بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲
"پساتعادل" را «سازمان بورس» چگونه رقم می‌زند؛

غول‌های بورس "نقدینگی" را می‌بلعند

سهامداران بازارسرمایه، این روزها پس از انتظارهای مدیدی که کشیده‌اند شاهد ورود "نقدینگی" به بازار هستند اما؛ این نقدینگی فعلا در حوض برخی بزرگان بورسی و به‌صورت دستوری در گردش است و سهم کوچک‌ترها فعلا تماشای بازار به‌صرف چیپس است.
کد خبر : ۲۴۱۱۴۷

غول‌های بورس یا داروغه ناتینگهام ...

به گزارش بورس‌نیوز، مسئولان بازارسرمایه پس از آزمون‌وخطاهای فراوان از بُعد قانون‌گذاری تا نشانه‌گرفته‌شدن انگشت اشاره اتهام، به سمت تازه‌واردها جدیدا به این نتیجه رسیده‌ تا سوگلی‌ها یا همان شاخص‌سازها مورد حمایت "نقدینگی" قرار گیرد که کل بازار در انتظار آن نشسته بود اما؛ این چک نقدینگی فعلا با امضای طلایی اساتید بورسی فعلا برای غول‌های بازار نقد می‌شود و باران رحمتی که قرار بود کل بازارسرمایه را سیر آب کند گویا تنها به بخش اروپایی‌نشین آن رسیده و حال اهالی خاورمیانه‌ای بورس، همچنان کویر است! «این نوع تخصیص‌ها آدم را یاد نقل‌قول رئیس‌جمهور سابق می‌اندازد که می‌گفت اروپایی‌ها کاری می‌کنند که ابرهای باربر بر ایران نریزد».

اما برخی مواردی از سوی این نگارنده مطرح می‌شود، آیا صندوق توسعه بازار می‌تواند این تعهد را به بازار دهد تا پس از جمع‌آوری سهام شاخص‌سازها، این سهم‌های گشنه از نقدینگی، دیگر فروشنده نباشند! برنامه مدیران سازمان بورس، شورای عالی و دیگر اهالی این دهستان برای دوران پساتعادل سهم‌های شاخص‌ساز چیست، آیا این سهم‌ها را به فعالان بازار می‌سپارند یا اینکه خودشان می‌خواهند حمایت‌های روی مثبت و حتی صفر از این سهام انجام دهند! و همچنین بقیه منابع را هم به سهام متوسط همان گروه‌ها تزریق کند.

اگر این صندوق تنها بخواهد منابع خود را به سهام بزرگ و شاخص‌ساز تزریق کند تا موجب شکل‌دهی به روندهای مصنوعی شود و ضمنا کلیت بازار جمع نشود، باز همین آش و همین کاسه برقرار خواهد بود و مجددا بعد از چند روز فشار فروش روی این سهام خواهیم داشت. اتفاقی که در یکسال اخیر بارها و بارها اتفاق افتاد، و حتی به ضرر سهام ‌شاخص‌ساز شد و موجب گردید کف‌های حمایتی پشت سر هم شکسته شوند.

بارها کارشناسان بازارسرمایه عنوان کرده‌اند که به‌سوی سرمایه‌گذاری در سهام دولتی با شناور بالا و حقوقی گرسنه نباید رفت، الان متاسفانه یکساله همین سهم‌ها کل بازار را یک تنه به خاک و خون کشیده‌اند؛ تنها هنری هم که برای این سهام می‌کنند، بعد از ۸۰ درصد ریزش جمع کردن صف فروش آنهاست و راه این بازار که دیگر قصد فروختن سهام دولتی در آن وجود ندارد، تنها از سهام کوچک و متوسط می‌گذرد. خواه این شروع روند صعودی از فردا باشد، خواه چند ماه آینده.

اینکه تمرکز روی صف‌های فروش سهام بزرگ باشد، باید و حتما صورت بگیرد اما؛ این کار به تنهایی به بازار آرامش نمی‌دهد، نمی‌شود در گروه بزرگی مثل خودرو تنها دو تا چهار سهم متعادل باشند و بقیه سهام این گروه در صف فروش قفل باشند و علاوه بر اینکه صفوف فروش سهام شاخص‌ساز باید جمع آوری شوند، بلکه باید فکری به حال بقیه سهام گروه و بازار کرد.

نباید فراموش کرد که سهم‌های شاخص‌ساز با توجه به صعودهای غیرمعقولی که در چهار ماهه اول سال ۱۳۹۹ داشتند و حمایت‌های نابه‌جایی که از آنها در برهه‌هایی شده، متاسفانه بعد از گذشت یک‌سال و افت‌های زیاد همچنان شاهد یک موج سنگین فروش دیگر شده اما؛ احتمالا بتوان گفت که این موج آخر فروش در سهام شاخص‌ساز است که در چند روز آینده رقم خواهد خورد، به شرط آنکه بقیه بازار (حداقل نیمی از تعداد صف فروش ها پایان پذیرد) نیز جمع‌آوری شود؛ حمایت‌های که کلیت بازار را در برنگیرد، منجر به فشارهای سنگینی به این سهام خواهد شد، همانطور که بارها این مورد را تجربه کردیم.

اما باید تاکید کرد که مسئولان گرانقدر، "اعتماد" را به پای "نقدینگی" ذبح نکنید ...


  • بیشتر بخوانید:

"همتی" که در کوره بورس ذوب شد

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیریت "تعادل" به سبک "مدیریت نقدینگی" در "بورس"؛

آیا به کف سهام شاخص‌ساز نرسیده‌ایم

بازار‌های مالی ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰؛

"شاخص هم‌وزن" یا پَر وزن ...

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز:

تحمیل "بی‌اعتمادی" به سهامداران "بورس"

ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
اشتباه بزرگ تزریق پول‌های دولتی به سهم های بنیادی و بزرگ هست.چون این سهم ها ذاتا ارزشمند هستند و در حال حاظر خیلی از این سهم ها با پی به ای زیر ۷ در حال معامله هستند و حتی اگر از ارزش ذاتی هم فاصله بگیرند در یک بازه میان مدت بخصوص بعد از مجامع و تقسیم سود به قیمت واقعی بازمی گردن و متعادل میشوند الان باید پول رو به سهم های کوچک بازار تزریق کرد.بخصوص اونایی که ارزشمندتر هستن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۵
تا قبل ورود صندوق بازار مثبت بود.. دزدهای کثیف دولتی با نمایندگان دزد محفلی در هر سه قوه اجازه رشد ندادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۸
سلام.غولهای.بورس.را.دستگیر.کنید.افشای.الف.بانک.ملت.
چرا.۲۰.درصد.منفی.کردند.با.دستکاری.لطفا.باطل.کنید.امروز.سوم.خرداد‌وبملت.معاملات.امروز.را.باطل.کنید.