بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سرمایه‌گذاران یا مدیران تازه‌وارد ...

سرمایه‌گذاران یا مدیران تازه‌وارد ...
مرتضی عباد کارشناس بازارسرمایه گفت: منطقی است که اگر شاخص کل بورس در این مقطع افت کند و مثلا به محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برسد و بعد از روی کار آمدن دولت جدید، رشد کند و به کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی(یا بیشتر) برسد، اتفاق مثبتی در کارنامه عملکرد دولت حساب می‌شود.
کد خبر : ۲۴۱۰۹۰

فرضیه ای در مورد ریزش بورس و انتخابات

به گزارش بورس نیوز، در ۹ ماه اخیر که بازار سرمایه روند نزولی به خود گرفته، همواره سهامداران خرد در تیررس انتقادات قرارگرفته‌اند و رشد شارپ و ریزش سنگین بازار سرمایه را معلول رفتارهای هیجانی این گروه از سهامداران معرفی کرده‌اند. حال‌آنکه در همین مدت، بازار سرمایه دستخوش موجی از تغییر مدیران، مقررات و دستورالعمل‌ها بوده و به نظر می‌رسد بخشی از مشکلات این بازار هم ناشی از رفتار سیاست‌گذاران این بازار بوده است.

مرتضی عباد کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: طبقه‌بندی سهامداران به گروه باتجربه‌ها و بی‌تجربه‌ها، از اساس نادرست است و اصولا این تقسیم‌بندی را قبول ندارم. آنچه در یکی دو سال اخیر در بازارسرمایه رخ‌داده، آن‌قدر نسبت به روند سال‌های قبل متفاوت بوده که ازنظر من، تمام فعالان بازار سرمایه در مورد آن بی‌تجربه بودند و چه‌بسا برخی سهامداران تازه‌وارد، عملکرد بهتری داشتند و زیان کمتری هم متحمل شدند؛ بنابراین نمی‌توان ریزش بازارسرمایه را به کم‌تجربگی سهامداران خرد و تازه‌وارد بازار گره زد.

فرضیه ای در مورد ریزش بورس و انتخابات

وی افزود: ریزش بازارسرمایه، چند دلیل عمده داشت که یکی از دلایل ریزش بازار، ورود دولت به این بازار بود؛ یکی دیگر از دلایل مشکلات بازار نیز ترسی بود که با دست‌کاری مداوم و متعدد قوانین و مقررات و ... بود ضمن آنکه جذابیت بازار رمزارزها هم در خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود بخشی از سرمایه‌ها به بازار رمز ارزها و منفی‌های بازار سرمایه بی‌تأثیر نبود.

عباد تصریح کرد: بازار سرمایه طوری شده که یا روند صعودی یا نزولی دارد و ابهامات برجام و ریاست جمهوری هم سرمایه‌گذاران را دچار بلاتکلیفی کرده و موجب شیب نزولی قیمت سهم‌ها شده است. درحالی‌که در سایر بازارها مثل بازار خودرو و مسکن، چسبندگی قیمت‌ها بیشتر بوده و اگر خریداری نباشد، قیمت‌ها افت زیادی نمی‌کند و ریزش ناگهانی شدید وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شائبه ریزش دستوری در بازار سرمایه گفت: البته احتمال دست‌کاری درروند بازار سرمایه و دستوری بودن ریزش این بازار وجود دارد. در اقتصادی که بخش عمده آن دولتی است، طبیعی است که برخی تنش‌های غیراقتصادی، بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار دهد. در حال حاضر می‌توان برای وضعیت بازار سرمایه دو فرضیه مطرح کرد. یکی از فرضیه‌ها این است که جناح مخالف دولت فعلی، قصد داشته باشد در شرایطی دولت را به دست بگیرد که شاخص بورس بعدازآن شروع به رشد کند. بنابراین منطقی است که اگر شاخص کل بورس در این مقطع افت کند و مثلا به محدوده ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی برسد و بعد از روی کار آمدن دولت جدید، رشد کند و به کانال ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی(یا بیشتر) برسد، اتفاق مثبتی در کارنامه عملکرد دولت حساب می‌شود. دلیل اعتقاد به این فرضیه عرضه‌های برخی نهادهای دولتی و حاکمیتی در بازار سرمایه است که موجب منفی شدن روند قیمت سهم‌ها شده است. ازاین‌رو معتقدم با تعیین نتیجه انتخابات، بازار سرمایه هم وضعیت بهتری خواهد داشت .

عباد اضافه کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه، اعم از باتجربه و بی‌تجربه و حتی خود بنده، از سقوط بازار سرمایه آسیب‌دیده و زیان کرده‌اند. اما در اقتصاد تورمی، افت‌وخیز بازار سرمایه جبران خواهد شد و تردیدی ندارم که در دو سال آینده، بسیاری از سهم‌ها حتی قیمت‌های بالاتری نسبت به سقف‌های قبلی به خود خواهند دید.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
تهدیدی برای منافع ۵۰ میلیون سهامدار عدالت
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تهدیدی برای منافع ۵۰ میلیون سهامدار عدالت

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تحمیل "بی‌اعتمادی" به سهامداران "بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

نباید به شتاب عرضه‌ها در "بورس" سرعت بخشید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
مثل بابک خرمدین انگار سهامداران رو بیهوش کردن و گوشت تنشونو کم کم میبرن ولی چون بیهوشن نمیفهمن.!!
وساپای 2600 تومنی یک ششم شده تازه رو400 تومن هم صف فروشه.