پروتکل‌ها را مراعات کنیم، اما کمر کرونا و کمر تحریم را هم تا پایان دولت می‌شکنیم و امروز شکستیم.

این افتخار برای ملت ایران است، این افتخار برای صبوری است، هر چه داریم از ملت ایران داریم، هر چه داریم از هدایت رهبر معظم انقلاب داریم انشاءالله خداوند پیروزی نهایی را نصیب ما می‌کند.

اقتصاد کلان و بازار سرمایه:
اما مهمترین اخبار مرتبط با بازار سرمایه و پول در روز‌های انتهای هفته را شاید می‌توان به پاسخ‌های وزیر اقتصاد در خصوص استقراض دولت از مردم اشاره کرد.

در این راستا، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای، توضیحاتی را پیرامون مصاحبه تاریخ ۱۴۰۰/۲/۳۰ وزیر اقتصاد با رسانه‌های گروهی در حاشیه همایش اقتصاد هوشمند در خصوص استقراض از مردم (تأمین مالی دولت به روش انتشار اوراق بدهی) در قالب نکات ذیل ارائه کرد:

۱- بازار سرمایه در طبقه‌بندی‌های مرسوم شامل بازار بدهی و بازار سهام بوده و منظور از عبارت استقراض از مردم، تأمین مالی از طریق بازار بدهی بوده نه بازار سهام.

۲- وزارت اقتصاد در سال گذشته در اجرای قوانین بالادستی با عرضه اوراق توانست بالغ بر ۲۰۲ هزار میلیارد تومان، اوراق منتشر کند که ۱۳۰ هزار میلیارد تومان آن اوراق نقدی بوده و در نهایت شفافیت از سوی بانک‌ها و نهاد‌های مالی بازار سرمایه خریداری شده است.

۳- بر خلاف گمانه‌زنی‌های مطرح، انتشار اوراق در سال گذشته با توجه به حجم منابع جمع شده از بازار (اعم از بازار پول و سرمایه) بواسطه انتشار اوراق نقدی (۱۳۰همت) و حجم منابع تزریق شده به بازار بواسطه بازپرداخت اصل و فرع اوراق سررسید شده (۶۱ همت) و فرایند تدریجی انتشار در طی سال، فاقد اثرگذاری جدی بر بازار سرمایه است.

در حقیقت از ۱۳۰ همت اوراق منتشره نقدی، نیمی از آن (بالغ بر ۶۵ همت) در بازار بین بانکی جذب شده و نیمی دیگر در بازار سرمایه فروخته و منابع مالی جذب شده و این در حالی است که تقریبا به میزان ۶۱ همت نیز طی سال ۱۳۹۹ منابع مالی برای اوراق سررسید شده پرداخت شده است.

همچنین ذکر این نکته نیز ضروری است که تقاضای خرید اوراق بدهی، از نظر نرخ ریسک و بازدهی مورد قبول متقاضیان خرید، در فضای کاملاً مجزا و متفاوت از تقاضای خرید سهام قرار دارد و عدم عرضه اوراق بدهی لزوماً به معنی هدایت منابع به سمت بازار سرمایه نخواهد بود.

بازار امروز:

همانگونه که در ابتدای گزارش نیز عنوان شد، آنچه از چالش‌های اصلی سهامداران در روز جاری خواهد بود، شرایط بازار ارز، انتشار اخبار مثبت سیاسی و شرایط نگران‌کننده عرضه‌ها در روز چهارشنبه است.

بی‌شک نحوه بسته شدن بازار و افزایش عرضه‌ها در ساعت انتهایی روز معاملاتی چهارشنبه، انتشار اخبار مثبت سیاسی در روز‌های آتی و احتمال بالای ثبات و یا کاهش قیمت‌های ارز در روز جاری منجر به عرضه‌های سنگین در اکثر نماد‌های بازار سرمایه به ویژه در نماد‌های کوچک در روز جاری خواهد بود و به نظر می‌رسد در پایان روز شاهد افزایش عرضه در نماد‌های بزرگ هم باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر