بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
کارشناس بازار سرمایه و رمز ارزها، ضمن اشاره به نوسانات و التهابات در این بازار گفت: بازار رمز ارز‌ها ریسک بسیار زیادی دارد و افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند، باید با ویژگی‌ها و شرایط خاص این بازار آشنا باشند.
کد خبر : ۲۴۱۱۸۳

خواندن ۲ دقیقه

بازار رمز ارز‌ها +بورس نیوز

به گزارش بورس نیوز، پویا بهمنی، کارشناس بازار سرمایه و رمز ارزها، ضمن اشاره به نوسانات و التهابات در این بازار گفت: بازار رمز ارز‌ها ریسک بسیار زیادی دارد و افرادی که قصد سرمایه گذاری در این بازار را دارند، باید با ویژگی‌ها و شرایط خاص این بازار آشنا باشند.

در هفته‌­ای که گذشت بازار رمز ارز‌ها با ریزش و نوسانات جدی مواجه شد؛ به­‌گونه­‌ای که رمز ارز «بیت­‌کوین» از سقف تاریخی خود بیش از ۵۰ درصد افت قیمت را تجربه کرد و قیمت «اتریوم» یکی دیگر از رمز ارز‌های مهم بازار، از سقف تاریخی ۴۳۰۰ دلار تا محدوده ۱۹۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. برخی کارشناسان اظهارات و اقدامات «ایلان ماسک» سرمایه‌دار آمریکایی و رییس شرکت «تسلا» را در این ریزش موثر می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که تصمیمات مهم بانک‌های مرکزی کشور‌های آمریکا و چین بر کاهش قیمت رمز ارز‌ها تاثیری چشمگیر داشته‌اند. در عین حال، هم زمان از یک سو مجلس شورای اسلامی در حال تدوین طرح‌هایی برای مدیریت بازار رمز ارز‌ها در کشور است و از سوی دیگر برخی فعالان این بازار با اتهام اخلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شده‌اند. امری که پرسش‌های بسیاری را در ارتباط با نحوه فعالیت در بازار رمز ارز‌ها ایجاد می‌کند.

منطقی بودن یا نبودن سرمایه گذاری در بازار رمز ارز‌ها

نوسانات جدی در ارزش رمز ارز‌ها در یک بازه زمانی یک هفته‌ای و حتی کوتاه ­تر هر معامله­ گر و سرمایه­‌گذاری را به این فکر می‌اندازد که آیا فعالیت در بازار ارز‌های دیجیتال با این میزان نوسانات قیمتی و ریسک بالا، کاری منطقی است یا خیر و اگر پاسخ این سوال مثبت است چه ملاحظات و نکاتی را برای سرمایه­ گذاری در این بازار باید مد نظر قرار داد.

این کارشناس بازار سرمایه و رمز ارز‌ها ادامه داد: «بازار رمزارز‌ها که قدمتی کمتر از ۱۳ سال دارد به عنوان یکی از نوپاترین بازار‌های مالی شناخته می‌شود. از ابتدای ظهور این بازار، بسیاری از دولت ها، نهاد‌های مالی و همچنین اقتصاددانان و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی انتقاد‌های بسیاری به ماهیت این بازار داشته‌اند و این انتقادات و مخالفت‌ها هنوز هم ادامه دارد. از دلایل این مخالفت‌ها باید به کاربرد ارز‌های دیجیتال برای تراکنش­‌های مالی در فعالیت ­های غیرقانونی، تلاش طراحان این شبکه‌ها برای تضعیف نهاد‌های مالی بخصوص بانک ­ها، عدم درک ساز وکار ایجاد و انتشار رمزارز‌ها از سوی سرمایه‌گذاران خرد و کلان و همچنین عدم توانایی نهاد‌های ناظر برای نظارت دقیق روی فرآیند بکارگیری و معامله آن­ها اشاره کرد».

وی در ادامه افزود: «طی چند هفته اخیر صحبت‌های بسیار زیادی حول ایجاد محدودیت و یا ممنوعیت برای معاملات ارز‌های دیجیتال در صرافی­‌های داخلی از زبان مسوولین دولتی و تصمیم سازان اقتصادی در مجلس و سایر سازمان‌ها شنیده شده و حتی طرحی برای سامان­دهی و قانون­­مند کردن معاملات ارز‌های دیجیتال در مجلس در دست تدوین است. باید گفت رفتار‌های قهری و سلبی در مورد ارز‌های دیجیتال همواره در کشور‌های دیگر هم به عنوان برخورد اولیه لحاظ شده است؛ ولی به مرور زمان برخورد‌ها در جهت وضع قوانین مشخص و تلاش در جهت نظارت بیشتر پیش رفته است؛ بنابراین به نظر می­‌رسد استفاده از تجربه جهانی برای برخورد متناسب با این پدیده جدید می‌تواند راهگشا باشد تا منافع سرمایه‌­گذاران در کنار منافع ملی ناشی از بهره‌مندی از مزایای استفاده از رمزارز‌ها حفظ شود. البته بدون شک این روند زمان‌بر بوده و با فراز و فرود­‌های بسیار همراه خواهد بود و سرمایه­‌گذاران داخلی باید این موضوع را به عنوان یکی از ریسک‌های مهم این بازار در نظر داشته باشند».

بهمنی در ادامه ضمن اشاره به دلایل مخالفت با رمز ارزها، گفت: «علی‌رغم تمامی مخالفت­‌ها در سطح داخلی و جهانی دیگر نمی­‌توان بازار رمزارز‌ها را نادیده گرفت. دلایل بسیار زیادی برای اهمیت رمز ارز‌ها وجود دارد. اولین مورد رویکرد غیر نهادی و غیر متمرکزی است که این بازار نسبت به پدیده پول در دنیا ایجاد کرده که با وجود انتقادات بسیار، توسط بسیاری از دولت­‌ها به رسمیت شناخته شده و از آن به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر یاد می‌شود. مورد دیگر بازدهی خیره­ کننده این بازار از ابتدای تشکیل آن تاکنون است که همواره سرمایه­‌گذاران ریسک پذیر را به سرمایه­‌گذاری در آن تشویق می­‌کند؛ زیرا بازدهی­‌ها رمز ارز‌ها مانند هر بازار دیگری قابلیت تکرار را در آینده نیز خواهند داشت. همچنین همزمان با آشنایی بیشتر متخصصین امر با اصول تکنیکی و فنی رمزارزها، مقبولیت عمومی این بازار نیز بیشتر می‌شود، در نتیجه این امر، سرازیر شدن میلیارد‌ها دلار به این بازار را شاهد خواهیم بود. همانطور که از سال ۲۰۱۰ تا کنون حجم بازار "کریپتوکارنسی" یا رمز ارز بیش از ده­‌ها هزار برابر شده و اکنون به بیش از ۱.۶ تریلیون دلار رسیده است. با لحاظ کردن تمامی این موارد ادامه روند رو به رشد این بازار حتی با سرعتی بیشتر کاملا محتمل به نظر می­‌آید».


  • بیشتر بخوانید:

بازار رمزارزها پرریسک و پرنوسان است

اشتراک گذاری :
ارسال نظر